Arhiva

Kriza neće zaustaviti investicije

Marko Pavlović | 20. septembar 2023 | 01:00 >> 22. oktobar 2014 | 21:00
Kriza neće zaustaviti investicije


Izvoz Fijatovih vozila u Rusiju pomogao bi celokupnoj privredi Srbije i omogućio veće investicije i dalja ulaganja, kaže za NIN Silvija Verneti, generalna direktorka kompanije Fijat automobili Srbija (FAS), komentarišući nedavni razgovor premijera Srbije Aleksandra Vučića i ruskog predsednika Vladimira Putina o mogućnostima bescarinskog izvoza automobila iz Kragujevca u Rusiju.

Drago nam je da je u razgovorima bilo reči o izvozu modela 500L u Rusiju i nadamo se da je ovo početak saradnje Srbije i Rusije na tom polju. Mi u FAS-u sa nestrpljenjem iščekujemo sledeće korake, kao i sam početak ovih mera, kaže Vernetijeva, navodeći da bi svima u FAS-u bilo zadovoljstvo da se fijat 500L, koji se pokazao uspešnim na ostalim tržištima, nađe i na ruskom tržištu. To bi doprinelo i da se nastave pozitivni trendovi iz prve polovine 2014, u kojoj je proizvodnja u FAS-u bila veća za 20 odsto, promet za 23, a izvoz 25 odsto nego u istom periodu 2013.

Kolike su šanse da se takav rast nastavi do kraja godine?

Trenutno stanje na tržištu je neizvesno i planovi se usklađuju na mesečnom nivou. Imajući u vidu aktuelnu ekonomsku situaciju u svetu, mislim da je veoma teško, ako ne i nemoguće, obezbediti precizne podatke o budućoj proizvodnji, prometu i izvozu.

Koliko proizvedenih automobila u 2014. biste smatrali uspehom?

Rast proizvodnje za više od 20 odsto iz prve polovine 2014. smatramo uspehom. Naš uspeh su i naši ljudi. Oni su naš najvažniji resurs i do sada je više od 1.000.000 sati uloženo u njihove treninge, a nekoliko stotina radnika je obučeno u inostranstvu. Automobilska industrija je veoma konkurentna i proizvodi se moraju neprestano unapređivati kako bi se održao korak sa trendovima. To je najveći izazov i svakako ćemo nastaviti da ulažemo u razvoj proizvoda i 2015.

S obzirom na to da FAS izvozi više od 97 odsto automobila, u kojoj meri ostvarenje planova otežava kriza u Ukrajini i to što se mnoge zemlje EU nalaze na rubu ili su već u recesiji?

Ekonomska kriza ili politička situacija neminovno utiču i na poslovanje kompanija i ekonomiju generalno. Naši planovi za 2014. prate sveukupnu situaciju, jer smo izgradili kompaniju koja se lako prilagođava. FAS je daleko najuspešnija kompanija u Srbiji, koju je Ministarstvo finansija proglasilo za najvećeg srpskog izvoznika, jer smo za prvih osam meseci izvezli automobila za 947,2 miliona evra. Snaga Fijata je što misli i deluje globalno.

Kolike su investicije u FAS-u planirane za 2015. i može li globalna kriza bitnije poremetiti te planove?

Od 2012, kada smo počeli proizvodnju u Kragujevcu, investicije kontinuirano rastu, uprkos krizi i nema razloga da ne verujemo da će ovaj pozitivan trend biti nastavljen i u narednim godinama. U kragujevačku fabriku do sada je investirano više od 1,3 milijarde evra, od čega 850 miliona samo u nabavku najsavremenije opreme.

Kakve su obaveze države u pogledu budućih investicija i mogu li rastući budžetski deficit i najavljene mere štednje usporiti dalji razvoj fabrike u Kragujevcu?

Sa finansijskog stanovišta, FAS predstavlja pravno lice koje se samostalno održava, nezavisno od akcionara.

Očekujete li u dogledno vreme još povremenih obustava rada, kao što je to bilo u septembru i od čega to zavisi?

