Arhiva

Za nas više nema izgovora

Milan Ćulibrk | 20. septembar 2023 | 01:00 >> 16. april 2014 | 19:01
Za nas više nema izgovora


U novoj Vladi Srbije neće se za sve pitati samo jedan čovek, budući premijer Aleksandar Vučić. Ni ceo program te vlade nije izašao iz jedne glave, već je proizvod dugih razgovora o svim teškim merama, tvrdi potpredsednica SNS i dosadašnja ministarka energetike Zorana Mihajlović. Definisali smo ciljeve za ovu i sledeću godinu. O svemu se zajednički dogovaramo, ali je i prirodno da će Vučić u jednom momentu, kada sasluša sve nas, preseći i odlučiti šta će da se radi. Ako, na primer, jedan ministar kaže da je za smanjenje penzija, a drugi je protiv toga, neko to mora da preseče. Naravno da će to biti Vučić. Ali, to ne znači da sve odluke donosi jedan čovek, kaže Mihajlovićeva za NIN.

Ona je uverena da će rezultati rada nove vlade već do kraja ove godine pokazati da ima kapacitet za promene. Smatra i da će vlada uspeti da izgura pun mandat.
Najvažnije da se do kraja 2014. reši sudbina preduzeća u restrukturiranju i donesu najvažniji reformski zakoni, jer su reforme važnije od rejtinga. San mi je da Srbija postane normalna, uređena zemlja, čak i ako je cena za to da izgubimo naredne izbore, kaže potpredsednica SNS-a, uz opasku da u svim strankama ima mnogo ljudi kojima je cilj samo da se dočepaju parčeta vlasti. Ako pre toga ništa nisu radili, onda im funkcija znači sve i uradiće sve da je zadrže, jer ako izgube vlast oni nemaju šta da rade. Toga je bilo i biće, ali u SNS-u, zahvaljujući Vučiću, postoji kritična masa za reforme, smatra Mihajlovićeva.

Ko će uz premijera biti najvažniji ljudi u novoj vladi? Koji resori?

Svi su podjednako važni. I resori finansija, privrede, energetike i poljoprivrede, koji mogu da pokrenu srpsku ekonomiju, ali i zdravstva i prosvete, u kojima nisu sprovedene reforme, ili kulture, o kojoj se nije vodilo dovoljno računa.

Da li ste slučajno pomenuli probleme baš u zdravstvu, prosveti i kulturi, ili je to znak da niste zadovoljni kako je tim resorima upravljao SPS?

Problema u tim resorima bilo je i pre nego što ih je preuzeo SPS. Već 10 godina nema nikakvih reformi u zdravstvu i prosveti. Tamo su se ljudi zapošljavali bez ikakvih kriterijuma i zato je kvalitet sve lošiji. Ako se to ne promeni, ko će da nas leči i obrazuje?

Šta je garancija da tako više neće biti?

Program i ljudi koji su pokrenuli borbu protiv korupcije i kriminala i popravili status Srbije u svetu. Oni su garancija za reforme. Svaka mera iz ekspozea premijera biće vremenski oročena i svi će moći da prate da li je ostvarena ili nije i da tako mere rezultate rada vlade.

Kakve ljude tražite za ta mesta, politički jake ličnosti ili eksperte?

Potrebni su i jedni i drugi, a premijer će, kao najjača politička figura u zemlji, dati legitimitet celoj vladi da može da sprovede reforme.

Da li je tačno da je budući premijer spreman da neke resore poveri Dušanu Vujoviću, Kori Udovički, Goranu Pitiću, Ivanu Vejvodi...

Još nije odlučeno ko će koji resor preuzeti. Od toga ko će biti ministar, savetnik ili deo kabineta premijera bitnije je da svako znanjem doprinese da se stanje popravi.

Da li je neko od njih prihvatio ponudu?

Razgovori još nisu završeni, jer se sada sastavlja tim i svi moraju biti timski igrači.

Znači li to da je u bivšoj vladi bilo i solista?

Bilo je. U novoj vladi moraće svi da stanu iza programa i da ga sprovode.

Kada ste već pomenuli program, stiče se utisak da ga Vučić piše sam. Nije li to malo čudno, jer su ranije i drugi članovi vlade učestvovali u tome?


