Arhiva

Veliki fića

Jovan Ćirilov | 20. septembar 2023 | 01:00
Veliki fića
Predsednik Srbije Boris Tadić na 82. međunarodnom sajmu automobila u Ženevi sa predsednikom kompanije Fijat-Krajsler promovisao je taj novi model automobila, koji će se isključivo proizvoditi u Kragujevcu. I to do kraja godine ni manje ni više nego trideset hiljada komada, sa prihodom od rekordne 1,5 milijarde evra. Bio je rečit, čak je u intervjuu našoj novinarki rekao da nisu loše ni neke sumnje da su naši radnici sposobni da proizvedu tako luksuzan auto, jer će se pretvoriti u efekat pozitivnog iznenađenja kad proizvod uspe, u šta naš predsednik i ne sumnja. Pored toga našao je kopču sa našim prethodnim popularnim automobilčićem kad je Fijat 500L nazvao „velikim malim fićom“. A prednost velikog fiće nad malim uporedio je sa prednošću kapučina nad espresom. Uspeh će pored toga biti i dokaz da u Srbiju vredi investirati i sarađivati u proizvodnji. U originalu naziv Fiat piše se bez slova j, a onome ko makar malo zna latinski poznato je da to znači – neka bude! Time počinje dobro znani citat iz latinskog prevoda starozavetne Knjige postanja: Fiat lux (Nek bude svetlost!). Kada je 1899. godine osnivač Fijata Đovani Anjeli smislio naziv svoje firme sigurno mu se učinilo da je lepo što naziv firme na latinskom (iz koga je nastao italijanski) znači „Neka bude“ (recimo Neka bude automobil!), međutim, skraćenica je prozaičnija, a znači Fabrica italiana automobili Torino. Većina poznatih automobila nosi ime vlasnika, konstruktora ili vlasnikove kćeri: Ford, Mercedes, Benc, Sitroen, Honda, Rols Rojs... Kako je mesto proizvodnje velikog fiće Kragujevac, mogao se zvati i po njegovom etimološkom poreklu – kraguj, (naočita vrsta lovnog sokola).