Arhiva

Otkrivanje klasike

Ivan Radojčić | 20. septembar 2023 | 01:00
Pre sada već pet godina, reč „vintidž“ je ušla u široku modnu upotrebu da bi se njom objasnila iznenadna pomama za već nošenim, rabljenim i stilom pozajmljenim iz nekih davnih vremena. Na ceni je bila odeća koja je imala karakter i priču, svaka bora na staroj kožnoj torbi smatrala se umetničkim dodirom, a poderotine i isprane boje se više nisu smatrale neprihvatljivim. Sve i svašta se moglo opisati epitetom „vintidž“, ili „vintaž“ ako tako više volite. Ali čak i najveći poklonici modne boemštine koja kopa po stilskoj zaostavštini priznaju da se modno klatno pomerilo, i da nakon ovog višegodišnjeg krajnje postmodernističkog uživanja u recikliranju i reminiscenciji, trendovi nalažu da se stvori nova klasika. A nova klasika se, kako je vreme pokazalo, najbolje gradi na postulatima moderne: oštroumnom dizajnu, nepokolebivoj hijerarhiji, majstorstvu u manevrisanju krojevima i potrebi da se stvori nešto autentično. Promena je opipljiva: relevantne muške revije za ovu i sledeću sezonu pokazuju da kreatori menjaju način na koji razmišljaju o kolekcijama. Fokus je na kvalitetu, ne na kvantitetu. Umesto da imate 17 košulja u svim nijansama i krojevima, koje će čamiti u garderobi čekajući da ih obučete pre nego što im prođe trendovski rok trajanja (a proći će do sezone rasprodaja, u najboljem slučaju), dizajneri predlažu da imate pet perfektnih klasika koji brišu razlike između poslovne garderobe i one za vikend, čineći da uvek i svuda izgledate senzacionalno. „Kupite sada, nosite zauvek“ je nova modna mantra u koju se fenomenalno uklapa rad novog kreativnog tima kompanije Kelvina Klajna, ali i relativno ovde nepoznata dizajnerska imena poput Endrju DŽouns i Antonio Azolo (model na slici). Teoretičari trendova idu još dalje, promovišući ideju da se sadašnja modna klima senzibilitetom oslanja na osnove bauhausa, gde surova funkcionalnost i uzvišen dizajn idu ruku podruku. Upotrebna vrednost određenog komada određuje i finalnu estetiku tog komada, a praktičnost nije i prozaičnost. Zato ne čudi da mnogi modni igrači upravo pominju pokret bauhaus kao nadahnuće za stvaranje novog modnog poglavlja, onog koje ne obnavlja prošlost nego gradi stil budućnosti. Među njima je i Martin Anderson, koji je prvi čovek muške kolekcije brenda KOS. To je skraćenica za kolekšn of stajl i nudi pročišćene, ponovo otkrivene klasike, neophodne komade i vanvremenski dizajn sa ciljem da sve što ste kupili traje duže od jedne sezone. U muškoj kolekciji akcenat je na teškoj konfekciji (sakoi, odela, pantalone), a trikotaža u kombinaciji pamuka i svile, tj. pamuka i kašmira zauzima posebno mesto.