Arhiva

Beograd u magli

Milorad H. Jevtić, arhitekta | 20. septembar 2023 | 01:00 >> 30. jul 2014 | 19:15
Beograd u magli


Posle prvog, januarskog prikazivanja Master plana Beograda na vodi u uskom krugu predstavnika vlasti, zatim uspešnog nastupa njegove dorađene varijante na majskom Sajmu nekretnina u Barseloni, ovih dana u obnovljenom Geozavodu izložena je ta nova verzija Beograda na vodi. Predstavljena je velikom maketom, fotografijama, animiranim 3D prikazima i izuzetnim katalogom. Na prezentaciji plana krajem juna, pred zvanicama i novinarima, pored vlasnika investitorske kompanije Igl Hils (EAGLE HILLS), glavnu ulogu imali su premijer i gradonačelnik Beograda, uz čudnu okolnost potpunog odsustva naših stručnjaka, što je tim neshvatljivije jer se radi o poduhvatu višedecenijskog značaja i visokih stručnih zahteva.

U poređenju sa januarskom verzijom, primetna je njena znatno veća razmera i visoki nivo obrade, što je čini posebno impresivnom za široku publiku. Zapaža se da je Kula dobila novu formu, da je ukinut interni kanal, promenjena ulična mreža, uveden centralni park, donekle izmenjena struktura objekata, ali i da kompleks Beogradu donosi, po mnogo čemu njemu stran, distrikt globalnih urbanih karakteristika. U daljem sagledavanju primetna je privilegija otvorenih pogleda na reku objekata na samoj obali, a da su visokim zgradama na unatrašnjim pozicijama ostale skučene vizure, nedovoljna ozračenost i, svakako, mnogi komunikacioni problemi. Nikako se ne može reći da je ovom aglomeracijom Beograd sišao na Savu, jer je lako videti da se stvorila neka vrsta tampon zone između starih delova grada i reke, bez ijednog vizuelnog uličnog prodora sa vračarskih padina prema Savi.

Da nam je u ovoj fazi predstavljen samo programski sadržaj koji tek treba da dobije tehničku elaboraciju najbolju potvrdu daju intervjui i izjave koje je, posle prezentacije, dao medijima Mohamedom Al-Abar, direktor Igl hilsa. Na primedbu da je Kula isturenim položajem nedozvoljivo suzila tok Save, odgovorio je da nema problema da se ona pomeri koliko treba, što posredno znači da su i drugi objekti podložni promeni mesta i gabarita. Uz to smo saznali da funkcionalna,vlasnička i komercijalna podela dva miliona predviđenih kv. metara nije definisana. Nadalje, da bi u gradbenoj realizaciji infrastrukturni radovi unutar lokacije trebalo da budu obaveza investitora, a da spoljne veze (koje će, po meni, posebno u domenu kanalizacije i saobraćaja, izazvati ogromne probleme), treba da obezbedi lokalna vlast. Pomenuti i mnogi drugi elementi biće, kako je rečeno, utvrđeni u ugovoru na kome se radi sa lokalnim vlastima uz planirano potpisivanje za nekoliko meseci. Posebno je bila zanimljiva informacija da Igl hils, pored svog osnovnog učešća, radi na zatvaranju investicione konstrukcije preko raznih međunarodnih finansijskih organizacija. U njegovim izjavama našli su se, ipak, i naši arhitekti kao potencijalni projektanti pojedinih objekata.

Što se tiče početka gradnje prve od tri faze, Al--Abar ga vezuje za dobijanje zvaničnih dozvola. U vezi sa tim, više puta ponovljena tvrdnja našeg premijera da će ceo projekat biti usklađen sa važećim zakonskim odredbama ovih dana se našla pred problemima, jer važeće odredbe ne odgovaraju Master planu i nameću promene njemu prilagođene.

I, u tom smislu, krajem juna pojavio se Nacrt izmena i dopuna važećeg GUP-a kojim je Urbanistički zavod izašao pred javnost i kojim se, najkraće rečeno, ukidaju po Beograd na vodi nepovoljna programska, visinska, prostorna i neka druga određenja. Brojne stručne i društvene organizacije, uz mnogobrojne pojedince, uputile su preko 2.000 protestnih primedbi, ali, Komisija za planove ih je odbila, pa će Skupština grada svakako prihvatiti Nacrt i tako omogućiti investitoru umnogome slobodno urbanističko raspolaganje celom lokacijom. Istovremeno u našu urbanističku praksu,pored skandalozne legalizacije divlje gradnje, biće uveden i novi termin legalizacija projekata.

I na kraju, pitam se kako će se na proleće odvijati najavljena izgradnja Kule, Megatržnog centra, dva hotela i dve zgrade pored, zasad, funkcijom zadržane Glavne stanice, nerešivog izmeštanja dva koloseka za prevoz opasnih materija, problematičnog saobraćajnog pristupa, ne malih kanalizacionih zahteva i mnogih drugih problema koji se mogu očekivati na ovom ne baš pogodnom građevinskom terenu!?