Društvo

Jelena Drakulić Petrović: NIN će ostati kritički opredeljen jer bez toga neće moći da bude relevantan i uticajan

NIN | 25. januar 2024 | 13:35

Uređivačka politika NIN-a će ostati ista i novi glavni i odgovorni urednik Aleksandar Timofejev, koji će na funkciju stupiti sredinom februara, je odličan izbor, rekla je Jelena Drakulić Petrović, nova vlasnica nedeljnika NIN, u emisiji Ljubice Gojgić “Pravi ugao” na RTV Vojvodina.

Nakon odluke dela redakcije da napusti NIN i pređe u Junajted mediju, koja osniva novi magazin, Drakulić Petrović je istakla da se neće mešati u uređivačke odluke Timofejeva, što, kako je istakla, nije činila ni sa prethodnom redakcijom.

"Verujem da je negde već odlučio koga će pozvati za sagovornika u centralnom intervjuu u svom prvom izdanju koje će uređivati. Mislim da je Timofejev pravi čovek na pravom mestu. Da, mi smo potpuno istomišljenici u smislu toga na koji način treba modernizovati NIN, a ne narušiti tradiciju", rekla je ona.

Na pitanje kako je postala vlasnik nedeljnika, Drakulić Petrović kaže da je to bila je izuzetna prilika, jer je raniji vlasnik, kompanija Ringier, za koju radi već 20 godina, odlučila da njoj ponudi NIN i da napravi jednu transparentnu prodaju.

“Svaka kompanija ima svoje ciljeve i strategiju. Ringier je u Srbiji na drugim tržištima gde posluje, otišao ka sportskom sadržaju, ka masovnim medijima, i to je prosto pravo i opredeljenje svakog izdavača. Tako da njima nije bilo u interesu da se bave nedeljnim političkim magazinom i to je prosto bio glavni razlog zašto su se oni odlučili da meni ponude NIN. S druge strane, verujem da su smatrali da je fokus i transparentno poslovanje i posebno ta vrsta prodaje NIN-a izuzetno važna za njih. S tim u vezi, je tako i urađeno. Priča da je NIN poklonjen je jedna od velikih zabluda, posebno u protekle dve nedelje negativne kampanje koja se desila, pre svega za mene, a samim tim i za NIN…”, naglasila je ona.

“Nikada nisam rekla da sam NIN dobila kao čokoladu”

Upitana da li je u jednom trenutku redakciji rekla da je NIN dobila kao čokoladu, Drakulić Petrović kaže da to apsolutno nije tačno.

“Svako ko mene poznaje duže od pet minuta razgovora, može da tvrdi i jasno mu je da takvu rečenicu ja nikada ne bih izgovorila. Prvo to ne odgovara istini, NIN nije poklonjen, NIN je prodat u jednom vrlo transparentnom procesu. To je moj novac, 20 godina radim u stranoj korporaciji, vrlo uspešno i za korporaciju i za mene. Meni je potpuno jasno da to izaziva jednu vrstu senzacije. Da je neko ko je relativno mlad, ženskog pola i neko ko je u poslu 20 godina odlučio da kupi nedeljnik NIN ili bilo koji medij koji je od takvog uticaja i takve tradicije”, kaže nova vlasnica NIN-a.

Drakulić Petrović kaže da ovaj nedeljnik mora da se modernizuje i da ona želi da od njega da napravi još veći brend i prilagodi ga novom vremenu.

 “Što se tiče budućnosti NIN-a, upravo je u tome izazov, ponajmanje je izazov u političkom opredeljenju NIN-a, u kritičkim stavovima NIN-a, u objavi onoga što drugi ljudi žele da sakriju. To NIN-u daje autentičnost, upravo ono zbog čega je NIN to što jeste. I bez toga, NIN neće moći ikada da bude relevantan i da ima taj uticaj koji ima sada i koji će, dokle god je u mojim rukama, a biće, imati. Što se tiče profitabilnosti, ja sa druge strane vodim medijsku kuću koja je jako velika, ali koja je, za razliku od svih ostalih medijskih kuća, izuzetno profitabilna. Izuzetno, pod znacima navoda, izuzetno u okvirima Srbije i ove ekonomije, i našeg tržišta, to je dokaz da je to izvodljivo, dokaz da to može da se vodi tako, i dokaz je da nije neophodna polarizacija koju trenutno imamo na tržištu medija ili medijskih, kako bih rekla, centara koji su takođe i politički opredeljeni, koji su takođe opredeljeni prema svojim stavovima i urednički. Što je potpuno pravo svakog od njih. Ali, finansiranje svih tih medija dolazi iz kablovskog biznisa”, objasnila je Drakulić Petrović.

Ona je pojasnila da govori o dve grupe medija, jedna grupa medija pod vođstvom Junajted medija, i druga grupa medija pod vođstvom Telekoma.

