Arhiva

Za partijske kadrove

M. R. | 20. septembar 2023 | 01:00
Od retkih, školovanih, operskih reditelja u Evropi, Gordan Dragović je kulturnoj javnosti poznat kao prvi, dugogodišnji, umetnički direktor i kum imenu Kamerne opere MADLENIjANUM, vlasnice Madlene Cepter. Dragović je profesor i osnivač Katedre za opersku režiju i glumu na FMU. Autor je kapitalnog dela Leksikon OPERA a na Sajmu knjiga u Beogradu trebalo bi da se pojavi i delo Operske scene sveta u izdanju SANU. Priprema još jedno značajno delo, prvo kao takvo u nas - LEKSIKON UMETNIČKE IGRE. Šta će se sve naći u Leksikonu igre? Period od 16. veka do danas, dakle pola milenijuma igre od dvorskog baleta, klasičnog i neoklasičnog, do teatra savremenog plesa. Naravno da su inostrana ostvarenja u većini, ali ćemo imati i naša dela. Koliko vam, i da li, pomažu naže arhive, muzeji, dokumentacija? Više od hiljadu fotografija, ilustracija, skica ali i vinjeta akademskog slikara Ane Ristić, prate oko 250 opera, od Monteverdija do danas. Zahvalan sam Muzeju pozorišne umetnosti Srbije koji je imao nekakvu arhivu, za razliku od Narodnog pozorišta, a najveći deo dokumentacije potiče iz nemačkih i ruskih izvora. Beogradska Opera, osim što nema ni zgradu, sve više gubi i na značaju. Posle Tita državnici retko svraćaju u kuću na Trgu Republike. Institucije kulture postale su mesta sinekure za partijske kadrove! Kad je reč o finansiranju i upravljanju, naša kultura polako umire prirodnom smrću.