Arhiva

Ne planiramo odlazak iz Srbije

Vesna Vučetić | 20. septembar 2023 | 01:00 >> 18. novembar 2015 | 20:11
Ne planiramo odlazak iz Srbije

Foto promo

Fijat Krajsler automobili (FCA) Srbija su na listi Ministarstva finansija najveći srpski izvoznik i tu vodeću poziciju nameravamo da zadržimo i u narednim godinama, poručuje generalna direktorka Silvija Verneti Blina. Ona za NIN precizira da je 2014. najviše automobila iz Kragujevca isporučeno kupcima iz Italije, Francuske, Velike Britanije, Španije, Nemačke i SAD. Sa izvozom od 1,3 milijarde evra u 2014. bili smo vodeći izvoznik u državi, a taj trend je potvrđen i u prvih devet meseci 2015, kaže Silvija Verneti Blina.

Da li zbog mera štednje Vlada kasni sa izmirivanjem nekih ranije ugovorenih obaveza?

Imamo veoma profesionalan odnos pun poverenja sa Vladom Srbije i uživamo veliku podršku našeg partnera. Od samog početka, Republika Srbija je verovala u ovaj projekat i uvidela značaj za nacionalnu privredu, kao i za dalji razvoj zemlje. Otkako smo prisutni u Srbiji, imamo odličnu komunikaciju i od samog početka održavamo dobre partnerske odnose i sarađujemo na ostvarivanju brojnih ciljeva, koji pored već pomenutih, uključuju i činjenicu da kompanija posluje na pravi i uspešan način, a u isto vreme ulaže u razvoj svojih ljudi.

Čime objašnjavate to što se svaki zastoj u proizvodnji zbog zasićene potražnje na svetskom tržištu tumači kao nagoveštaj povlačenja Fijata iz Srbije?

Nakon što smo uložili u svoje ljude i nakon ulaganja više od milijardu evra do sada, nema apsolutno nikakvih razloga da odemo iz Srbije. U zajedničkom je interesu i za kompaniju FCA Srbija i za Vladu da ostanemo u Srbiji i nemamo nameru da odemo.
U ovakvim situacijama, ja lično volim da pozovem ljude da posete našu fabriku, da vide njenu veličinu, proizvodne linije, da upoznaju naše menadžere i radnike. Tek nakon tog iskustva, ljudi mogu da shvate našu posvećenost i snagu, pa nikakvo dodatno objašnjenje nije potrebno. FCA Srbija je u 2014. proizvela više od 100.000 vozila, od čega je oko 1.000 prodato na lokalnom tržištu. U 2015. očekujemo obim proizvodnje u skladu sa planovima i ciljevima grupacije.

Vlada tvrdi da ne može da objavi ugovor sa Fijatom bez saglasnosti većinskog partnera. Da li se u kompaniji razmišlja o tome i od čega zavisi objavljivanje ugovora?

Ugovor koji se tiče zajedničkog ulaganja grupe FCA i Vlade Srbije u bivšu kragujevačku fabriku Zastava nikad nije bio tajna. Odmah nakon potpisivanja, ugovor je objavljen na zvaničnom sajtu Vlade, uključujući i aneks ugovora. Tim ugovorom definisano je da u novoj kompaniji, nazvanoj FCA Srbija, Fijat ima vlasništvo od 67, dok Vlada Srbije poseduje 33 odsto. Investicije u fabrici u Kragujevcu dostigle su 1,3 milijarde evra do sada, od čega je 850 miliona evra uloženo samo u najsavremeniju opremu. Raznim aneksima ovog ugovora definisana su osetljiva tehnička pitanja važna za realizaciju projekta, koja se smatraju poslovnom tajnom, i ti aneksi se ne mogu objaviti, što je čest slučaj u sličnim situacijama širom sveta.

Ima li nagoveštaja da bi u dogledno vreme u Kragujevcu mogao početi da se pravi novi model automobila i od čega to zavisi? S obzirom da to podrazumeva i značajne investicije, da li ste o tome pregovarali sa Vladom Srbije, jer je država vlasnik 33 odsto FCA Srbija?

