Arhiva

Strah od žena

Miljan Paunović, Dr Momčilo B. Đorđević, Dubravko Kolendić,Boris Vuković | 20. septembar 2023 | 01:00
Strah od žena
Jedna od dominantnih tema savremenog života, koja se varira na narazličitije načine, svakako je seks. Intima ljudskih odnosa našla se u središtu kultura ali njome je sve više inspirisana i industrija, od modne do reklamne. I uvek se, nekako, misleći o seksu asocira na muškarca a govori i vizuelizuje žena. Ona je postala metafora, ali i slika muško-ženskog odnosa. I u seksističkom ali i u umetničkom smislu. Istraživali smo seksualne navike u Srbiji, poredili ih sa onima drugde, naslanjajući ih na (ne)pouzdane statistike, pokazali uticaj novih tehnologija na domene virtuelnih odnosa, podsetili koliko je strast, kojom se svet zaokuplja još od Adamovog i Evinog malera sa jabukom, u stvari hemija i tema za neurobiologe i stručnjake za hormone. Zavirili smo i u Bibliju, u kojoj je seks skriven, ali i sveprisutan. Srbi vole da vode ljubav, i ako pokatkad omanu orni su da pokušaju opet, pri tom ne birajući mesto i vreme: automobil, stan, kancelarija, priroda, moteli, hosteli, hoteli..., Ova seksomanija treba da raduje. Jer u moru loših vesti ovo je jedna od retkih dobrih. I tako, i pored svakodnevnih muka i problema – otkaza na poslu, skupoće, neplaćenih računa, statistike beleže da se nalazimo na samom vrhu svetske liste koju možemo nazvati „Vođenje ljubavi“. Međutim, kad ostavimo po strani istraživanja i pokucamo na vrata onih koji se bave pitanjima seksualnog života onda ushićenje i preterana radost lako splasnu pred podacima iz ordinacije. Sa teškoćama u seksualnom funkcionisanju u Srbiji se suočava čak 50 odsto muškaraca, kaže za NIN dr Danijela Tiosavljević-Marić, psihijatar: “Četvrtina do petine muškaraca ima odsustvo seksualnog uzbuđenja povremeno, odnosno više puta, a ne sporadično, u odnosu na trećinu žena. Ostali česti problemi su: intrapsihički konflikti, interpersonalni problemi, pogrešno partnersko uslovljavanje, gubitak privatnosti i adekvatnih okolnosti za seksualni odnos, loše seksualno vaspitanje...”. Ali jedan od veoma važnih faktora koji utiču na postizanje erekcije je i strah. Dr Minja Erić, psihoanalitički psihoterapeut i seksolog, kaže za NIN da u procesu sazrevanja kod muškaraca moguća je pojava straha od žena. To je svakako povezano sa pojavom sve emancipovanijih, sigurnijih, pa i dominantnijih žena. Ponekada je strah toliko nesavladiv da muškarci ne smeju da im priđu. Investicija u muškost, kaže dr Erić, skoncentrisana je na seksualnu funkciju i erekciju, jer “ako imam erekciju mogu da imam seks, onda sam ja muško, ako to nije tako, onda se ruše svi aspekti sigurnosti i samopouzdanja .” Zbog problema sa erekcijom, osobe mogu postati neefikasne na poslu i u društvenom životu, jer seksualnost se ne može posmatrati odvojeno od celokupnog sklopa ličnosti. Strah u zavisnosti od intenziteta, može da bude savladan, ali ako je uzeo maha, pojavljuje se velika blokada i može biti uvod u ozbiljne probleme. Devojka, odnosno žena može da pomogne partneru, da ga ohrabri, oslobodi od straha, i da ga vrati u seksualni život, ali zbog visoko izraženog muškog ega koji je kod nas podstaknut vaspitanjem, muškarce je sramota da govore o seksualnim problemima. Oni ih najčešće kriju, pokušavajući tako da zadrže lažno samopouzdanje – priča dr Erić. S druge strane, problemi ženske seksualnosti u Srbiji povezani su sa još uvek dominantnim obrascem kulture po kome se njena seksualna funkcija završava materinstvom. To je pre svega izraženo u ruralnim sredinama. Uobičajeno je da muškarac, kad se ostvari kao otac, traži drugu ženu sa kojom će imati seks. Frapantan je podatak da najveći broj muškaraca prevari svoju suprugu u prvoj godini nakon što je postao otac. “U tih prvih godinu dana, suprug bi trebalo da razume, da je žena posvećena bebi, i tada je potrebno da on njoj pokaže da je voli, ali, često se desi da se suprug oseti zapostavljenim i potraži alternativno rešenje za svoje emotivne i seksualne potrebe. Ima i žena koje kada postanu majke, više ne vode računa o svojoj seksualnosti. Ali to se, na sreću menja u urbanim sredinama i žena odmah nakon trudnoće želi da se što pre vrati u formu” , kaže dr Erić. U Srbiji muškarcima velike probleme stvara kondom. Da, gumica može da bude nezgodna, svedoči