Arhiva

Sirotinjski festival

Radmila Stanković | 20. septembar 2023 | 01:00
Ako biste 2012. godine na Bitefu hteli da vidite danas najatraktivniju predstavu na Planeti, Život i smrt Marine Abramović, u režiji slavnog Boba Vilsona, to bi značilo da celokupan budžet Bitefa ode na nju! Ceo Bitef, jedna predstava! Jedna predstava za sve pare. To znači, oko 40 miliona dinara! No, što bi kazala ona drčna i nesrećna literarna Irkinja: Mislićemo o tome sutra! Danas smo tu gde smo – sa 22 miliona dotacija iz Beograda, plus 13 miliona iz Ministarstva za kulturu Srbije, plus dva miliona iz Izvršnog veća Vojvodine, obezbeđen je dolazak 15 predstava u zvaničnom programu, plus bogat prateći program. Naravno, nezaobilazna je pomoć „Jata“, a Bitef ima i vlastiti prihod od 5 miliona dinara. Ovogodišnji Bitef počinje 13. septembra u Sava centru belgijskom predstavom Jana Fabra Prometej Pejzaž II, koja je inspirisana antičkim mitom o titanu Prometeju, pobunjeniku protiv vrhovnog boga i donosicu vatre ljudima. Osvaja izuzetnom vizuelnom eksplikacijom, budući da je sam reditelj jedan od najvećih vajara današnjice. Bitef se završava 24. septembra Gardenijom, pravom bitefoidnom predstavom o travestitima. Ona je zapravo predstava o predstavi, šokantna, ali i nostalgična, poetična i tužna u isti mah. Između toga, pod sloganom Nove pozorišne tendencije na usijanom limenom krovu, gledaćemo malo poznatih gostiju iz Evrope, malo komšija poput Rumuna i Hrvata, malo više Slovenaca, red Francuzi, red Švajcarci... Tu je i jedna Mačka na usijanom limenom krovu, slavno delo Tenesija Vilijamsa, koje izvode Slovenci, a reditelj je Hrvat. To je selektorima Bitefa dalo ideju da u fokus cele ovogodišnje smotre smeste vruće teme naše skore prošlosti, tačnije umetnički obračun sa bliskom prošlošću. U koncipiranju ovog festivala očigledna je i tendencija prikazivanja dostignuća bivših nam naroda iz nekadašnje Jugoslavije, pa smo tako dobili i podnaslov, Region u fokusu, što selektor Jovan Ćirilov ovako objašnjava: „Svi veliki festivali obično imaju show case, reprezentativne predstave nacije domaćina. Mi ove godine nismo imali takvu predstavu, ali smo se dosetili da to bude nekoliko predstava koje će reprezentovati ono što je trenutno najzanimljivije i najbolje u Srbiji, Sloveniji i Hrvatskoj. Nismo očekivali da nam se do te mere posreći, da su baš taj izbor poželeli da vide brojni selektori i umetnički direktori najznačajnijih svetskih pozorišnih festivala. Iduće godine u fokus ćemo staviti stvaralaštvo u Makedoniji, Crnoj Gori, i, naravno Srbiji. Nećemo biti dogmate, dovešćemo opet iz Slovenije ili Hrvatske nešto, ako bude posebno dobro, odnosno zanimljivo. Tako dokazujemo ono u čemu smo živeli tolike decenije – zajedno smo jači!“ Veliki festivali po pravilu imaju i velike zvezde. Bitef je to postao kada je nastajao i kada su u Beograd dolazili velikani kao što je bio teatar La Mama, Living teatar, ili reditelji Bob Vilson, Peter Štajn, Euđenio Barba... Odavno takvih zvezda na Bitefu nema, a naš sagovornik Ćirilov objašnjava: „Kada bismo iduće godine uspeli da dobijemo predstavu Život i smrt Marine Abramović, koju sam gledao u Mančesteru i koja je odlična, time bismo opet pokazali ono davno poznato svojstvo Bitefa o kome govorite. Tu predstavu je režirao stari beogradski znanac Bob