Arhiva

Kad piloti ostanu sami

Miroslav Lazanski | 20. septembar 2023 | 01:00
Agresija NATO-a na Jugoslaviju u martu 1999. godine zatekla je Ratno vazduhoplovstvo i PVO SR Jugoslavije potpuno mobilisano i sa ratnim rasporedom. Tokom jutra i dana tog 24. marta 1999. izvršen je praktično i poslednji mirnodopski prelet sa dva aviona mig-29 na aerodrom Ponikve, jedan mig-29 na aerodrom u Podgorici, dva miga-29 na aerodrom u Nišu i šest aviona mig-29 na aerodrom u Batajnici. Takav je bio raspored u 17,45 tog 24. marta 1999. godine. Nešto što se i prethodnih dana često radilo da bi se prikrilo koliko aviona mig-29 ima u određenom trenutku na nekom od naših vojnih aerodroma. Naime, još ranije je bila doneta odluka da se vazdušnoj armadi NATO-a suprotstave samo lovci tipa mig-29, a RV i PVO imali su u trenutku izbijanja rata samo 11 poluispravnih aparata tog tipa, preostalih pet migova-29 bili su totalno neispravni. Na avionima koji su bili predviđeni da se upuste u rat protiv NATO-a resursi elektronike, radari i senzori, odavno su istekli, pa su piloti koji su poleteli u bitku protiv najsavremenijih američkih, britanskih i francuskih aviona, bili, zapravo, i „slepi” i „gluvi”. Zašto su RV i PVO došli u situaciju da uđu u rat sa poluispravnim avionima jedan je deo priče, drugi je svakako da je taktika upotrebe avijacije bila pogrešna, jer su po dva aviona poletala sa različitih aerodroma protiv ogromnog broja protivničkih aparata. Obično bi ta dva naša miga-29 prouzrokovala delimičnu i samo trenutnu promenu formacije leta grupe NATO aviona, na scenu su tada stupali lovački aparati F-15 i F-16, i oni su ili obarali naše migove-29, ili su ih teško oštetili i prisilili na spuštanje. Ni u jednom momentu, čak ni na početku rata, kada se to još i moglo, nije se pristupilo koncentraciji svih raspoloživih aviona mig-29, moglo se u vazduh podići osim migova-29 još i 30 do 40 aviona tipa mig-21 i sa tolikim brojem aviona postojala je kakva-takva šansa da se postigne i neka vazdušna pobeda. Ovako, po dva miga-29 bi poletela kao „osice” protiv celog „roja” napadača, „roj” bi samo promenio oblik i naši bi avioni bili eliminisani iz borbe. Hteli smo da odbranimo kompletan vazdušni prostor, a nijedan naš pilot nije na protivnika lansirao nijednu raketu vazduh-vazduh. O bilo kakvoj bliskoj vazdušnoj borbi da se i ne govori. Šta se sve događalo tih dana na zemlji i u vazduhu, barem kada su u pitanju bili RV i PVO Jugoslavije, posebno na aerodromu Ponikve, pokazuje i deo snimljenog materijala sa magnetofonske trake o komunikaciji između raznih pojedinaca i jedinica koje su „pokrivale” taj deo vazdušnog prostora države SRJ. Radi se o jednom ratnom danu, verovatno na početku agresije NATO-a na Jugoslaviju kada su naši migovi-29 još leteli. Vreme trake 00,40 - Alo. Da. - Alo, koliko možeš da digneš u vazduh, odmah? U vazduh odmah? Pa mogu. - Ajde spremi što više. Na kanal 15 javi se posle poletanja. Gde da se javim? - Na 15. kanal posle poletanja. Posle poletanja? Biću na 19. kanalu. - Alo, na 15. Na 15 je l’? - Na 15. Jasno, zdravo. Vreme trake 2,00 - Alo, slušaj, naredio sam Pavloviću da podigne sve što ima. Slušam. - Javi, je l’ ima neko poletanje? Biće javljeno, otišli su svi da poleću. - Javi. Biće dva, pa još jedan. - Dva plus jedan, dva manja i jedan veći? Dva veća i jedan manji. - Okej, zdravo. Vreme trake 9,03 - Je l’ poletelo nešto? Molim? - Je l’ poletelo nešto? Nije još ništa. - Javi kad prvi poleti. Biće javljeno. Vreme trake 9,45 - Alo, javi mi prvo poletanje da bi obustavio ove naše. Dobro, jasno, oni sada vuku avione polako. Vreme trake 13,58 Da, molim. - Na sletanju je, a