Arhiva

Trla baba lan

Vesna Knežević Ćosić | 20. septembar 2023 | 01:00 >> 17. decembar 2014 | 21:15
Trla baba lan
Fejsbukov trud da svoja nova pravila privatnosti, koja stupaju na snagu 1. januara 2015. godine, razbiberi pastvi od preko milijardu duša u spisu Uslovi pružanja usluge (Terms of Service) i friškom interaktivnom vodiču pod imenom „Privacy Basic”, IT komentatori su propratili s mnogo zezanja na račun ove kompanije. „Fejsbuk je ponovo napisao svoju politiku privatnosti kako bi ljudi mogli da je razumeju“, zajedljivo je prokomentarisao Vašington post. S druge strane, u IT blogu Tech, američkog poslovnog magazina Fortune, poznatog i po tradicionalnom, godišnjem objavljivanju liste 500 svetskih kompanija koje su ostvarile najveći prihod, ironično piše: „Fejsbukova politika privatnosti je jasnija, ali ne i manje komplikovana“. I zaista, posle prvih 599 reči, objavljenih na službenom FB blogu, gde kompanija pastirski obelodanjuje sve promene bitne za korisničko stado, sve je poput ovdašnje poslovice „trla baba lan, da joj prođe dan”, jer bukvalno piše: „Ništa se ne menja s tim promenama, već nam je želja da vam pomognemo da dobijete više od Fejsbuka“. Naravno, ovo „više” pre svega znači da fejsbukovci mogu da pristupe aplikacijama Instagram i WhatsApp, čiji je vlasnik upravo FB, koji ne ume ni da sakrije koliko želi da ova dva brenda svi prigrle i koriste do smrti. Rečju, ko razume, shvatio je. Ili, da citiramo jednog blogera koji nadahnuto piše: „Fejsbukova pravila privatnosti su poput vremena. Ako vam se ne sviđaju, samo pričekajte malo i promeniće se“. To se svakako ne odnosi na problem s gnjavatorskim oglasima, iako FB slatkorečivo priča o smanjenju „brandcastinga“ na News Feedu, uvijeno kao svilena bombona: „Od sada imate više kontrole nad oglasima“. Kako da ne! Novu politiku najveće onlajn društvene mreže u ovom delu svemira, opisanu u više od 9.000 reči, Consumer Affairs je sažeo i duhovito „preveo“ kako zapravo treba čitati ovaj FB proglas. Dakle, kada FB umiljato poruči „otkrijte šta se događa oko vas“, on zapravo kaže „dobijaćete ciljane oglase za restorane i ostale usluge u trenutku kad se nađete u njihovoj neposrednoj blizini“. Kada vas FB mazi po glavi kao macu i prede „učinite kupovinu ugodnijom“, on vam uvijeno poručuje da postoje aplikacije koje vam omogućavaju da kupujete stvari bez napuštanja Fejsbuka, što povećava mogućnost da ćete da trošite svoj novac na Fejsbuku. Medenu rečenicu „upoznajte kako porodica Fejsbukovih kompanija i aplikacija rade zajedno”, Consumer Affairs nemilosrdno prevodi kao „Fejsbukova desna ruka ne zna što radi Fejsbukova leva ruka”. Međutim, zato FB vrlo dobro zna šta rade druge društvene mreže. Jer, taman kako je Tviter lansirao Twitter Offers i objavio na službenom blogu slovo o „novom načinu za oglašivače koji žele da se povežu s korisnicima na Tviteru i pretvore ih u lojalne potrošače u njihovim prodavnicama, na njihovim veb-mestima i aplikacijama“, FB je iskočio sa svojim pravilima nad pravilima. A pošto Twitter Offers omogućava oglašivačima da kreiraju promotivne kupone i dele ih direktno sa Tviter korisnicima, samo je pitanje sekundi kada će i Fejsbuk da izleti s novom oglašivačkom ujdurmom.