i dr Erić, pozivajući se na ispovesti iz ordinacije: “Kad krene predigra i dođe do erekcije, nastupa kondom. Ali, dok ga on nađe, otvori, stavi, od cele te procedure, dotični padne, po pravilu erekcija se izgubi, i opet dolazimo do straha. On može da bude takav, da muškarac više ne može da se vrati u igru”, objašnjava dr Erić. Predigra je jedan od osnovnih faktora za uzbuđenje i dobar seks. To je investicija u erekciju kako kažu seksolozi. Francuzi, Italijani, Latinoamerikanci, smatraju se za majstore predigre koja ih dovodi do nesvakidašnjih užitaka i višestrukih orgazama. I kod Srba se dosta toga promenilo ali ipak su ipak u seksu i dalje u proseku ostali konzervativni. “Osim toga što je izvor zadovoljstva za sebe, predigra je takođe i neophodno bitna faza ciklusa normalne seksualnosti tokom koje se organizam i fiziološki priprema, menja, kako bi se seks uopšte mogao dogoditi. Ženi je, za razliku od muškarca, potrebno duže vreme posvećeno predigri, s obzirom na to da su njene erogene zone rasute svuda po koži, te je i razdraženje većeg broja njih garancija za njenu intenzivniju i suptilniju seksualnu budnost. S obzirom na to da je uzbuđenje partnerke jedan od glavnih stimulansa za uzbuđenje partnera, koristi od posvećenosti predigri za oboje su nesumnjivi” - kaže dr Tiosavljević-Marić. Prebrzi orgazam problem je mnogih muškaraca i rizik predugih predigri. Ali, dr Savo Bojović, seksolog kaže da muškarci koji često onanišu, imaju problem u krevetu: „Masturbacija je preporučljiva do 18 godine, dok se penis lepo ne razvije, nakon toga, trebalo bi zaboraviti na nju! Muškarčeva ruka je hrapava, gruba, i kada nakon čestog onanisanja, dođe do seksa, unutra toplo, mekano, fino, on pobenavi, i za minut gotovo!“. Naš čuveni doktor dodaje da postoje razni seksualni stereotipi, da su plavuše bolje u krevetu od crnki ili da dužina penisa utiče na užitak... Po njegovom mišljenju važno je da su partneri otvoreni jedan prema drugom, da bude strasti kod partnera i da uživaju. Iako su istraživanja dr Bojovića utvrdila zavidnu dužinu penisa u Srba od 17 centimetara, što je suprotno podacima iznetim na sajtu „Penis-size map“, on kaže da dužina nije presudna za dobar seksualni odnos već funkcionalnost. Predrasuda je i to da dužina nosa, prstiju, stopala kod muškaraca može da ukaže na to koliki mu je „ponos“. „Pravila nema, genetika igra važnu ulogu, ali, pokazalo se da često muškarci nižeg rasta imaju veći penis“ - dodaje dr Bojović. Seksualnoj revoluciji kod nas, svakako je doprinela i sve veća prisutnost seksa u medijima. Dr Danijela Tiosavljević-Marić kaže da je sfera seksualnosti veoma dugo bila privatizovana, i da mediji mogu da utiču na oblikovanje seksualnog ponašanja. Dr Bojović smatra da mediji mogu da doprinesu razbijanju mnogih tabua, i da su to u proteklim godinama učinili: „Treba pričati o seksu, i osloboditi ljude da se ne ustručavaju od vođenja ljubavi i razgovora o problemima, jer seks utiče na celokupno zdravlje čovekovo“. Iako su Srbi u proseku seksualno konzervativni, nove tendencije stižu. Eksperimentisanje nije rezervisano samo za seksualne perverznjake koji u krevet ne idu bez lanaca i bičeva. Poimanje perverznog, seksolozi tumače kao nešto što može paru da bude sasvim normalno, ako prija: „Savremeni stav seksologije je da sve ono što dvoje dobrovoljno hoće da rade i to njima prija, nije perverzno. Istorija seksualnosti je relativno kratka i za to malo vremena puno toga se promenilo. Nedavno se oralni seks smatrao perverzijom, i to je pisalo u udžbenicima, danas je on deo seksualnog uživanja. Znači eksperimentisanje je dozvoljeno, ali samo dok to prija partnerima, bez prisiljavanja - kaže dr Erić. I pomagala su dozvoljena. Evo šta o njihovom korišćenju kod Srba, kaže dr Tiosavljević-Marić: “Srbi pobeđuju konzervativizam, informišu se, upoznaju i samim tim prestaju da zaziru i plaše se novoga. A to novo može biti veoma korisno po očuvanje zdravlja pojedinca uopšte, u cilju primarne prevencije seksualnih poremećaja. Neka od pomagala se koriste i u terapeutske svrhe. Na primer u lečenju ženske anorgazmije koristi se program direktne masturbacije. Radi se na upoznavanju sopstvenog tela, uz korišćenje i vibratora, uz sksualne fantazije”. Koliko će zapravo seksa biti između parova, zavisi od još jednog faktora. A