Arhiva

Teška vremena traže heroje

Milan Vukelić | 20. septembar 2023 | 01:00
Teška vremena traže heroje
Kako zvuči pop muzika novog milenijuma? Kada govorimo o međunarodnoj muzičkoj sceni, samo pogled na ono što danas može da se vidi na MTV-u ne ostavlja mnogo mesta za optimizam. Ledi Gaga je tamo bog i batina, a neki iole alternativniji izvođači dobijaju slične termine kao emisije iz kulture na RTS-u - tamo negde u „prajm tajmu“ između jedanaest uveče i dva ujutro. O domaćem mejnstrimu je teško govoriti bez navodnika, a rokenrol i alternativa ovde su na nivou statističke greške. Ipak, uprkos ovakvom stanju u medijima, godišnje liste najboljih pop izdanja koje prave muzički kritičari redovno se do te mere razlikuju od stanja na listama slušanosti, da bi se manje obavešten čovek zapitao o čemu to ovi kritičari pričaju. Primera radi, lista najboljih albuma iz 2010. godine uglednog američkog magazina „Tajm“ odozgo na dole izgleda ovako: Kanje Vest, album My Beautiful Dark Twisted Fantasy, slede „Arcade Fire“ (The Suburbs), „LCD Soundsystem“ (This Is Happening), „The National“ (High Violet), Drejk (Thank Me Later), Sufjan Stivens (Age of Adz), „The Black Keys“ (Brothers), „Yeasayer“ (Odd Blood)... Nikad čuli? Stvar postaje zanimljivija kada pogledate slične liste ostalih uglednih medija: jedno mesto ili ime gore ili dole, ali iste izvođače na svoje spiskove su stavili i „NJujork tajms“, „Roling stoun“, „Bilbord“, „Gardijan“, „Los Anđeles tajms“... Nekada su stvari izgledale malo drugačije, pa su se tokom šezdesetih i sedamdesetih godina ukusi publike i kritike sasvim poklapali. Kada su „Rolingstounsi“ izdali Exile on Main St. 1972, bilo je potpuno logično da ploča dobije hvalospeve u štampi, ali i da bude omiljena kod publike. Poslednji put se nešto slično dešavalo tokom devedesetih godina, sa grupama poput „Nirvane“ i „REM“-a, kao i skupine „brit-pop“ izvođača („Oasis“, „Blur“, „Pulp“...). Međutim, od 2000. do 2010. sve je to deo prošlosti. Grupe poput kanadsko-američke „Arcade Fire“, koja se redovno nalazi u samom vrhu među kritičarskim miljenicima, o takvom statusu i ne razmišljaju. Šta nam je to donela minula decenija kada govorimo o muzici, i šta tek možemo da očekujemo u godinama koje dolaze? O ovim i sličnim temama bilo je reči i na nedavnoj tribini u Domu omladine Beograda, na kojoj su kritičari našeg vodećeg muzičkog veb magazina „Popboks“ govorili o listi najboljih albuma u novom milenijumu. I šta mislite ko se našao na vrhu – „Arcade Fire“, sa albumom Funeral iz 2006. godine. Sticajem okolnosti, o ovoj grupi se u našoj javnosti malo više govorilo poslednjih nedelja jer je najavljen dolazak na festival „Egzit“, ali u redovnim okolnostima o njima je nešto više znao prilično uzak krug ljudi. Da ne bi bilo zabune, trebalo bi reći da je ovde reč o vrhunskoj muzici, koja po dometima ni po čemu ne zaostaje za uzorima iz prošlosti, već razvija muziku u pravcima o kojima se u prošlosti moglo samo maštati. Osim „Arcade Fire“, na listi „Popboksa“ našli su se i poznatija imena poput Ejmi Vajnhaus i „The White Stripes“, autora koji neguju autentični rokenrol izraz obogaćujući ga nasleđem 21. veka. Kritičar Nebojša Marić kaže da vreme velikih autora u pop muzici definitivno nije prošlo. „Teška vremena