Kultura

Izložba (Ne)mogućnost poimanja smrti iz ugla živog posmatrača: Razračunavanje sa bližnjima

S. Blagojević | 17. januar 2024 | 17:00
Izložba (Ne)mogućnost poimanja smrti iz ugla živog posmatrača: Razračunavanje sa bližnjima
PROMO / Ustupljena fotografija

Niko sa sigurnošću ne može da kaže, osim lično Demijana Hirsta, na šta se konkretno odnosi naziv rada Fizička nemogućnost smrti u umu nekog živog, kojim je naslovljena njegova kultna ajkula u formalinu. „Smrt zaista ne možemo da shvatimo, iako celog života tome težimo“, kaže naša koleginica Dragana Nikoletić koja parafraziranim citatom Hirsta naziva svoju doktorsku izložbu u Galeriji FLU u Beogradu. Pa čak i u tom izmenjenom nazivu – (Ne)mogućnost poimanja smrti iz ugla živog posmatrača, ona rečcu „ne“ odvaja zagradom, postigavši da se kroz svoje skulpture, asamblaže i instalacije „izmiri“ s preminulim srodnicima i bivšim suprugom.

Polazište njenih radova su nasleđeni predmeti i fotografije, nadograđene skulptorskim postupcima. „Ponekad u radove inkorporiram i nađene objekte, iako nemaju istu težinu kao stvari koje su pripadale mojoj majci, ocu, maćehi, baki i bivšem mužu, niti imaju toliku moć da prenesu energiju isceliteljskog procesa, kao okosnice mog skulptorskog delanja“, objašnjava Nikoletić. Postavkom ona želi da inicira posmatrače da se i sami suoče s nerazrešenim emocijama prema svojim bližnjima. 

PROMO / Ustupljena fotografija
PROMO / Ustupljena fotografija

Da to postigne, ona će tokom četiri izložbena dana (do 20. januara), organizovati niz kolektivnih performansa, pa će pored događaja Daće na dan otvaranja (17. januara), upriličiti i Kućnu raspravu, Pisanje testamenta, Igranje karata i Nedeljni ručak. „Radi se o ritualima koji služe da se postigne porodični sklad, nadiđu nesporazumi, ali i pripremi za odlazak sa ovog sveta. Ritualna radnja obično je vezana za neko mesto od značaja, što je za moje ukućane i mene bio trpezarijski sto. Taj originalni artefakt imaće na izložbi multifunkcionalnu ulogu“, ističe Nikoletić.

Za razliku od većine drugih postavki, ovde se preporučuje dodirivanje eksponata, jer „taktilnost ume da bude presudna u evociranju uspomena“. Na ovaj način publika će moći da se seti finesa u odnosima sa svojim srodnicima, i da ih emocionalno i racionalno preispita. „Učinite to na vreme, dok su vam najbliži još živi“, poručuje autorka.

Tagovi