to je tip muškarca. Dr Bojović priča da muškarac voli često da menja partnerke, da ima više dece, kako ne bi opstanak vrste doveo u pitanje. Ali nisu svi muškarci isti: “Jedni su više posvećeni poslu i kući, kreativniji su, nisu skloni promenama partnerki, a dešava se da čak i supruga mora da ih opomene da obave jednu od svojih bračnih dužnosti. Drugi tip muškarca su oni koji promene partnerku čim ih neka žena isprovocira. Tada ulaze u avanturu. Treći tip je zainteresovan za bračni izlet s vremena na vreme. Za to izdvoje po neko popodne ili veče. U četvrtoj grupi su oni koji od jutra do večeri razmišljaju samo kad će, koju će, kako će... E, oni su najuspešnija, ali i najrizičnija grupa, jer ako ne koriste zaštitu, mogu da navuku razne infekcije i bolesti”. Sada se mnogi možda pitaju, seks, seks, seks, a gde je tu ljubav? Žene uglavnom govore da ne mogu da spavaju sa muškarcem ukoliko ne osete zaljubljenost, leptiriće u stomaku, dok momke uglavnom prati loš glas, u smislu “kakva ljubav, samo da nešto kresnem”. “Seks može biti merilo strasti, u isključivom prepoznavanju nagona. I to važi za oba pola. Kada je seks deo ljubavnog odnosa, i dešava se sa osobom koju volimo, onda je kvalitet intenzivniji, bolji, puniji, jači” – objašnjava dr Tiosavljević-Marić. Od svih istraživanja, statistika, dilema, zabluda, izgleda da je najvažnije pronaći partnera koga volite, koji ume da uživa, mašta i da se igra u krevetu… I zaboravite na brige, probleme i strahove. Jer, samo tako možemo da ostanemo na svetskom vrhu pomenute liste sa početka teksta, zar ne? Uostalom, seks je često jedina sirotinjska zabava. Bordel lutaka Ona nikada ne zvoca i ispunjava sve fantazije, najkraći je opis tehno-lutke za odrasle. Seks-droid kompanije First Androids, napredna je verzija Real Doll, po imenu Andy. Ona diše, ima puls, doživljava orgazme, sposobna je za mnoštvo seks-poza i oralni seks, a košta 7.000 evra. „Ova lutka je poput prave žene, samo nema mozak“, tvrdi proizvođač. Zastrašujuće realne, s kosturom od titanijuma, „mogu da zavaraju i one koji znaju šta diraju“, hvale ih proizvođači i nude seksističke stereotipe kao što su divlja avanturistkinja Vendi, frigidna i naivna Fara, te nevaljala Suzana, sado-mazo lepotica koju vlasnik može da mlati i muči, bez straha da će biti uhapšen. Zahtevne mušterije naručuju verzije po meri. Jedan čovek je platio kopiju mrtve žene i na isporuku čekao 18 meseci. Drugi je na put oko sveta krenuo sa šest gotovih modela. Androidski harem je vodio i na jahanje i vožnju motorom. Toliko ih voli, da u novčaniku nosi njihovu sliku. Ali, nisu svi korisnici tako sentimentalni. U Japanu cvetaju javne kuće s interaktivnim seks-droidima, a jedan starac s YouTuba, drži svoju lutku obešenu na sajlama. „Za razliku od prave cure, ako ti dosadi, možeš da je reprogramiraš “, kaže konstruktor Roxxxy (54 kg, 150 cm), silikonke s ljudskom kosom, koja savršeno simulira orgazam, a može da priča i o fudbalu. Roxxxy je bežično povezana s internetom kako bi joj se softver obnavljao, a ume i da šalje imejlove. Isporučuje se u pet verzija, čak sa opcijom hrkanja. Proizvođači naglašavaju da su joj oralni i analni otvori ekstremno mekani i tvrde „da su bolji nego kod prave žene“. „Najbolja stvar kod robota je što ne mogu da vam slome srce“, smatra autor muškog robota Rocky, a njegov kolega objašnjava: „Naše cure ne mogu da usisavaju i kuvaju, ali mogu sve drugo. I ne ostavljaju te zato što nisi pun para“. Sajberseks Jedna od najvećih barijera između virtuelne realnosti i stare, dobre stvarnosti pala je kada su ljudi počeli ozbiljno da shvataju virtuelni seks. Ono što spada u starije definicije „sajberseksa“, poput erotskog četovanja ili striptiza i masturbacije pred veb-kamerom na radost gledaoca ili gledalaca još se, međutim, može nazvati stvarnim seksualnim životom. Psiholozi su, kao i uvek, podeljeni u neprijateljske tabore, ali nije malo onih koji misle da kompjuter može pozitivno uticati na čovekovu seksualnost. Oni obično kažu da kompjuterska tehnologija omogućuje barem nekakvo zajedničko seksualno zadovoljstvo partnerima koji su u vezi na daljinu, zatim uživanje u fantazijama neostvarivima u stvarnosti, a sveže ideje za stare veze da i ne pominjemo. Sa druge strane, sve veća popularnost masovnih mrežnih igara, koje su se od običnih