traže heroje, a u slučaju rok muzike to su u prethodnoj deceniji bili DŽek Vajt (The White Stripes) i Den Oerbak (Black Keys i solo), ljudi koji pomoću štapa i kanapa stvaraju rifove i pesme koji upravo svojom bazičnošću direktno pogađaju slušaoca u živac, ubeđujući ga trenutno da se velika rok istorija događa baš pred njima, na početku 21. veka“, kaže Marić. S druge strane, Dragan Ambrozić tvrdi da su velike strukturne promene u muzičkoj industriji počele još 1995. a ne 2000, ali posle te godine one su postale svima vidljive - digitalizacija ovog tržišta donela je promene kako u načinu poslovanja, tako i u obliku robe koja se prodaje, pa je konačno izmenila i odnose na muzičkoj sceni: „Ako pitate investitore, muzika je samo jedna od mnogobrojnih funkcija iste konzole instantnih zabava. Ako pitate publiku i umetnike, oni bi samo da ih puste da direktno komuniciraju, razumeće se već nekako, pa je potreba za raznim posrednicima sve manja“, kaže Ambrozić. On smatra da je rokenrol doživeo renesansu oko 2004. godine i posle, čiji deo je i neofolk pokret. „Zajedno, oni čine jednu široku novu kontrakulturu globalnih razmera. Međutim, rok je posle 2000. bio više deo opšte kulture i samo jedan od postojećih žanrova, a ne alternativni sistem vrednosti koji nosi moguću veliku promenu“, kaže Ambrozić, koji je urednik programa Glavne bine festivala „Egzit“. I Nebojša Marić smatra da nije sve tako crno, jer je sveukupan pad tiraža, do kojeg je došlo pojavom interneta, doveo indi bendove poput „LCD Soundsystem“, „Arcade Fire“ i „Interpol“ blizu vrhova top-lista, i brže nego recimo 80-ih učinio taj zvuk prijemčivim široj publici. „Nakon brisanja polarizacije između centra i periferije – a paradigmatičan trenutak bi mogao da bude potez sastava ’Radiohead’, koji je ponudio album ’In Rainbows’ na skidanje po ceni koju posetilac sajta odabere, uključujući i besplatan daunloud – mogli smo videti kako DŽej Zi izvodi Bijonse na koncerte indi bendova u NJujorku, slušati kako na ostvarenju My Beautiful Dark Twisted Fantasy zajedno pevaju Kanje Vest i trubadur slomljenog srca i alternativni heroj Bon Iver...“ U kvalitet ove muzike naša publika najbolje će moći da se uveri lično, kada na predstojeći „Egzit“ dođu „Arcade Fire“ i „Portishead“ (a i neka šuškanja o mogućim novim imenima obećavaju dosad nabolji „Egzit“ za ljubitelje alternative), i značaj tog događaja ne bi valjalo preceniti. Jer, i danas ima ljudi koji tvrde da rata u Jugoslaviji ne bi bilo da je u to vreme u Beogradu svirala „Nirvana“... 10 najboljih u novom milenijumu (popboks) 1. Arcade Fire – Funeral 2. The White Stripes – Elephant 3. Wilco – Yankee Hotel Foxtrot 4. Amy Winehouse – Back to Black 5. Burial – Untrue 6. Bob Dylan – Modern Times 7. The Black Keys – Rubber Factory 8. The Strokes – Is This It 9. PJ Harvey – Stories From the City, Stories From the Sea 10.Radiohead – In Rainbows 10 najboljih albuma u 2010. („NJujork tajms“) 1. Arcade Fire - The Suburbs 2. Janelle Monae - The ArchAndroid 3. Joanna Newsom - Have One on Me 4. Vamire Weekend - Contra 5. Sufjan Stevens - The Age of Adz 6. King Sunny Ade - Bábá mo Túndé 7. Sade - Soldier of Love 8. Sleigh Bells - Treats 9. Kanye West - My Beautiful Dark Twisted Fantasy 10. Danger Mouse - Dark Night of the Soul