Промени језик   Sitemap   Верзија за штампу   10.08.2020. 11:11
 НАСЛОВНА    АРХИВА    НИН ДИЈАЛОГ    САДРЖАЈ      ПРЕТПЛАТА    E-ПРОДАЈА 
 
Економија
Сађење палми на Северном полу

Сви се приликом борбе за долазак на власт заклињу да су за промене. Кад освоји власт, нова гарнитура врло брзо се мења и преузима уходане механизме редистрибуције и политичких ренти уместо озбиљних реформи



Реформа јавних предузећа је вишедеценијски проблем, чије се решење још не назире. Безбројни покушаји и заклињања да ће се ствари суштински мењати у сваком изборном циклусу показују се узалудним. Сви се приликом борбе за долазак на власт заклињу да су за промене. Кад освоји власт, нова гарнитура врло брзо се мења и преузима уходане механизме редистрибуције и политичких ренти уместо озбиљних реформи. У тако непромењеном амбијенту обећане реформе подсећају на сађење палми на Северном полу.

Друштво би требало да смогне снаге да, пре него што почне да конкретизује реформе, неопозиво и јасно одговори на неколико питања.
Прво, неопозиво се, суштински а не вербално, определити за правну уместо досадашњих партијских држава. Реформе државног сектора су немогуће у условима револуционарне и партијске државе. Због тога је и могуће да је Теленор ефикасан као корпорација у власништву стране државе. Наш Телеком, по признању ове владе, мора се приватизовати јер не може да издржи конкуренцију. А та иста влада је на кључна места поставила партијске људе и отворила бројне славине кроз које цури новац.

Друго, мора се афирмисати компетентност уместо подобности и дати предност људима који имају и формално и суштинско знање. Поплава спорних диплома урушава компетентност државне администрације и државне корпоративне елите.

Треће, морају се изградити јасна правила игре у трошењу јавног новца, дефинитивно спречити социјализација дуга и законом обезбедити чврста буџетска ограничења у пословању.
Четврто, пре реформе јавног сектора мора се донети чврста одлука о величини (обухвату) јавног сектора и јавних служби и у том оквиру спровести реформу. Тек када се јасно дефинише платформа и постигне договор о политичкој клими може се приступити операционализацији решења и креирању новог модела функционисања јавних предузећа. Ходограм успостављања новог концепта, уз поштовање основних начела уграђених у законе и појединачне статуте, могао би да се сведе на седам поступака. Корпорације у јавном сектору оснивају се у форми акционарских друштава, која су у почетној фази власништво државе; за сва предузећа урадити нови почетни биланс стања и одредити оптималан број запослених - вишкове имовине треба продати, а вишку запослених исплатити отпремнине; корпоративно управљање поједноставити избором једнодомних друштава, избећи бројне и непотребне политичке синекуре које су постале посебан полигон за остваривање енормних зарада државних функционера, а да никада и не кроче у фирме у чијим су управама, док би професионални менаџмент требало стимулисати, не платама, већ бонусима из добити; водити рационалну политику цена услуга јавног сектора која омогућава предузећу добитак, али не и присвајање монополске ренте и искључити сваку могућност социјализације дугова јавног сектора. Уколико из неког разлога држава не даје могућност оправданог дизања цена, мора тај трошак покрити субвенцијама које одобрава парламент. Законом и статутом мора се искључити могућност давања донација, спонзорства и других расипања због којих се и јуриша у јавна предузећа. Коначно, после конституисања и уходавања предузећа у новом институционалном контексту, отворити могућност њихове докапитализације, било путем избора стратешког партнера, било јавном емисијом акција или обвезница намењених домаћој инвестиционој јавности и малим акционарима.

Суштина здраве економије нису мртви стокови имовине коју поседују предузећа и појединци. Циљ рационалне економије су приходи (токови) који обезбеђују равнотежу интереса појединаца, предузећа и државе.

Рационална је економија и друштво ако обезбеди синергију у стварању вишка, а не само борбу за његову прерасподелу. Без остваривања тих претпоставки наше реформе које интензивно трају пола века, од 1965, наставиће се у бескрај. Резултати досадашњих довели су до удаљавања од постављеног циља или смо се вртели укруг.



Миодраг Зец


Share on Facebook 

Постојећи коментари (0)| Пошаљи коментар



Коментари

Приступ за чланове
  Корисничко име
  Лозинка
 
  Запамти ме на овом рачунару
Постаните члан! Региструјте се овде
Изгубили сте Лозинку? Кликните овде
Мисли
bg

Нада Мацура, лекар

Млад, успешан и здрав - то су главне особине нашег премијера.

Прочитајте све мисли
bg