Arhiva

Život se upisuje u fragmentima

Dragan Velikić | 20. septembar 2023 | 01:00 >> 13. januar 2016 | 19:43
Život se upisuje u fragmentima


Kako je nastao roman?

Islednik je istraživanje sećanja i odnosa između proživljenog i upamćenog. Nema umetničkog dela bez nadogradnje. Da nije tako, svaka ispovest bi bila književnost. Moja životna priča sama po sebi uopšte nije važna ukoliko se u njoj sam čitalac ne prepozna, ukoliko se sa njom ne identifikuje. A da bi se to dogodilo, valja preći dug put od životno istinitog do umetnički istinitog. Ukratko, nije svaka priča književno relevantna. Ipak, samo književno relevantna priča ima tu moć da se upiše kao iskustvo čitaoca. Duboko verujem da je iskustvo stečeno kroz umetnost upotrebljivo u životu. Porodično nasleđe ne biramo, to je pitanje genetike. Međutim, važno je suočavanje sa samim sobom, bez toga smo statisti u vlastitom životu. U Isledniku pratim život moje majke od detinjstva pa do smrti, ali to je samo okvir u kojem su sudbine drugih. Kroz roman defiluju migranti 20. veka. Priča počinje u vreme Prvog svetskog rata, govori o velikom požaru u Solunu 1917. godine, prati nekoliko životnih sudbina koje će se u jednom času ukrstiti. Prisutna je i priča o porodici Hiterot, nekadašnjim vlasnicima Crvenog otoka pored Rovinja, i njihovom tragičnom kraju. Ali, pre svega tu je Pula šezdesetih godina 20. stoleća. Pripovedanje ne teče linearno, već se gradi iz fragmenata, onako kako se život upisuje u memoriji. Selekcija uvek postoji. Na jednom mestu i kažem: Šta je roman do pokušaj da se nekoliko kadrova svakodnevice dovede u uzročno-posledični sled, da se oslobodi priča koja postoji, kao što postoji skulptura u komadu neobrađenog kamena. Svako u sebi nosi nevidljivu biblioteku, hor nenapisanih romana.

Kako biste u knjižari budućem čitaocu preporučili svoju knjigu?

To već čine moje prethodne knjige.

Šta za vas znači NIN-ova nagrada?

NINova nagrada je jedina nagrada koja značajno proširuje čitalačku publiku, i skreće pažnju na ostale knjige nagrađenog pisca. Međutim, ne uspostavljaju nagrade nekog pisca, već vrednost njegovog literarnog sveta.

Islednik (Laguna)

Vest o majčinoj smrti zatiče pisca u Budimpešti i povod je za otvaranje emotivne crne kutije, za rasplitanje višeslojnih priča i detektivsko pronicanje u svakodnevicu vremena koje više ne postoji. Roman o majci postaje autopoetička ispovest, ali i povest o zemlji i ljudima kojih više nema.