Vilson, a igra slavni Vilijem Dafo. Sreo sam se i sa njim, i on je jedna od retkih holivudskih zvezda koji je u pozorištu ostao vezan za avangardu. On je ostao veran svom pozorištu u Vuster stritu u NJujorku. Tako, pod uslovom da teoretski bude ostvarivo iduće godine, gostovanje ove predstave na Bitefu koštalo bi kao celokupan budžet Bitefa i Bitef teatra za predstave na ovom festivalu u jednoj godini. Ja u svojoj glavi imam tu ludu bitefovsku ideju – hajde da iduće godine ceo Bitef bude samo to, samo jedna predstava. Možemo imati neke domaće poslastice, a od stranih predstava samo tu jednu.“ Počnimo o tome da mislimo danas. Program Prometej Pejzaž I I (Sava centar) 13. septembar, 20 sati Trajanje: 100 minuta Troublyn, Jan Fabr, Antverpen, Belgija Koncept, režija i scenografija: Jan Fabr Izvinjavam se (Pozorište na Terazijama) 15. septembar, 20 sati Trajanje: 76 minuta Gisssle Vienne, Pariz, Francuska Koncept i koreografija: Gisssle Vienne Ako bismo malo utihnuli (Atelje 212) 15. septembar, 20 sati Bitef&Bitef teatar, Beograd, Srbija Koncept i koreografija Snežana Abramović Izlog (nekadašnja zgrada Kluza, Masarikova 4) 16. septembar, 16 sati i 18 sati Trajanje: 50 minuta Zagrebačko kazalište mladih, Zagreb, Hrvatska Tekst i režija: Nataša Rajković i Bobo Jelčić Rose is a rose is a rose is a rose (Bitef teatar) 16. septembar, 18 sati Trajanje: 100 minuta Zagrebačko kazalište madih&Istarsko narodno kazalište, Pula, Hrvatska Tekst i režija: Ivana Sajko Otac na službenom putu (Atelje 212) 16. septembar, 20 sati Trajanje: 100 minuta Atelje 212, Srbija Tekst: Abdulah Sidran Režija: Oliver Frljić Hipermnezija (Bitef teatar) 17. septembar, 20 sati Trajanje: 100 minuta Hartefakt fond&Bitef teatar, Beograd, Srbija Režija: Selma Spahić Elijahova stolica (JDP, scena Bojan Stupica) 17. septembar, 20 sati Trajanje: 100 minuta Jugoslovensko dramsko pozorište, Beograd, Srbija Tekst: Igor Štiks Režija: Boris Liješević Proklet bio izdajica svoje domovine (Bitef teatar) 18. septembar, 17 sati Trajanje: 75 minuta Slovensko mladinsko gledališče, LJubljana, Slovenija Režija: Oliver Frljić Mačka na usijanom limenom krovu (Atelje 212) 18. septembar, 20 sati Trajanje: 125 minuta Mestno gledališče ljubljansko, LJubljana, Slovenija Tekst: Tenesi Vilijams Režija: Ivica Buljan Bez naziva (Centar za kulturnu dekontaminaciju) 19. septembar, 20 sati 20. septembar, 16 i 20 sati Trajanje: 80 minuta RKA Jožef Nađ, Kanjiža&Kiosk, Beograd, Srbija Koncept i režija: Jožef Nađ U Moskvu, u Moskvu (Narodno pozorište, Velika scena) 20. septembar, 19. sati 21. septembar, 19 sati Trajanje: 240 minuta Volksbuhne am Rosa – Luxemburg Platz, Berlin, Nemačka Po A. P. Čehovu (Tri sestre i Seljaci) Režija: Frank Kastorf Došao sam kući, ali nisam ušao (JDP, scena LJuba Tadić) 21. septembar, 20 sati 22. septembar, 20 sati Trajanje: 120 minuta Theatre Vidy Lousanne ETE, Švajcarska Koncept, muzika i režija: Heiner Goebbels Krici i šaputanja (SNP, Novi Sad) 22. septembar, 20 sati 23. septembar, 20 sati Trajanje: 120 minuta Mađarsko pozorište Kluž, Rumunija Tekst: Ingmar Bergman Režija i adaptacija: Andre Šerban Gardenija (Pozorište na Terazijama) 23. septembar, 20 sati 24. septembar, 20 sati Trajanje 120 minuta Les ballets C de la B, Belgija Režija: Alain Platel&Frank Van Laecke Koncept: Vanessa van Dume