Do sada često su se programi samo prepisivali, kao u Resavskoj školi. Prvi put imamo program čiji se temelji grade 18 meseci. U vladi će biti dva tima, jedan će rešavati nasleđene probleme - firme u restrukturiranju i nereformisani javni sektor, a drugi će se baviti razvojem, investicijama, popravljanjem ambijenta za poslovanje...

Da li je iskustvo Saše Radulovića bilo razlog zašto su neke nestranačke ličnosti odbile da uđu u novu vladu?

Ne vidim nijedan razlog zašto bilo ko ne bi prihvatio Vučićev poziv da pomogne da Srbija izađe iz krize. Za ideju čovek mora da se bori, a Radulović nije bio timski igrač i to mu je bio ozbiljan minus.

A da li mu je veći minus bio to što je tvrdio da Vučićev kabinet koči reforme?

Nisam primetila da je Vučić glavni kočničar. Upravo je suprotno.

Šta su tri ključna problema koje nova vlada mora da reši u prvih 100 dana?

Hitno moramo da rešimo sudbinu 153 preduzeća u restrukturiranju. Za neke ćemo naći strateške partnere, a neka će morati da budu likvidirana i zaposleni će dobiti otpremnine. Još teže će biti da se promeni način funkcionisanja javnih preduzeća, a treći prioritet je da se do 1. jula usvoji oko 20 reformskih zakona.

Da li je doneta odluka i o tome ko od dosadašnjih ministara iz redova SNS-a nije položioprijemni za novu vladu i da li je došlo vreme da kažete na koga ste mislili kada ste rekli da neki od ministara rade protiv Srbije?

U SNS-u još nismo razgovarali o tome ko nije zadovoljio, ali je jasno da je najmanje urađeno na rešavanju ekonomskih problema, a da su najbolji rezultati ostvareni u borbi protiv kriminala i korupcije i da smo počeli pregovore sa EU.

Je li to dovoljna preporuka da Dačić bude i deo novog Vučićevog tima?

Za njega je rešavanje problema na Kosovu najbolja preporuka.

A slučaj Šarić? U javnosti je stvaran utisak da će od njegovog svedočenja zavisiti saradnja SNS-a sa SPS-om?

Nikada neće biti stavljena tačka na bilo koji slučaj organizovanog kriminala i korupcije, nezavisno od toga da li se radi o Šariću ili Slobodanu Raduloviću. To klupko će tek početi da se odmotava.

Zar nema straha da bi za tri-četiri meseca moglo da se ispostavi da je SNS ušao u vladu sa nekim ko je umešan u kriminal?

Zakoni važe za sve, a na institucijama je da utvrde istinu i da budu mnogo efikasnije.

Šta će SNS-u drugi koalicioni partneri kad sa SVM-om ima dvotrećinsku većinu u parlamentu?

Iako sa 158 poslanika možemo da izglasamo svaki zakon, bolje je da imamo što širi front, da svi zajedno građanima objašnjavamo zašto se teške mere ne mogu izbeći. Nije lako reći da svako drugo preduzeće u restrukturiranju neće moći da opstane.

Pokušava li se na taj način smanjiti i odgovornost SNS-a za rad buduće vlade? Da se nađe neki novi Dinkić na koga će se prebaciti krivica za loše rezultate?

A, ne. Nema više alibija. Pogotovo za budućeg premijera i SNS. Mi smo to obećali i to ćemo uraditi.



Kako ćete koalicione partnere birati na osnovu programa, ako potpredsednik SPS-a sa MMF-om ne bi ni tikve sadio, a nova vlada će insistirati na tom aranžmanu?

Naravno da ćemo insistirati na tom aranžmanu, jer je to uslov da se održi finansijska stabilnost i povećaju investicije.

Zašto se mesta u novoj vladi nude samo Dačiću i Rakiću, a ne SPS-u i NDS-u? Je li to fer, s obzirom na to da SPS bez PUPS-a i JS ne bi imao 13,5 odsto, a NDS bez Čanka ne bi ni prešla cenzus?


Dačić i Tadić treba da vode računa o odnosima unutar svojih koalicija, a nama su potrebni samo ljudi koji mogu i hoće da sprovode program vlade. Ne trebaju nam oni koji će se sutra povući i reći da to nije bio njihov program. U ovu vladu svako mora da uđe 100 posto, a pošto će Vučić biti najodgovorniji, treba ga pustiti da sam izabere i ljude sa kojima će raditi.

Hoće li dogovor Vučića i Ištvana Pastora rezultirati i skorim vanrednim izborima u Vojvodini?