“Imamo dve grupacije koje su vrlo profitabilne, ali profit dolazi iz kablovskog biznisa, iz telekomunikacijskog biznisa, ne dolazi iz medijskog biznisa. I, pomalo nekako svi to ignorišemo, kao činjenicu, da živimo u takvom svetu, na takvom tržištu, gde su retki primeri profesionalnog odnošenja u medijima, profesionalnog ponašanja, poštovanja nekih pravila medijske industrije, gde je zaista neophodno da se radi na određeni način i zaradi”, rekla je ona.

Drakulić Petrović je podvukla da NIN treba da bude profitabilan, i u tom smislu samoodrživ.

“NIN ne treba da se naslanja na centre moći, ne treba da se naslanja na finansiranja koja nisu transparentna, to sam govorila redakciji”, kaže vlasnica NIN-a.

“Zlonamerno je mišljenje da sam ja proksi do nekog krajnjeg kupca”

Autorka emisije Ljubica Gojgić navela je da postoji teza da je Ringier rešio da se liši NIN-a iz više razloga. Iz razloga što NIN ne zarađuje, i iz razloga što se možda ne slaže sa uređivačkom koncepcijom tog nedeljnika.

"Želeo je da ga proda nekome ko ima novca, ali je više od toga želeo da ga proda tako da ta prodaja neće kontaminirati ugled Ringiera u evropskim krugovima. Zato su rešili da vlasništvo prenesu vama. Pritom su vam dali slobodu da za godinu, dve ili tri prodate nekom drugom NIN, jer bi ta transakcija možda ugrozila reputaciju Ringiera, ali vas kao preduzetnice možda i ne. Da ga prodate nekome drugom ko ima više novca - i ko zna zašto kupuje NIN. Odnosno da je taj neko naklonjen vlasti ili krugovima koji imaju novac, a naklonjeni su vlasti", rekla je Gojgić.

“Razumem. To je vrlo opšte prihvaćeno, posebno zlonamerno mišljenje, da sam ja sada proksi, do nekog krajnjeg kupca, koji treba sada da stekne NIN, preuzme ga i sada u potpunosti promeni u nešto što zaista želi. Mogu samo da vam kažem, da to pod jedan nije istina. Da to nikada nije bila namera Ringiera, niti da su ikada postojali dogovori tog tipa. Sa druge strane, ja nikada lično ne bih učestovala u tome. Nema potrebe da se ja time bavim. Imam iskrenu želju da od NIN-a izgradim još veći brend, nego što je on to trenutno, sa svojom tradicijom, i da ga unapredim i modernizujem tako da ga prilagodim postojećem vremenu. Želim da NIN preživi ove teške momente, da napreduje i da ima veću publiku”, odgovorila je Drakulić Petrović.

Ona je navela da je u tom procesu namera da NIN ostane isti.

“Verujem da je Aleksandar Timofejev odličan izbor za upravo takav NIN, kakav treba da bude”, kaže ona.

Na konstaciju da je stara redakcija napušta NIN, verujući da neće moći da nastave da se bave novinarskim poslom u skladu sa novinarskim kodeksom i zahtevima profesije, ona kaže kako je to ono što su oni izjavili. 

“Mislim da je došlo do nečega sasvim drugog ovde, mislim da su dogovorili prelazak, i to kolektivan prelazak, kod izdavača koji ne mora da misli o novcu, i ne mora da misli o načinu finansiranja. Mislim da se upravo to desilo, vraćajući film unazad, od septembra, kada je objavljeno da sam ja preuzela NIN, i posle prvog sastanka sa glavnim i odgovornim urednikom koji se desio bukvalno tog ponedeljka, atmosfera i klima u redakciji se znatno pormenila onog trenutka kada im je postalo jasno da neće doći do promene vlasničke strukture NIN-a onako kako su se verovatno oni nadali. Pretpostavljam da su želeli da Junajted medija preuzme NIN”, kaže Drakulić Petrović.

Nova vlasnica NIN-a je naglasila i da NIN-ovu nagradu čeka svetla budućnost, jer, kako je rekla, ona je najznačajnije priznanje u čitavom regionu. Kada je reč o modernizaciji NIN-a, Drakulić Petrović je istakla da je jedan od ciljeva da ciljna grupa sada budu stariji od 49 godina, umesto stariji od 59 godina, koji trenutno čine najveću publiku ovog nedeljnika. Takođe, cilj je i stvaranje veb izdanja koje će zadobiti poverenje građana.

“Koliko sam svesna tradicije i odgovornosti da se NIN dalje razvija - ogleda se u tome što sam spremna da investiram. Hoću da napravimo i odličan veb sajt, koji smo pokrenuli pre dva meseca, i već sada je došao do skoro pola miliona jedinstvenih korisnika. To je veliki uspeh za jedan jako kratak vremenski period", navela je Drakulić Petrović.