kompjuterskih igrica razvile u prave paralelne svetove u kojima čovek može mnogo šta što mu je u stvarnosti nedostupno, takođe nije mogla ostati bez uticaja na ljudsku seksualnost. U igrama poput „Second life“ („Drugi život“), u kojoj učestvuje više od 20 miliona stanovnika planete, naši virtuelni dvojnici mogu da istražuju svet, upoznaju se, druže se, organizuju, učestvuju u bezbrojnim aktivnostima i, naravno – rade „one stvari“. Godinama već postoje i igre prevashodno posvećene upravo tome, poput „Red light center“ („Četvrt crvenih fenjera“). Uskoro neće biti neobično kada budemo čuli nekog mladića kako se hvali prijatelju da je radio „one stvari“ sa nekom zgodnom devojkom, ali ne u „praznoj gajbi“, već u „Drugom životu“. Prosečan broj odnosa godišnje Srbija 182 Južna Amerika 138 Zapadana Evropa 115 Afrika 86 Prosečno trajanje seksualnog odnosa Južna Afrika 24 min. Zapadana Evropa 18 min. Srbija 17 min. Prosečna dužina penisa Sudan 16,10-17,93 Meksiko/Francuska 14,88-16,10 cm Srbija 13,48-14,88 cm Amerika/Rusija 11,67-13,40 cm Indija/Kina 9,66-11,67 cm Upotreba kondoma u Srbiji Ne koristi 43,8% Koristi (15-25 god) 81,8% Klopka poljupca Pre tačno 2.411 godina, Aristofan je sa svojim prijateljima organizovao “Simposion”, nešto što se danas naziva “Talkshow”, i pred probranim slušaocima, uglavnom učenicima, razmatrao je misteriju ljubavi, tajnu požude i tajnu umiranja. To su problemi koji i danas muče učene ljude. „Bog ljubavi, Eros, od svih bogova najprijateljskije je raspoložen prema čoveku, jer ljudskom rodu donosi osećanje sreće”. Zar ove Platonove reči nisu večna istina. Ali, 2011. godine posle Hrista, čovek se i danas pita: zbog čega nastaje strast i zbog čega zaljubljenost dovodi do ludila. Evolucioni psiholozi, neurobiolozi i stručnjaci za hormone, traže nove odgovore na ova prastara pitanja kojima su ljudi zaokupljeni još od Adamovog i Evinog malera sa jabukom. Razotkrivajući ukupni istorijski i hormonski kontekst ljubavi, eksperti su došli do zaključka koji glasi: ničeg božanskog nema u nastanku strasnih želja, zaljubljenosti i u stvaranju muško-ženskih veza. Uvek su u pitanju biološki programi, koji u našem biću rasplamsavaju strasti, koje, i inače, stalno tinjaju. Unutrašnji hemijski orkan koji nas spaja dostiže najvišu kategoriju kada je seks u pitanju. Ako je lako da se pogled pretvori u poljubac, a da poljubac pređe u nešto još više, to je zbog toga što je ceo sistem tako umrežen da kad ste već uzbuđeni onda se teško vraćate u prethodno stanje. To što je poljubac prva klopka, nije nimalo slučajno. Poljubac ne služi samo da bi se obezbedili uzorci pljuvačke koja pomaže u identifikaciji tkivne podudarnosti onih koji se ljube, već zbog bliskosti pojačava i druge signale. Štaviše, svaki poljubac može prenositi hemijski mamac koji se prenosi pljuvačkom tj. salivom. Iako je testosteron pronađen u salivi muškaraca u većoj koncentraciji nego u salivi žena, uvek ga ima i kod jednih i kod drugih i kritičan je u održavanju uzbuđenosti. Sasvim je moguće da se ljubljenjem koje ponekad traje dosta vremena u ženu unosi taj prirodni afrodizijak što doprinosi porastu njenog uzbuđenja i, naravno, spremnosti za još veću intimnost. Miris jeste jači u neposrednoj blizini, kao i zvuk disanja, ali ništa od toga ne ostavlja utisak kao intimni dodir pojedinih delova tela. U momentu poljupca odigrava se složena razmena fizičkih, hemijskih i temperaturnih informacija a umreženi mehanizmi u mozgu obrađuju ih i tumače. Već trenutak u kome se pojavi iskra privlačnosti, kontrolisan je hemijskim glasnicima - neurotransmiterima. Bilo da se iskra javila u gužvi sa mnogo sveta ili tokom sastanka udvoje, prvo se oglašavaju testosteron i adrenalin koji stvaraju želju, a ceo organizam stavljaju u stanje napetosti. Kad se objekt požude odabere i izdvoji iz mnoštva, počinje flert. Sve se odvija u četiri stupnja. Kad se uspostavi kontakt pogledima, padaju prve reči. Kao sledeće, nastupa “slučajno” dodirivanje koje flertu “daje gas”. Srce ubrzano lupa, dlanovi postaju vlažni, a krv udara u prepone. Feromoni, mirisne materije ljubavi, kojih ima, na primer, u znoju pazuha, postaju oštrijeg mirisa. Na kraju, pokreti tela muškarca i žene u istom su taktu, što je najviši stepen zavođenja i dokaz obostrane želje za seksom. Flert signalizira interese bez