drugog nema. Ne znam koji je, koji je 845. Je l’, čuješ, alo? Ovaj sleteo u Niš, alo sleteo u Niš. Stopiraj! Molim? - Zabranjeno poletanje! Razumem. Vreme trake 16,00 - Alo, stopirano poletanje sa Ponikava! Razumem. Vreme trake 16,36 - Jeste li obustavili poletanje? Ma jedan je već poleteo, jedan je već gore. - Aha, jedan je već gore, u pičku materinu! Je l’ može da sleti kod tebe? Ajde, videćemo sad. - Požuri i javi. Vreme trake 16,57 - Da? Sleteo mi je jedan. - Jedan? Da. - 875? Ne znam, još nemam vezu. - Vidi, ko je ovaj drugi, nemamo ga na vezi. Aha, dobro. Vreme trake 17,44 - Alo, jedan je pušten da poleti pre nego što je obustavljeno. Molim? Jedan je poleteo? - Da, pre nego što je obustavljeno. Naredio mu da se vrati. Probajte da ga nađete gore u vazduhu. Vreme trake 18,23 - Alo, je l’ može on da se spusti? Ne može ovde. - Ne može? Ne može, nije kompletan noćni start. - Alo, neka ide na Niš. Aha, dobro, zabranite Lađevcima da tuku. Vreme trake 19,18 - Alo, javite 910. pošto nema AKL, nije u redu na 15. kanalu. Dobro, razumem. Vreme trake 21,51 - Onaj ti je prihvaćen na kanalu navođenja i ići će za Niš. U redu. Vreme trake 28,42 - Alo, nismo uspostavili vezu sa lovcem, greška u informaciji. Gde je on, ne znaš? Zovite ga na svaki mogući kanal, ovde ne dolazi u obzir da sleće jer nemamo noćni start. Probajte na 15. kanalu da ga dobijete. - Ma, probali smo sve. Zdravo. Vreme trake 30.38 - Je l’ ti radi AKL gore? Evo sad sam ustanovio AKL gore, naterao sam ga da zove na 15. kanalu. - I? Ne znam, javiće mi informaciju. - Neka proba i na prvom. Probaće. Zvali smo ga već i na prvom, pa ga nisu dobili da mu prekinu poletanje. - Dobio sam pogrešnu informaciju da ide na 3.000 na Blace. Je l’ ga imate na radaru? Nemam ga. - Pratite ga na radaru i... Nemam ga, nemam ga. - Nemaš ga? Dobro, javi noćni start u kom obliku bude bio da ga postavimo. Kada krene ovamo da se vraća. Vreme trake 37.20 - Da, reci. Alo, 47. imam informaciju da je kod vas na vezi. - Jeste. Pokušavamo, nije siguran u poziciju, izgleda da je negde oko Topole. Teramo ga na Niš. - Dobro, je l’ od vas dobio informaciju da ide na Niš? Ne, od nas nije, nije bio na vezi, tek sada je shvatio da ide na Niš. I traži kako da ode. Vreme trake 39.05 - Da? Đurđević major. - Nikolić. Evo da vam kažem, avion sleteo, vidno oštećen, pogođen. - Da, a drugi? Nemam ga ni ja. Znam da je oštećen ovaj. - Zdravo. Vreme trake 42,16 - Da? Nije još, evo ga vodi prema Nišu, mislim da je sad negde blizu Kruševca. - Gde? Blizu Kruševca. - Reci mu da ide na sletanje. Vreme trake 47,17 - Da? Ide prema Nišu, još nije tamo - Pitaj koliko daleko od Prokuplja. Ne vidimo ga, još nemamo ništa. Nemam ništa. Ali bio je na vezi sa Nišom, davao mu je QDM i ovaj je išao prema njemu. - Proveri i obavesti me. Vreme trake 50,01 - Koji je rejon zadnji bio? Ne znam čoveče, nemam ga uopšte, nemam ga na vezi. Ovaj ga je vodio po QDM, radio-goniometru. - Ne znaju poziciju? Ne znaju. - Kaži mi indeks tog što je išao prema Nišu. 910. - Dobro. Ovaj, čulo se neki požar levog motora kao na ruskom. Je l’ to ta Nataša možda odradila? - Molim? Pitam, je li to možda ona Nataša što priča u avionu kada imaš neki vanredni postupak, je l’ to ide na radio-vezu? Jer se čulo, meni se čini, požar levog dvigatelja, u tom smislu nešto. - Dobro, ništa, ništa. Ženska na ruskom govori, pominje levi dvigatelj. Je l’ to možda ta Nataša? - Jeste. E, to je verovatno iskočio taj 910. - To je onaj dole što je išao prvi. Jeste, 910. Vreme trake 64,10 - Da? Đurđević major. - Prodanović. Evo da vam javimo, mi nemamo više upotrebljivog aviona, idemo svi u sklonište. - Idite u