Arhiva

Helikopter

Jovan Ćirilov | 20. septembar 2023 | 01:00
Svaki dan desi se u svetu neka nesreća, ali početak 2008. godine zaista obiluje tužnim vestima. Najpre težak saobraćajni udes Milenka Zablaćanskog, helikopterom prebačenim u Beograd, zatim samoranjavanje Bogdana Diklića na snimanju filma “Turneja”. Prošle nedelje dva pada helikoptera bez preživelih u Meksiku i u Makedoniji. Helikopter je u svom Kodeksu vizionarski zamislio Leonardo da Vinči još 1489. godine na istom principu po kome je poleteo prvi helikopter 1923. godine španskog konstruktora Huana de la Sijerve, sa horizontalnom elisom iznad letelice. Francuz Luj Brege je uspeo 1936. godine da konstruiše helikopter sposoban da se duže zadržava u vazduhu. Uspešni eksperimentator sa helikopterom, Nemac Hajnrih Foke, bio je sumnjiv Hitleru te nije njegovoj kompaniji poverio vazduhoplovnu industriju na sreću antifašističkog sveta. Američki inženjer ukrajinskog porekla Igor Sikorski (1889 – 1972), koji je još u Rusiji eksperimentisao sa helikopterom, po prelasku u SAD 1923. godine svojom malom kaudalnom (sa repovima) elisom usavršio je helikopter koji je 1939. godine bezbedno poleteo sa nekoliko članova posade. I poštanski helikopter (1948) i kargo-helikopter (1949) poleteli su prvi put u Velikoj Britaniji. Helikopter je naziv koji koristi velika većina čovečanstva. Zvuči kao kuriozitet da je španski pronalazač helikoptera svoju letelicu nazvao autogiro, nešto kao samohod, dok je jedna hrvatska komisija na početku Tuđmanove vlade predložila da se usvoji njihova novokovanica zrakomlat, što neki pogrešno misle da je reč o doslovnom prevodu internacionalnog naziva helikopter. Međutim, ona se sastoji od grčkih reči, koje ne sadrže reči zrak (vazduh) niti mlat, već reči heliy, spirala i pteron, krilo. Rad na usavršavanju helikoptera je potisnut uspešnim letovima početkom 20. veka braće Rajt sa klasičnim aeroplanom. Međutim, kad je helikopter najzad usavršen, mnogo kasnije nego avion, pokazao se kao veoma koristan u specijalnim prilikama, jer se podiže direktno sa tla bez zaleta na pisti i spušta na malu površinu i što može da lebdi na najmanjim visinama od tla. Idealan je za suzbijanje šumskih požara i za spasavanje unesrećenih u planini i na morskoj pučini. Poseban je kuriozitet da su Kinezi za svoju decu još pre 2.300 godina napravili igračku koja je letela na principu helikoptera. Propeler koji igračku diže u vazduh i zadržava je neko vreme u vazduhu pokreće se namotanom uzicom koja se snažno trgne. Evropljani su svoju decu obradovali takvom igračkom tek krajem 17. i 18. veka, ali je proizvode i danas.