obaveze. Čak ni One-Night-Stand (provod za jednu noć) ne znači da će doći do zajedničke budućnosti. Kad se dve osobe zaljube, onda do toga nije došlo procesima iz moždane kore, već iz moždanog stabla. To je mesto rađanja želje za neodložnim i brzim seksom. Biohemijski procesi privremeno isključuju razum. Psihijatrica Donatela Maraziti sa Univerziteta u Pizi, pokazala je da nivo koncentracije serotonina, prenosioca nervnih poruka, drastično pada u stanju zaljubljenosti, što je fenomen koji se viđa i tokom prisilnih neuroza. Kao i mnogi neurotičari, tako se i zaljubljeni fiksiraju za objekt u njihovom slučaju voljenu ličnost. Drugim rečima, kaže gospođa Maraziti, onaj ko je zaljubljen, u neku ruku je malo šašav. Koncentracija testosterona u krvi zaljubljenih parova takođe pokazuje promene u odnosu na normalne vrednosti. Pod uobičajenim okolnostima krv muškarca sadrži mnogo više testosterona od krvi žena. Kad se ljubav rasplamsa, nivo testosterona u muškaraca iznenada pada dok se u žena postepeno povećava. Na taj način smanjuje se razlika koja postoji između njih - kao da priroda želi da ih približi. Muškarac postaje nežniji dok žena pokazuje više razumevanja za muške slabosti i spremna je, na primer, da sedi i dva sata posmatra fudbalsku utakmicu koja je nimalo ne zanima. Hormonsko ujednačavanje služi za uspostavljanje i učvršćivanje veze. Međutim, “ljubavni” neurotransmiteri kao što su dopamin i noradrenalin, pomračuju razum. Oni se sintetizuju u dubokim predelima mozga, a pripadaju sistemu za stvaranje osećaja nagrađenosti i zadovoljstva, koji se aktivira i prilikom ušmrkivanja kokaina. Kad se koncentracije stabilizuju, dopamin dovodi do ubrzane sekrecije testosterona, tako da mladoženju i mladu teško ko može isterati iz spavaće sobe. U ljudskoj je prirodi da sa jednim partnerom provodi onoliko vremena koliko je potrebno da se napravi i da se rodi dete. „Uparivanje” na određeno vreme, koje se danas sve više praktikuje, otvara novu epohu, a neki sociolozi govore čak i o novoj “revoluciji”, koja nažalost neće doprineti izmeni prirodnog pravila koje govori da na ovom svetu nismo da bismo bili i srećni, već da bi se razmnožili i preneli svoje gene narednoj generaciji. Božanska ljubav Da bi neko štivo privuklo i zadržalo pažnju čitalaca mora, da sadrži erotiku, seks, ljubav, a bogami i nasilje. To se u prvom redu odnosi i na najpopularniju knjigu na svetu, na Bibliju, koju prihvataju svi hrišćani i po kojoj treba da se vladaju. “Kako su lepe noge tvoje u obući, kćeri kneževska; sastavci su bedara tvojih kao grivne, delo ruku umetničkih. Pupak ti je kao čaša okrugla, koji nije nikad bez pića; trbuh ti je kao stog pšenice ograđen ljiljanima. Dve dojke tvoje kao dva blizanca srnčeta”…i tako dalje stoji u „Pesmi nad pesmama“. Ovakvi erotski naboji su od pamtiveka nailazili na odbojnost fundamentalističkih, seksualno pesimističkih teologa i popova koji se već dve hiljade godina trude da svojoj pastvi tumače moral i određuju ljubavni život. Tako se i ova visokoerotska poezija, deo Starog zaveta, nastala davno pre hrišćanstva, u dogmatskim krugovima tumači kao alegorija božanske ljubavi prema vernicima. U „Pesmi nad pesmama“ opeva se jedan od velikih grehova: a to je erotska ljubav radi čulnog zadovoljstva, a ne u svrhu razmnožavanja u bračnoj zajednici. „Smisao odnosa između muža i žene je samo u rađanju, a ne u postizanju neke prijatnosti, jer je hrišćanstvo prekinulo i prezrelo slobodno ophođenje antike – grčke i rimske – u odnosu na seksualnost, polnost i erotiku. Ono je usvojilo starojevrejsku rigoroznost, odvojenost žene od muškarca i veoma podređenu ulogu žene u porodici, ali i u javnom životu, uključujući i veru“, kaže za NIN verski analitičar Živica Tucić. Kada bi se sve stvari iz Biblije shvatale doslovce – to ne bi valjalo, upozoravaju hrišćanski reformisti. Da danas primenjujemo odrednice Starog zaveta, onda bismo i dalje imali poligamiju i robovlasničko društvo, kaže baptistička sveštenica DŽenifer Rajt Knast, profesorka religije na univerzitetu u Bostonu. NJena knjiga „Ogoljeni tekstovi: Iznenađujuće protivrečnosti u Bibliji o seksu i žudnji“ izazvala je krajem prošle godine veliki interes javnosti, jer u njoj tvrdi da biblijska učenja o seksu uopšte nisu onako dosledna kao što ih konzervativci tumače i žele prikazati