Arhiva

Konkursni zaplet

Milorad H. Jevtić | 20. septembar 2023 | 01:00
POVOD: KONKURSNI RADOVI ZA CENTAR ZA PROMOCIJU NAUKE I BETON HALU – CENTAR NA OBALI MESTO: GLAVNO ŠETALIŠTE NA KALEMEGDANU U protekla dva meseca posetioci Kalemegdana imali su izuzetnu priliku da na glavnom šetalištu vide dve velike revije idejnih rešenja sa dva velika međunarodna konkursa. Naime, u Beogradu su, posle duge pauze, održana ideografska nadmetanja: prvo za nacrte Centra za promociju nauke u Bloku 39 u Novom Beogradu, a zatim i za uređenje priobalja oko Beton hale. Konkurs za Centar za promociju nauke, organizovan u saradnji Ministarstva za nauku Srbije i Društva arhitekata Beograda, bio je izazov za više od 230 učesnika iz 47 zemalja sa svih kontinenata. Takav skup projektnih zamisli Beograd dosad nije video! Prva nagrada dodeljena je radu bečkog arhitekte Volfganga Čepelera, druga Japancu Su Fudžimotu, treća timu Studija Arkus iz Beograda predvođenog Branislavom Redžićem, a uz to su dodeljena dva otkupa i dva počasna priznanja. Koncepcija Čeplera u punoj meri impresionira svojom originalnošću. Razuđeni gabaritni korpus, izdignut nekih petnaestak metara nad tlom i oslonjen na tanke metalne stubove, stvara utisak tela koje lebdi u novobeogradskom urbanom okruženju. Namenjen afirmaciji nauke, istraživanjima i edukativnim programima, predloženi objekat je svojim obličjem asocijativno vezan za satelitsku tehnologiju. Funkcionalni sadržaj izdignutog objekata čine izložbena dvorana, višenamenski amfiteatar, planetarijum, radne i upravne odaje – a sve ih natkriljuje ravni krov sa dodatnom ulogom prostrane šetne terase. Nema sumnje da će razuđena forma „lebdećeg“ objekta biti skuplja od jednostavnijih gabarita, ali je nesumnjivo i da će ovako sagrađen Centar doživeti široku međunarodnu stručnu i opštemedijsku pažnju i uz novi savski most stati u red sa najznačajnijim beogradskim prostornim znamenjima. Su Fudžimoto video je Centar, takođe veoma originalno, u zelenom okruženju „Naučne šume“, dok je projekat Studija Arkus dat umerenom ekspresijom kojoj nedostaje više atraktivnosti za namenu ustanove. Poput Centra za nauku, i Konkurs za dogradnju Beton hale i rešenje okolnog područnog centra, organizovan u saradnji Gradske skupštine i Urbanističkog zavoda, naišao je na veliki odziv učesnika sa pristiglim radovima iz 135 biroa sa raznih strana sveta. Za razliku od konkursa za Centar, završni čin konkursa za Beton halu i pridruženi centar odvijao se nešto drugačije, te umesto da visokostručno telo proglasi pobedničko rešenje, žiri je prepustio organizatorima da naknadno izaberu najbolji rad. Izrečena sugestija da se konačno rešenje dobije eventualnom kombinacijom oba pobednička nacrta je krajnje neumesna, jer se oni toliko razlikuju da je prosto nezamislivo njihovo integrisanje u nekakav zajednički projektni ishod. Obelodanjivanje imena autora nagrađenih projekata donelo je iznenađenje, jer su se na pobedničkom postolju našli arhitekt Fudžimoto i Studio Arkus, dobitnici druge i treće nagrade sa Centra za promociju nauke. U rešenju Fudžimota za Beton halu ne može se prepoznati nijedan elemenat iz njegove „Naučne šume“. Uz Savsko pristanište on je zamislio virtuelni beli vrtlog (ili oblak, kako ga vidi autor) komponovan od segmenata kružnih rampi koje se spiralno uzdižu unutar konture široke kupe. Maštovite tvorbe, ali prejakog vizuelnog dejstva, ovaj objekat je prostorno primereniji drugačijoj, slobodnoj i izdignutoj lokaciji, nego podnožju Kalemegdanskog parka, a uz to je i njegova funkcionalna šematizovanost poprilično sporna. U ideji Studija Arkus, za razliku od kružnih formi Fudžimota, punu prevagu su dobili ortogonalni gabaritni obrisi. Uz dobro organizovan priobalni blok, glavna kompoziciona uloga u ovom kompleksu poverena je mostovskoj sponi između pristaništa i velikog stepeništa na Kalemegdanu koja u sebi nosi pešački koridor i prateći komercijalno-zabavni sadržaj. Istovremeno njen ravni krov je prikladno namenjen šetalištu sa širokim panoramskim vizurama, ali... Prevelika dužina, nametljiva zakošenost i oblikovna krutost ovog “mosta“ čine ga umnogome stranim elementom na fonu razigranih detalja parka, pa bi pitoreskna savska veduta Kalemegdana, koja je duboko utisnuta u memoriju grada, bila njime upadljivo narušena.