Model fijat 500 L koji je sišao sa proizvodne linije 4. jula 2012. već je unapređen uvođenjem različitih verzija (Living, Trekking, Beats i SAD verzija). Strateški plan grupacije Fijat Krajsler automobili je javan. Najviše rukovodstvo grupacije objavilo je taj plan u maju prošle godine i prema njemu definisane su konkretne smernice za svaki brend i svaki region. Trenutno radimo na operativnom planu, razvoju novih modela, ideja i rešenja. To je proces koji je u toku i koji zahteva vreme. Fabrika FCA Srbije u Kragujevcu je veoma konkurentna, savršeno usklađena sa standardima proizvodnje svetske klase (WCM), i koja je dobila bronzanu medalju u oktobru prošle godine. Potpuno smo uvereni da ćemo nastaviti da proizvodimo automobile vrhunskog kvaliteta.

U kojoj meri dobavljači iz Srbije učestvuju u proizvodnji modela fijat 500 L, jer najoštriji kritičari tvrde da se osim vazduha u gumama sve drugo uvozi?

FCA Srbija ima veliku bazu dobavljača u Srbiji i trenutno se 67 odsto delova proizvodi u Srbiji. Fijatovi dobavljači i kooperanti zapošljavaju više od 1.000 ljudi, čineći Kragujevac centrom automobilske industrije u Srbiji. Kao podrška kompaniji FCA Srbija, Fijatovi dobavljači i kooperanti kao što su Manjeti Mareli, Sigit, HTL i DŽonsons kontrol rade u Kragujevcu.

Sa naše tačke gledišta, ali i što se tiče proizvođača automobila generalno, bolje je da su glavni dobavljači pozicionirani što je bliže moguće. Potpuno smo otvoreni prema srpskim dobavljačima i imamo prilično uspešnu saradnju sa njima. Da bi postale dobavljači FCA Srbije, kompanije moraju ispuniti neke od veoma važnih kriterijuma, kao što su: nivo kvaliteta njihovih proizvoda mora da odgovara međunarodnim standardima, robusnost procesa proizvodnje i, naravno, čvrsta finansijska osnova. Fijat kontinuirano radi na dovođenju svojih dobavljača u Srbiju, kako bi investirali u Srbiju i započeli proizvodnju. To je u interesu naše kompanije, kao i same zemlje.

Sredinom oktobra navršilo se sedam godina od osnivanja FCA Srbija. Da li ste zadovoljni urađenim, da li su mogli biti postignuti bolji rezultati?

Sedam godina nakon osnivanja kompanije FCA Srbija i tri godine nakon zvaničnog otvaranja nove fabrike u Kragujevcu, možemo reći da smo više nego zadovoljni. Naši glavni ciljevi, da postanemo vodeći izvoznik i aktivan investitor u Srbiji, poželjan poslodavac i društveno odgovorna kompanija su ostvareni. Posebno smo ponosni na naš tim, na muškarce i žene iz Srbije koji su izgradili ovu kompaniju. Takođe smo veoma zadovoljni našim modelom fijat 500 L, nacionalnim ponosom Srbije, kao i našom fabrikom u Kragujevcu, koja predstavlja jedan od najsavremenijih proizvodnih pogona u okviru grupacije FCA širom sveta. Od svog dolaska u Srbiju, FCA posluje ostvarujući rezultate koji se konstantno prate kako bi se još više poboljšali. Nastavićemo sa odgovornim poslovanjem u Srbiji i nastavićemo da doprinosimo razvoju naših zaposlenih, kao i ekonomskom i trgovinskom razvoju same države.

Sa ove vremenske distance, da li je Fijat pogrešio što je došao u Srbiju, ili je to, ipak, bio dobar poslovni potez?