vernicima. Za nju je „Pesma nad pesmama“ apoteoza seksa. Taj strasni dijalog dvoje zaljubljenih nastao je verovatno još u faraonskom Egiptu, nekih 1.200 godina pre naše ere, a kako i zašto je ušao u svetu knjigu nije objašnjeno. Verovatno da bi se zadržala pažnja čitalaca, reći će neki agnostik. Jevreji u njoj vide simboličnu ljubav Boga prema narodu Izraela, a hrišćani oličenje Božje ljubavi prema ljudima i Isusove ljubavi prema Crkvi. Biblijsko učenje o seksu uopšte nije tako dosledno kako se uobičajeno tumači. Sveta knjiga je puna protivrečnosti kada je reč o braku, preljubi, promiskuitetu, predbračnom ili istopolnom seksu. Suština je samo u načinu tumačenja, a pre svega u kvalitetu prevoda svetih spisa. Ute Ranke-Hajneman, prva žena na svetu koja je postala profesorka katoličke teologije univerziteta u Esenu (1970) i prva koja je (1987) izgubila tu titulu, u svojim nastupima kaže: „U hrišćanstvu 2.000 godina vlada progon žena i neprijateljstvo prema seksu, koje se poziva na Bibliju. Sveštenici su postali kontrolori spavaćih soba i policajci za bračne odnose.“ Profesuru je izgubila kada je javno izrazila sumnju u „bezgrešno zečeće majke Božije“. Seks je u Bibliji ponekad skriven, ali kad se pažljivije čita, naći ćete ga na bukvalno svakoj drugoj strani. Ima tu preljube i silovanja i otmice devica. Tako 2. knjiga Samuilova opisuje avanturu kralja Davida, koji je bacio oko na lepu ženu jednog svog vojnika: “I pred veče usta David s postelje svoje, i hodajući po krovu carskog dvora ugleda s krova ženu gde se mije, a žena beše vrlo lepa na oči... Beše to žena Urije Hetejina. I David posla poslanike da je dovedu; i kad dođe k njemu, on leže s njom, a ona se beše očistila od nečistote svoje; posle se vrati svojoj kući. I zatrudne žena, te javi Davidu: Trudna sam” – kralja nije bilo briga za njegovo dete, a prevarenog muža se rešio tako što ga je jednostavno poslao u bitku gde je naravno poginuo! Ima li tu i zrnce bilo kakvog morala, a o hrišćanskom da i ne govorimo. Biblija ne pominje brak onako kako ga savremeno hrišćanstvo propagira. Poligamija cveta. Avram ima decu i sa Sarom (svojom polusestrom) i sa sluškinjom Hagar, Jakov se ženi sa Rahelom i njenom sestrom Leom i još dve sluškinje pride, a Isus živi, navodno, u celibatu. Za pravoslavlje, pa tako ni za SPC, nema niti predbračnih niti vanbračnih odnosa, venčanje može biti samo crkveno, ali pravoslavlje, za razliku od katoličanstva, dopušta razvod, a dozvoljava i brak svojim sveštenicima. U tom patrijarhalnom društvu žene su vlasništvo muževa, kćeri vlasništvo očeva, a nevinost ženske dece zavisi od raspoloženja oca: tako Lot nudi devičanstvo svojih kćeri razularenoj rulji koja opseda njegovu kuću u Sodomi. Kasnije, pošto je Bog uništio Sodomu, ove dve maloletnice će imati seksualni odnos s ocem, koga su navodno prethodno napile, a sve u plemenitoj nameri da se ne satre čovečanstvo! Ovo već prelazi u pornografiju. Pa ipak, Biblija zabranjuje prostituciju, preljubu, predbračni seks ženama, kao i homoseksualne odnose. U Srpskoj pravoslavnoj crkvi jedan mitropolit homoseksualce najradije poredi sa suvim drvetom bez ploda. S druge strane, dok se na više mesta u Spisima osuđuju i s gnušanjem govori o ljubavnim odnosima između dva muškarca, dotle se u 1. i 2. knjizi Samuilovoj detaljno i sa puno razumevanja razrađuje tema velike ljubavi i uzajamnog seksualnog zadovoljenja (još ne kralja) Davida i Jonatana. “Tvoja je ljubav bila lepša od ljubavi žene”, lamentira David nad mrtvim ljubavnikom. A šta ćemo sa predbračnim ili vanbračnim seksom? U Svetom pismu će se teško naći precizna formulacija za brak i bračna pravila. Najveći broj biblijskih likova, pogotovu bogatih i vladara, imao je više žena – Solomon navodno 300. Stručnjaci čak nisu jednoglasni ni oko pitanja da li su Adam i Eva bili u braku. Neki navode tu kao problem upravo prevođenje teksta, jer se ista hebrejska reč može prevesti i kao žena i kao supruga. Pa kad tamo stoji da je neki čovek “upoznao” ženu, a ona ostala trudna to može da bude i van braka i pre njega. Uopšte, Biblija je puna raznoraznih eufemizama, pre svega kad je spolnost u pitanju. “Upoznati ženu” je očigledno šta znači, ali treba shvatiti kad se pominju “kamenčići” to jest “testisi”, a da se genitalije nazivaju “noga, šaka, koleno, meso…” Snaga