Neko ko je dobio na izborima šest odsto ne može više da vlada Vojvodinom! Pitam se samo kako toga u DS-u i sami nisu svesni?

Jeste li konačno prelomili ko će voditi novu vlast u Beogradu?

Nismo još odlučili ko će voditi Beograd. I jedan i drugi kandidat su mladi, obrazovani, stručni, i vredni. Dogovorićemo se. Predsednik stranke je izneo svoje mišljenje i dileme, pa ćemo videti.

Da li hapšenje Slobodana Radulovića može da se tumači i kao najava nove optužnice protiv Miškovića i Beka zbog privatizacije Ce marketa i može li to ugroziti eventualnu koaliciju sa DSS-om u Beogradu s obzirom na to da je dogovor o prodaji Ce marketa potpisan u kabinetu Vojislava Koštunice?

Sačekajmo da vidimo šta će sve Radulović da kaže. Očekujem da će on istražnim organima predočiti neke nove informacije o Miškoviću i njegovoj ulozi u tom slučaju i da će to pomoći da se ta priča završi i dobije pravosnažni epilog. S druge strane, ne treba na taj način borbu protiv kriminala i korupcije vezivati za pregovore o potencijalnim koalicijama.



Hoće li u Vučićevom kabinetu biti mesta za Bačevića, sa kojim ste se često sporili?

Tačno, ja sam bila za bržu reformu nekih javnih preduzeća, pre svega NIS-a i Srbijagasa. Nikada neću prihvatiti optužbu da radim protiv Rusije i da sam američki čovek. Tu sam da štitim interese Srbije i ako ne možemo da promenimo Energetski sporazum, možemo da uradimo neke druge stvari - da NIS počne da plaća porez na veliki deo nove imovine, koju još nije uknjižio. Tu spada i novo postrojenje u Pančevu. Zbog toga država puno gubi. Zašto ne bismo sa NIS-om razgovarali i o sudbini Petrohemije? Ko će da je kupi ako im je NIS u dvorištu? Te probleme bismo u dogovoru sa NIS-om možda mogli da rešimo, a da bi se to desilo država mora da ima jasan stav. Do sada nije bilo tog jedinstva i zbog toga nismo ni mogli sa NIS-om da uspostavimo kvalitetniji odnos.

Ako zatražite da NIS u budžet uplati 29 odsto profita, koliko je udeo Srbije, može li se desiti da NIS od države zatraži da namiri dugove Srbijagasa od 27,1 milijardu i Petrohemije od 12,3 milijarde dinara?

NIS je 2013. u budžet uplatio 111 milijardi dinara, ali se 80 odsto te sume odnosi na akcize. To plaćaju potrošači i taj novac bi završio u budžetu nezavisno od toga da li je većinski vlasnik država Srbija ili Gaspromnjeft. Znamo i da oni profit ostvaruju većom preradom domaće nafte, da plaćaju malu rudnu rentu... Sve to znaju i naši ruski partneri. Zato bi bilo dobro da sednemo za sto i vidimo kako ćemo da rešimo probleme Petrohemije, koja može normalno da funkcioniše samo ako se u nju investira. Ona je prirodno vezana za NIS, a i NIS-u treba Petrohemija. Godinama niko nije imao smelosti da o tome razgovara sa NIS-om.

Direktor NIS-a Kiril Kravčenko nedavno je za NIN rekao da Gaspromnjeft nije zainteresovan za Petrohemiju, jer to ne spada u njegov osnovni biznis?

Razumem da ovog trenutka nisu zainteresovani, ali NIS primarni benzin plasira Petrohemiji bez ikakvih logističkih troškova i trenutno samo on ima korist, a Petrohemija i Srbija kao njen vlasnik imaju gubitke. Jedno od rešenja je da strateški partner bude i neka druga ruska kompanija. Jedna od grešaka je to što na startu Petrohemija nije u paketu sa NIS-om ponuđena na prodaju Gaspromnjeftu.

Da li je Krstić pristao da ostane ministar finansija?

Ne vidim razlog zašto ne bi. Volela bih da ostane. On je važan deo tima.

Je li tačno da je tražio radikalnije mere štednje od onih koje je najavio Vučić i da od toga zavisi njegov ostanak?

Nije razlog da se iz vlade izađe čak i ako se ne prihvati predlog nekog ministra. I ja sam za vrlo radikalne mere u Srbijagasu. Za neke stvari treba vremena, jer nije cilj da pacijent umre, već da ga izlečimo.