Odluka da dođemo u Srbiju pokazala se dobrom. Pre sedam godina smo doneli odluku da dođemo u Srbiju nakon temeljne i detaljne analize tržišta i poslovnih uslova u nekoliko zemalja u regionu. Zaključili smo da je Srbija država sa povoljnim strateškim položajem, adekvatnom infrastrukturom i velikim potencijalom. Zbog svog jedinstvenog položaja na evropskom tržištu, Srbija deli ključne vrednosti i radnu etiku sa FCA. Ona nudi raznolike mogućnosti, a pre svega kvalitetne inženjere, menadžere i radnike. Kao tržište koje obećava, Srbija nudi jedinstvenu dinamičnost i motivaciju, a svima nama u FCA je drago da budemo deo toga.

Dok je 2014. Srbija završila u recesiji, FCA je udvostručio neto dobit, na 2,5 milijardi dinara, uprkos smanjenju poslovnih prihoda sa 171 na 156 milijardi dinara. Kakvi su trendovi u ovoj i planovi za narednu godinu?

FCA Srbija je ostvarila pozitivni rezultat 2013, nastavljajući sa ovim trendom u 2014. i 2015, u skladu sa našim očekivanjima i sa originalnim planom. Imajući u vidu trenutnu globalnu ekonomsku situaciju i stanje na tržištu, planovi se koriguju na mesečnom nivou. Možemo s ponosom reći da je obim prodaje u Evropi u skladu sa planovima, jer je model fijat 500 L i dalje lider u svom segmentu malih višenamenskih vozila, sa udelom od 22,5 odsto u tom segmentu od početka godine. Pažljivo pratimo ekonomsku situaciju i tržišne trendove i kasnije ćemo moći da pružimo konkretne cifre. Za svaku investiciju je normalno da ostvari pozitivne rezultate i povrat nakon nekoliko godina. Automobilska industrija prolazi kroz cikluse vezane za starenje proizvoda. U našem slučaju imamo sreće, jer evropsko tržište raste u ovom periodu i nadamo se da će nam to omogućiti da naši rezultati ostanu stabilni.

FCA je jedan od retkih poslodavaca koji je u 2014. povećao broj zaposlenih za više od 10 odsto, sa 3.053 na 3.384 radnika. Kako stoje stvari u ovoj godini?

FCA Srbija je najveći poslodavac u ovom delu Srbije i jedan od pet najvećih poslodavaca u zemlji, sa vrlo dobrim uslovima za rad. To je prepoznato i FCA Srbija je osvojila nagradu Poslodavac godine, koju dodeljuje Srpska asocijacija menadžera (SAM), za aktivnosti, stav i brigu o zaposlenima, kao i za najbolje uslove za rad i razvoj profesionalnih menadžera. Naši zaposleni konstantno prolaze kroz različite edukativne aktivnosti, obuke i treninge. FCA Srbija očekuje da njeni zaposleni obezbede visok nivo kvaliteta proizvoda grupacije FCA i da poštuju standarde bezbednosti u fabrici u skladu sa standardima matične kuće.

Šta smatrate najvećim izazovom u narednom periodu?

Automobilska industrija je veoma konkurentna i moramo stalno da unapređujemo proizvode kako bismo išli u korak sa trendovima. Industrija kao celina suočava se sa velikim promenama kako bi mogla da prati nova očekivanja kupaca u različitim oblastima (bezbednost, mobilnost, povezanost i ostalo), kao i da uključi druge igrače koji sada ulaze u automobilsku industriju. Imajući u vidu sve to, posvećujemo dosta pažnje globalnoj evoluciji same industrije, kako bismo bili u toku, zadržali našu poziciju, i naravno, konkurentnost. U narednim godinama zasigurno ćemo nastaviti da ulažemo u razvoj proizvoda tako što ćemo ih unapređivati u cilju zadovoljavanja zahteva naših kupaca. Pored daljeg razvoja proizvoda, kompanija ulaže značajna sredstva u obuke i treninge zaposlenih za korišćenje modernih tehnologija u oblasti proizvodnje automobila. U proteklih pet godina, uloženo je više od 1.000.000 časova u obuke, a nekoliko stotina zaposlenih imalo je prilike da usavršava svoje znanje u inostranstvu, čime su prošireni kapaciteti lokalne radne snage u ovoj industriji. Naš krajnji cilj jeste razvoj lokalnih kadrova do nivoa rukovođenja kompanijom.