čulnosti Majstor umetničke fotografije Nenad Marjanović, u svom studiju SOHO u beogradskoj Luci, ali i u inostranstvu, već godinama dočarava lepotu i moć žene. Obnaženost na njegovim fotografijama nije znak njihove slabosti već naprotiv, snage čija je samo jedna forma čulnost. Tose vidi na njegovim fotografijama koje objavljujemo na ovim stranicama Zbog čega slikate samo žene, a ne i muškarce? Zato što volim žene, inspirativne su. Nije mi gušt da slikam muškarca, naročito ne golog. Veliki sam ljubitelj žena. Tumačenja da je to seksistički ne priznajem, ima puno umetnika koji su slikali isključivo „nežniji pol“. Dešava se i meni da upadne neki muškarac u kadar, ali uglavnom tema su žene i njihova seksepilnost. Trudim se da one ne izgledaju vulgarno,već moćno, iako su na nekim fotografijama polugole... Istovremeno, one su u prirodnim pozama, nema nameštanja, i mislim da je to zapravo ono što moje fotografije čini drugačijim. Gde je granica između umetničko-estetskog i vulgarnog? Granica nije mala, sve je stvar ukusa ali i stava o ženi. Na osnovu fotografije može se zaključiti i odnos prema ženi. Žene na mojim fotografijama su hrabre i moćne. Grupno uživanje Stajao sam na vratima sobe. Nikada nisam video toliko golih ljudi na jednom krevetu. Nisam mogao da povežem gde je čija noga. Nisam video ni ruku plave devojke koja je ležala između dva muškarca, dok joj je druga devojka milovala grudi. Bio sam iznenađen, radoznao, nasmejan. Bilo mi je zanimljivo. Strah mi je prošao kroz telo. Na kraju, shvatio sam da mi je samo neprijatno. U subotu, oko 23 sata, došli smo ispred kluba “Spa intimo lajfstajls” u Novom Beogradu. Pomalo bojažljivo zvonim na interfon. U pozadini se čuje bas glasne klupske muzike, koja je postala još jača kad je naš domaćin Aleksandar otvorio vrata. Ušli smo u dugačak hodnik i kao ukopani stali na vrata glavne prostorije. “Samo napred“, bodrio nas je Aleksandar. Devojka sa kojom sam došao i ja požurismo da sednemo na prvo slobodno mesto koje smo ugledali. Oboje smo tu prvi put. Unutrašnjost prostorije se nije razlikovala od bilo kog kluba prestonice. Udobne sofe na oba kraja sobe, između stolovi sa pićem, ljudi koji se smeju, pričaju, konobar koji menja pepeljare. Ipak, atmosfera je potpuno drugačija. A ja sam insajder, moram da se ponašam prirodno, da se uklopim, da ne govorim ni previše, ni premalo i da nikako ne otkrijem da sam novinar. Dlanove koji su počeli da mi se znoje brisao sam farmerke. Nije bilo lako ući u društvo svingera. Najpre se telefonom dogovori upoznavanje. Predstavio sam se kao neko ko sa devojkom želi nove izazove. “Dolazak je isključivo u paru, potrebno je da ponesete dobro raspoloženje, opustite se i razmenite iskustva sa ljudima i upoznate jednu novu stranu vaše veze, ili braka. Gej nije dozvoljen, muškarci ne smeju da se dodiruju, kontracepcija je obavezna. Moraš da dođeš još jednom sa devojkom, da se upoznamo, pa da se dogovorimo za žurku - vrlo konkretno mi je pravila izrecitovao Aleksandar. Učlanjenje je 60 evra, a ulaznica je 15 evra. To je, u stvari, konzumacija za neograničenu količinu pića. Dogovorili smo viđanje za žurku koja je ujedno i jubilej, deveti rođendan svingerskog kluba “Spa intimo lajfstajls”. Subota je brzo došla i evo nas u istoj prostoriji sa 20 parova. Svetlo prigušeno, mirišljave sveće, a na video-bimu striptiz. Žena od oko 40 godina, u tigrastoj uzanoj haljini, prišla mi je i uhvatila me za ruku. “Ja sam Andrea, hajde da vas upoznam sa svima, šta ste se postideli“. Imena su se smenjivala. Onda je devojka potpuno umazana u čokoladu, samo u tangama i brusu, išla od para do para, koji su sa nje lizali umazan krem. Došao je red na nas. Uzeh stidljivo malo čokolade sa ramena, što je uradila i devojka koja je bila sa mnom i ponovo smo seli na mesto, kao zakucani ekserom. “Prvi put vam je, sećam se ja kako je meni bilo. Tresla sam se kao prut, uopšte mi nije bilo svejedno. Ali posle bude super, ja sam Suzana“, pružila mi je ruku plavuša koja je sedela pored mene, a onda smo upoznali i njenog dečka Rašu. Dok smo slušali Rašu koji je imao izrazit bosanski naglasak, ponovo mi je prišla Andrea u tigrastoj suknji. “Ej, ja ne mogu da te više gledam tako stegnutog. Ajde da ti pokažem ostatak kluba“, gotovo da mi je naredila da pođem za njom. Andrea je bila viša od mene, osećao