sklonište. Je l’ dejstvovao ovaj što je presretao? Nije. - U redu, hvala. Vreme trake 00,00 - Molim, slušam. Jesi li naredio Ponikve da se dignu? - Slušam te. Ponikve u vazduh, pravac na formacije 9314, 9338 i ovo dole što ti je na jugu, 9342 ulazi ti na Užice. - Dobro, jasno. Vreme trake 1,43 - Da? Je l’ imate ovaj iz Mađarske što ide preko vas? - Koga? Iz Mađarske ova grupa što ide preko vas? - Ne, gore su. Molim? - Gore su, gore iznad. Jesu iznad vas. - Iznad, iznad skroz. Vreme trake 2,00 Alo? - Jesi li reko? Dejstvovali su po Kopaoniku. - Molim? Dva dejstva po Kopaoniku u 29. - Jesi li Sjenici i Ponikve raketašima rekao da deru? Jesam. - Ajde. Vreme trake 6,25 - Kaži. Dižem trojicu sa Ponikava. - Da. Dižem tri lovca sa Ponikava, idu na 15. kanal. Hitno. - Diži. Je li to Gajić? - Ne, Pavić. Ko? - Pavić Pavić Jovan? - Ne, nego Branislav. Reci šta hoćeš. - A ništa, kakva je situacija nad Đakovicom da se upotrebi nešto od naše avijacije? Sve što imaš odozdo sa zemlje, odradi po tome šta vidiš. - Razumem. Vreme trake 7,50 - Okinava? Da. - Što se ne javljate po kanalu direktno? Pa nema, prekid struje, ovde nema ništa, isključeni smo. - Čuješ, čuješ... Vreme trake 9,42 - Je li Ćalić tu? Bojović ovde, tehničar. - Bojoviću, treba mi neko gore na tornju. Da vam kažem, mi smo van položaja. - Aaaa... Mi smo na rezervnom mestu. - Pa dobro na rezervnom mestu, čoveče, ali ja sam naredio tamo podizanje tri lovca, a ko će da ih odvede i da primi ponovo? Da li sme iko da ode gore na toranj? Samo malo, imamo mi stanicu ovde pri ruci, samo trenutak da vam se javi Ćalić. - Daj ga. Ćaliću imaš li vezu neku? Sa kim, ko je to? - Opačić ovde. Pa sa kim, ja sam sa svojima tu. - Naredio sam da se podignu tri lovca odavde. Noćni start nisu uspeli da postave do kraja, samo nešto oko polovine. - Vodi ih i sa jednom polovinom, ti znaš to. Pa mi smo izmešteni, ja nisam, nemam uređaj blizu. - Da? Je l’ neko sme da ode na toranj sada? Ne znam, boga mi. Vreme trake 12,05 - Knez. Alo, ovi još nisu. - Kaži, Dobrivoje. Alo. - Slušam. Predlažem da ne dižemo lovačku avijaciju sa Ponikava nego da radimo sve raketnim jedinicama. - Da li ste naredili poletanje? Pa naredili smo, ali evo ovaj ne može da poleti jer nemaju tamo to, imaju samo pola noćnog starta. - Šta oni nemaju to? U redu bre, dozvolili smo da sve rakete deru, jebi ga, nikako nijedna da opali više. U pičku materinu! Vreme trake 14,18 - Pre pola sata sam vam rekao da dižete. Nisu poleteli, ovi sa AKL pobegli svi u rupe i nemaju vezu sa lovcima. - Onda stopirati poletanje sa Ponikava. Kopaonik mi ne radi. - Sve stopirati. Vreme trake 16,37 - Jedan je poleteo, vrati ga natrag. Jeste, ako me bude čuo. Vreme trake 43,10 - Molim? Imate tu ovog našeg kod Kruševca ide prema Jovanoviću, nemoj da ga ovi slučajno ... - Da, da, vode ga, sve je upozoreno, ovi sada u centralnom delu imaju DTU. Dole Spasojević ima DTU. Ajde da vidim da oborite jednog, u pičku materinu. - Ako bog da! Vreme trake 44,05 - Alo? Čija je raketa lansirana? Ko je lansirao raketu? Molim? Vreme trake 67,15 - Sluša Mlava. Mlava, nemamo više podatke APP, a vi? - Nemam, nemam. Ni ti? - Ne. Znači negde nešto otišlo. - Jeste. Rade STU, Spasoje radi STU. - Spasoje ne radi ništa. Ne vidi? Nemaš vezu direktno? - A imaš li je ti? Nemam. - Da li bar radi osmatrač, onaj njegov? Ma jok, ma kakvi. - A što? Nije ga zadejstvovao. Čeka vreme. - U pičku materinu... I tako su naši piloti u ratu 1999. godine poletali, bivali oboreni, ili sletali. Sve na poluispravnim avionima. Neki su od raznih zemaljskih službi pobegli u zaklone, neko je morao na nebo. Posle su se delili činovi i odlikovanja...