Svet

Velika promena u testiranju bezbednosti automobila: Zašto su ekrani osetljivi na dodir problem

Politico | 30. mart 2024 | 16:51
Velika promena u testiranju bezbednosti automobila: Zašto su ekrani osetljivi na dodir problem
EPA / EFE/RUNGROJ YONGRIT

Proizvođači automobila opremaju svoje modele sve većim ekranima ostetljivim na dodir, poznatim kao "tačskrin", ali bi to moglo da im donese probleme zbog namera evropske agencije za bezbednost saobraćaja.

Organizacija NCAP, koja je zadužena za određivanje standarda sigurnosti automobila, namerava da u svoj novi sistem ocenjivanja bezbednosti, koji bi trebalo da počne 1. januara 2026, uključi i to da li automobil ima fizičke komande za pet najvažnijih kontrola – sirenu, brisače, migavce, svetla upozorenja (popularna "sva četiri") i za pozive u slučaju opasnosti (SOS dugme).

Ukoliko ne budu imali svih pet najvažnijih kontrola kao fizičke prekidače, već se njima kontroliše preko "tačskrina", automobili neće moći da dobiju pet zvezdica na čuvenom NCAP testu bezbednosti, piše Politiko.

NCAP test nije obavezan, ali je veoma važan, jer se kupci često na osnovu njega odlučuju za neki od modela.

Iz NCAP-a navode da su isključivo digitalne kontrole potencijalni bezbednosti problem.

"Suočavamo se sve više sa udesima koji se događaju je su vozači ometeni digitalnim komandama", rekao je Matijeu Averi, direktor za strateški razvoj u NCAP.

Saobraćajne nesreće u EU su u porastu, a više od 20.000 ljudi je poginulo na putevima u 2022, što je porast od četiri odsto. EU namerava da prepolovi godišnji broj pogibija u udesima do 2030, dok je 2050. zacrtana kao godina u kojoj niko ne bi trebalo da izgubi život u saobraćajkama.

Averi dodaje da displeji i "tačskrinovi", zajedno sa nekim drugim tehnološkim rešenjima, mogu da ometu pažnju vozača sa puta, i to u trajanju od pet do čak 40 sekundi, što može da ima fatalne posledice.

Posebno je istakao da, pošto displeji osetljivi na dodir ne daju povratnu taktilnu informaciju, vozači dodatno mogu biti ometeni jer nisu sigurni da li su uspeli da pokrenu komandu koju žele.

On ističe i da zbog razvoja tehnologija raspored komandi u automobiliima postaje veoma različit od modela do modela, što vozačima otežava prilagođavanje.

Takođe, više ekrana ili veći ekrani daju više svetla u kabini, što noću može da omete pogled na put jer se vid vozača tako teže prilagođava na mračne uslove, navodi Averi.