sam njen jak i sladak parfem. Delovala mi je kao žena koja je sigurna u sebe. Iz glavne sobe kluba prošli smo pored šanka i ušli u deo koji zovu diskoteka. Sa jedne strane ostao je šank gde se poručuje piće, na sredini prostorije disko kugla i ispod nje šipka za striptizetu. U drugom delu diskoteke smeštena je velika kožna ugaona garnitura, sa stolom koji je između dve fotelje. Kad se prođe levim hodnikom, dolazi se do kupatila. Obična kućna plastična zavesa, iza nje nekoliko tuševa, ali delovalo je čisto i uredno. Pored tuševa nalazi se lavabo i ogledalo, a sa leve i desne strane muški i ženski ve-ce. Predrasude kažu jedno, ali je utisak da je svingerski klub čistiji od pola klubova u prestonici u koje izlaze mladi. “E sad da ti pokažem ono najlepše – sobe“, rekla je Andrea uz veliki smešak. Desno iz diskoteke ulazi se u hodnik iz kog se može ući u dve sobe. Vrata ne postoje, već samo retko raspoređene resice od konopaca. Beli, debeo dušek, zauzimao je gotovo celu sobu. On je postavljen gotovo od zida do zida, prostora ima sa dve strane, tek toliko za dve stope, da se prođe. Soba je veličine oko desetak kvadrata, a na ogromnom dušeku nije bilo ničeg, osim čistog, belog čaršava i dva tamnocrvena jastuka. Druga soba koja se nalazi pored bila je identična. “Znači, kad popijete neko piće u diskoteci i ako odlučite da se družite sa nekim parom, uđete u sobu i ukoliko želite, možete da zatvorite vrata. Tada više niko neće da vam smeta i uživate u potpunosti samo vas četvoro. Ukoliko ne želite da se družite, ne morate, ali možete kroz ove rese da vidite šta rade na dušeku, pa ako vam se svidi, pridružite im se slobodno“, objašnjavala mi je svaki detalj Andrea, koja mi je bila poput turističkog vodiča u nepoznatoj zemlji. Vratili smo se ponovo u onu prvu prostoriju, gde je atmosfera postala opuštenija. Uzeo sam piće, da dođem sebi. U tom trenutku, prišao nam je mladić sa devojkom. On mršav, visok, crne kose, devojka duge smeđe kose, u beloj majici na bretele, bez brusa. “Mi smo Jelena i Petar, iz Pančeva. Vidimo da vam je prvi put, pa da vas malo ohrabrimo. Nemojte da se stidite. Mi već četiri godine idemo po svingerskim žurkama, bili smo u Rovinju, po Sloveniji, to je tamo izuzetno razvijeno. Ovde kod nas u Srbiji je tabu tema, a ne znaju da je to u Evropi normalno, da ljudi na taj način spasavaju brakove, jer nakon ovakvih žurki, seksualnih prevara nema, a kad toga nema, svaki brak opstaje“, objašnjava Jelena, magistar prava. “Vidiš, ono dvoje tamo rade kao diplomate u jednoj ambasadi u Beogradu“, pokazuje mi Jelena na par koji sedi u levom ćošku, odmah pored miksete na kojoj di-džej pušta muziku. Zagledao sam se kroz polumrak u njih. On je pio tamno pivo, ona pelinkovac, a čašu su joj stalno dopunjavali. U jednom trenutku, ustadoše i prvi odoše u pravcu diskoteke. Za njima još jedan par. Broj ljudi se prepolovio. U diskoteci nekoliko parova igra, na sredini se uz šipku omotava striptizeta. Skidala je redom sve sa sebe uz ritam haus muzike. Parovi su đuskali, a onda polako odlazili ka sobama. U jednom trenutku smo otišli do vrata da vidimo šta se dešava. Na krevetu su bila tri gola para isprepletanih nogu i ruku. U jednom trenutku, devojka je podigla glavu, prepoznao sam Andreu. Pozvala me da joj se pridružim. Ušli smo ponovo u diskoteku. Usledilo je novo upoznavanje. „Ej, pa šta čekate, slobodna vam je jedna soba. Ajde, šta se stidite. Mi smo došli čak iz Podgorice, ima ljudi što ovde dolaze iz Makedonije, pa oni su prevalili toliko kilometara zbog ovih žurki, a vi nećete da uđete u sobu“, pokušavao je da nas nagovori mladić. Mladićev poziv Suzana i Raša prihvatili su bez pogovora. NJih četvoro su otišli u drugu sobu. Nakon pola sata igranja u diskoteci, otišli smo da vidimo kako se provode. Dve devojke mazile su jednog momka, na jednoj strani kreveta, dok su na drugoj strani dva para bila povezana u vozić. To je popularni svingerski naziv kad se rasporede najpre muškarac, pa devojka, pa devojka, pa na kraju opet muškarac. Posle izvesnog vremena jedan po jedan par je izlazio iz soba i odlazio pod tuševe. Negde posle četiri sata ujutru, jakne su uzeli par iz Pančeva i oni iz Podgorice. Pozdravljanje, opet specifično samo za svingere. Svaka devojka se sa svim muškarcima u klubu pre odlaska pozdravlja ljubeći se u usta.