Arhiva

Jedi, pij i slikaj se!

Vesna Knežević Ćosić | 20. septembar 2023 | 01:00 >> 28. januar 2015 | 21:37
Jedi, pij i slikaj se!

Foto shutterstock

Nakon terorističkog napadu u Parizu, satirični list Charlie Hebdo odlučio je da poslednji broj, čija je prodaja planula već posle nekoliko minuta, učini dostupnim i putem mobilnih aplikacija za iOS, Android i Windows Phone po ceni od 2,99 dolara.
Mobilne aplikacije za novine i časopise samo su jedna od milion kategorija programa za smartfone, tablete, fablete, koje se odnose na sve živo (zdravlje, edukacija, saobraćaj, ekonomija, kultura, nauka, umetnost, komunikacije itd). One pokazuju da živimo u vremenu onlajn prodavnica primenjivog softvera (Application software, App), smeštenih u oblacima, gde se odvijaju i gladijatorske borbe kompanijskih konkurenata. Tako je u takmičarskoj bici Gugla i Epla, virtuelni dućan najvećeg internet-pretraživača (Google Play), uspeo da prešiša kalifornijskog džina u broju dostupnih aplikacija.

Prema statistici kompanije appFugures, koja je urađena na osnovu 400.000 Android i 280.000 iOS developera, Google Play je u 2014. ponudio korisnicima 1,43 miliona aplikacija, a AppStore nešto malo manje, to jest 1,21 milion, što je u odnosu na 2013. godinu skoro pa udvostručeno. Žestok rast zabeležio je i Amazon, koji je ponudio čak 97 posto više aplikacija u odnosu na pretprošlu godinu.

Međutim, koliko je vrtoglava, višemilionska ponuda mobilnih aplikacija fascinantna u svojoj impresivnoj raznovrsnosti, toliko je podatak šta je najtraženije u tom izobilju poražavajući. Ugledni ZDNet, koji je fokusiran na informacije iz oblasti poslovnih tehnologija, objavio je da su najveći rast u Eplovoj onlajn prodavnici zabeležile aplikacije iz kategorije hrana i piće (food drink), dok su u Guglovoj radnji najveći rast dostigle kategorije igara i foto-aplikacija, koje se opet u lavovskom delu odnose na ono kako napraviti još bolji selfi.

Tako je metafora hleba i igara (panem et circenses) iz satirične pesme rimskog pesnika Juvenala s početka drugog veka, posle skoro dve hiljade godina potvrđena i u informatičkom društvu. Rečju, i digitalni ljudi hoće isto što i stari Rimljani, s tim se oni još i (samo)slikaju, pa je cirkus kompletan. Uostalom, oksfordski rečnik engleskog jezika proglasio je reč selfie (autoportret načinjen pametnim telefonom) za reč godine, pošto je njena upotreba porasla za 17.000 puta tokom 2014.

S druge strane, dve popularne aplikacije, WhatsApp i Snapchat, izazvale su pravu dramu među aktivistima za ljudska prava, jer britanski premijer Dejvid Kameron hoće da ih zabrani zato što dozvoljavaju načine komunikacije koje je nemoguće pročitati, pa mogu da ih koriste i teroristi. Inače, enkripcija je vruća tema još od Snoudenovog otkrića o masovnom špijuniranju građana, a zna se da kriptovane poruke ne vole ni američki državni tužilac Erik Holder, ni direktor FBI DŽejms Komi, koji su tražili da im kompanije omoguće ulaz na zadnja vrata. LJudi imaju pravo na privartnost, rekao je s razlogom Tim Kuk, direktor Epla, jer novi antiteroristički zakoni na kraju uspostave samo još više nadzora običnog sveta, a samo aplikacija WhatsApp ima 430 miliona korisnika, koji dnevno razmene 50 milijardi poruka.