Arhiva

Blog ili Vog?

Ivan Radojčić | 20. septembar 2023 | 01:00
Digitalna era je pokrenula lavinu novih modnih medija, zauvek menjajući način na koji trendovi nastaju i kako ih treba prezentovati. U jednom kristalno jasnom modnom trenutku (koji traje otprilike koliko i njujorški minut, ta konstanta brzog života u gradu koji nikad ne spava) sveža tek pristigla generacija modnih b(l)ogova postala podjednako (ako ne i više) praćena i relevantna od časopisa koji se bave stilom an general. I taman kada se postavilo pitanje da li je za modu važniji Vog ili blog, svi koji su na neki način uključeni u modni biznis su pomno pratili te primere dobrog ukusa i ličnih modnih investicija, spontano nameštene i namešteno spontane prizore dobrog ukusa manje ili više anonimnih ali bezmalo sređenih ljudi uhvaćenih na nekom od pariskih bulevara, njujorških avenija, negde između božanstvenih obrisa starog Milana i dostojanstvenih londonskih fasada. NJima a i nama koji modu posmatramo kao fenomen, pre nego kao izvor prihoda, blogovi su vratili veru u to da moda nije samo kapitalistička ekstravaganca, te da je i dalje pitanje stava i ličnog izraza, gde je novac koji ste uložili u svoj novi kaput sekundaran u odnosu na to kako ga nosite. Tu generaciju blogera je predvodio Skot Šuman sa svojim blogom samouvereno nazvanim The Sartorialist na kome je, uz pomoć jedne digitalne kamere, dočarao sličnosti i razlike u odevanju na sva četiri kraja sveta. Realno, to je bio proboj u demokratizaciji mode, koja je počela onog trenutka kada su se osokolili globalni proizvođači masovne i pristupačne mode koja evocira izgled viđen na revijama. Modni svet više nije bio zatvoren krug. Odjednom, umesto da se okrećemo fotografijama sa revija za trendovsku inspiraciju, počeli smo da pasionirano pratimo ljude za kojima bismo se okrenuli na ulici. Zapravo, oni koji bi trebalo da kreiraju modne postulate počeli su da kradu ideje iz onlajn galerija snimljenih u najuticajnijim ćoškovima modnih metropola. Bio je to neočekivan izvor nadahnuća za sve one koji od odeće očekuju više nego da samo bude dobro krojena, a oni sada imaju i svoju skroz modnu verziju portala sa vestima. Globalni uticaj sajtova posvećenih modi dostojanstveno predstavlja i Imran Amed, prvi čovek onlajn magazina Business of Fashion koji sjajno kombinuje industrijske informacije i stav o stilu. Prateći sve što se dešava u modnom biznisu na veoma informativan način, više svojstven prvim stranama dnevne štampe nego modnim rubrikama.