Uzroci privremenog zastoja vezani su za dešavanja na svetskim automobilskim tržištima, koja su uslovljena samom ekonomskom situacijom. U automobilskom poslovanju, privremeno, kratkotrajno zaustavljanje proizvodnje jedna je od uobičajenih metoda koja se uspešno primenjuje u ovakvoj situaciji. Privremena zatvaranja takođe su povezana sa eksternim problemima, uglavnom u vezi sa tehničkim pitanjima. Pažljivo pratimo globalnu automobilsku industriju i kontrolišemo situaciju, kao i svaki proizvođač automobila, prilagođavajući se s vremena na vreme. U svakom slučaju, daćemo sve od sebe kako bismo umanjili negativan uticaj na sve zainteresovane strane i pružili punu podršku srpskoj privredi. Fabrika u Kragujevcu je izuzetno konkurentna na svetskom tržištu i proizvodi automobile vrhunskog kvaliteta.

Premijer Aleksandar Vučić je izjavio da Vlada Srbije u 2015. očekuje od svih preduzeća u kojima je država suvlasnik da uplate deo dobiti u budžet. Jeste li o tome razgovarali sa predstavnicima Vlade i šta se konkretno očekuje od FAS-a?

FAS, kao najveći izvoznik i investitor, odgovorno posluje u Srbiji, poštuje zakone i svake godine doprinosi državnom budžetu. Kroz redovnu komunikaciju sa predstavnicima Vlade održavamo dobre, partnerske odnose, od samog dolaska u Srbiju, pa sve do danas.

Kritičari tvrde da se većina delova uvozi iz Italije. Koliko FAS ima dobavljača iz Srbije i koliko oni učestvuju u modelu fijat 500 L?

U Srbiji se trenutno proizvodi 67 odsto delova, a kao podrška FAS-u, Fijatovi dobavljači i saradnici - Magneti Marelli, Sigit, HTL i Johnsons Control, koji je otvorio dva nova postrojenja prošle godine - rade u Kragujevcu. Fijatovi dobavljači i kooperanti bitni su i za razvoj lokalne privrede i zajednice, zapošljavaju više od 1.000 ljudi, postavljajući Kragujevac kao centar automobilske industrije u Srbiji. Za nas, ali i uopšte za proizvođače automobila, bolje je da su vam glavni dobavljači što bliže. Mi smo potpuno otvoreni za srpske dobavljače i imamo prilično uspešnu saradnju sa njima. Da bi postale dobavljači FAS-a, kompanije moraju da zadovolje neke važne parametre, kao što su: nivo kvaliteta njihovog proizvoda koji mora biti usklađen sa međunarodnim standardima, snažan proizvodni proces, solidnu finansijsku osnovu. Fijat radi na dovođenju nekih svojih dobavljača, koji bi investirali ovde i pokrenuli proizvodnju u Srbiji.

Da li su tačne tvrdnje da će fabrika u Kragujevcu stagnirati ako uskoro ne počne proizvodnja novog modela?

Nije tačno. Model koji je izašao 4. jula 2012. već je poboljšan uvođenjem različitih verzija - Living, Trekking, Beats, US version. Trendovi i očekivanja u prodaji za različite verzije modela fijat 500L su usklađeni sa planovima i ciljevima kompanije. FAS fabrika u Kragujevcu je veoma konkurentna, savršeno usklađena sa FCG WCM standardima kvaliteta proizvodnje, i potpuno smo uvereni da ćemo nastaviti da proizvodimo automobile vrhunskog kvaliteta.

Kada će biti doneta odluka o tome da li će se u Kragujevcu praviti novi model automobila, s obzirom na tvrdnje nekih analitičara da tržište svakih 4-5 godina traži novi model?

Strateški plan Fijat Krajsler grupacije (FCG) je javno dostupan. Top menadžment objavio je plan u maju ove godine, na osnovu kog su napravljene specifične smernice za svaki brend i region. Trenutno radimo na operativnom planu, razvoju novih modela, ideja i rešenja. To je proces koji traje.