Da li ste već razgovarali o dodatnim merama štednje i podrazumevaju li one i smanjenje plata i otpuštanja u javnom sektoru?

U privatnom sektoru je već bez posla ostalo nekoliko stotina hiljada ljudi, dok je istovremeno rastao broj zaposlenih u javnom sektoru, naročito u javnim preduzećima. U njima ima mnogo prekobrojnih, posebno u administraciji, tamo gde uopšte nisu potrebni, a ozbiljna reforma predstoji i u zdravstvu i školstvu.

Šta ako to ne bude dovoljno? Ima li snage da se ide i korak dalje, na kresanja penzija, iako je Vučić obećao da toga neće biti?

Sada sigurno nećemo ići na smanjenje penzija, jer postoje mogućnosti da se smanje troškovi na drugim mestima. Gašenjem nepotrebnih agencija, na primer, može znatno da se uštedi. Za to smo se i ranije zalagali, ali nisu svi u prošloj vladi bili raspoloženi za to. Sada se već pravi spisak agencija koje će biti ukinute, a i u onima koje ostanu će zakonom biti ograničene plate.

Na čemu se bazira procena da bi javna preduzeća mogla u budžet da uplaćuju 400 miliona evra godišnje, ako samo Železnice Srbije, EPS i Srbijagas imaju 3,5 milijardi evra kumuliranih gubitaka?

Da je Srbijagas reformisan pre godinu i po dana, ove godine imao bi dobit od 120 miliona evra, a ovako je 2013. završio sa gubitkom od 50 milijardi dinara! Niko ne kaže da će već ove godine sva javna preduzeća ostvariti profit, ali će moći za godinu, dve ili tri ako se preduzmu neophodne mere. U suprotnom nastaviće da gomilaju gubitke. Zaposleni u većini javnih preduzeća još nisu svesni da će morati mnogo više da rade da bi zadržali svoja radna mesta. EPS mora brže da se transformiše, jer se mnoga zavisna preduzeća ponašaju kao država u državi i ako se nešto brzo ne preduzme, EPS će uskoro izgubiti neke velike potrošače. Definitivno su, ipak, najveći problemi u rudnicima Resavica. I uz ogromne subvencije polovina od osam rudnika ne može da funkcioniše. Rudari su toga svesni, ali ćemo razvoj tog kraja omogućitiizgradnjom termoelektraneŠtavalj i pripadajućeg rudnika.

Rekli ste da je Bajatović deo problema i da ne može biti deo rešenja. Znači li to da on više neće biti direktor Srbijagasa?

Srbijagas je nedavno raspisao zatvoreni javni tender za izvođača radova na Južnom toku, a o tome državna komisija za praćenje realizacije Južnog toka nije ni obaveštena! To je nedopustivo. Ako nema komunikacije između javnih preduzeća i države i ako se ne poštuju ni odluke vlade, onda pare mogu da se troše za ko zna šta i opravdano se rađa sumnja da tu ima i korupcije. Zato se reforma Srbijagasa ne sme odlagati i to neće zavisiti od toga da li će SPS biti u vladi ili ne. Uz finansijsko restrukturiranje, mora se odvojiti osnovna delatnost, inače ćemo kao država plaćati penale.Već smo dobili tri upozorenja od Evropske komisije.

S obzirom na to da ruskipartneriu Južnom toku imaju 51 odsto,može li se desiti da oni za direktora zajedničke firme postave upravo Bajatovića?

Može. Oni imaju legitimno pravo na to, ali je za Srbiju važno da Srbijagas više ne pravi gubitke od milijardu evra, da konačno počne normalno da radi, da stvara profit, da država ima kontrolu nad njegovim poslovanjem i da ne mora stalno da mu daje garancije. Nigde u svetu država sličnim firmama ne daje garancije.

Je li konačno rešen spor sa Agencijom za borbu protiv korupcije, koja je tražila da odgovorite da li ste u kampanji koristili resurse Ministarstva energetike?

Verovatno sam od svih ministara dobila najviše pisama od Agencije. Jedina zamerka je što su ta pisma pre mene dobijali mediji, čime se u javnosti stvarala pogrešna slika, jer sam sve vreme strogo vodila računa da resurse Ministarstva ne koristim u predizbornoj kampanji SNS-a.