Arhiva

Crni fondovi za savetnike iz senke

Tanja Nikolić Đaković | 20. septembar 2023 | 01:00
Crni fondovi za savetnike iz senke
U svojim realpolitikama oni neće iscrtati novo lice Srbije. Dobro ih poznajemo od ranije. Obećanja nas ne mogu tako snažno ubediti da su distancirani od laži. U suprotnom? Bilo bi dovoljno, za početak, javno da priznaju tri stvari. Koliko koštaju kampanje pojedinačno? Je li istina da za to treba oko 12 miliona evra? Ko od stranih konsalting kuća radi za koju stranku, i zašto se kriju imena savetnika iz senke? Insistiranje na ovim pitanjima ostaje bez lakonskih odgovora. To navodi na sumnju o friziranim računima i troškovima, a samim tim i o tajnim sponzorima stranaka kojih nema na listingu prijavljenom Agenciji za borbu protiv korupcije. Na početku kampanje naprednjaka, Aleksandar Vučić žalio se da je „od privrednika i prijatelja stranke obezbeđeno tek 250.000 evra, daleko od sume potrebne za ozbiljnu kampanju“. „Ono što su naši simpatizeri uplatili, to nije dovoljno“, rekao je on, otkrivajući da će za kampanju zatražiti dva, tri kredita od banaka. Tomislav Nikolić svojim stanom ponudio je garanciju za pozajmicu. Ali, kako tvrde, banke su ih odbile. A onda. Pojavio se Đulijani. Bivši njujorški gradonačelnik Rudolf Đulijani formalno nije angažovan kao neko ko radi kampanju za SNS. Ali, jasno je da njegov dolazak u goste SNS-u ima svoju cenu. Neko ga je, ipak, platio. Ne zna se tačno ko, ni pouzdano koliko. Vučić će odgovor na ovo pitanje morati da ponudi Agenciji za borbu protiv korupcije, koja je pred njega stavila ovaj zahtev oročen na tri dana.. Naprednjaci ne bi ni o tome koliko su platili Raskin end hant (Ruskin & hunt), konsalting kuću koja, kako tvrde sagovornici NIN-a, stoji iza kampanje SNS-a, kao i savetnike Tala Silberstajna i izraelskog stratega Eisifa Asafa. SNS savetuje i DŽeremi Rozner, koji je na prošlim izborima bio konsultant G17 plus. Ne rade, međutim, samo stranci za naprednjake. Kreativnom timu SNS pridružio se i Ivan Bender, bivši šef kabineta Nebojše Čovića. JEDNOSTAVNO Uz ovakav tim nema improvizacije, i svaka akcija naprednjaka u proteklom periodu do tančina je isplanirana. Za vođu tima Eisifa Asafa, stvar je potpuno jednostavna. U svom poslu on se kreće prateći motiv svog života: „Ono što ne bude jednostavno, jednostavno ni ne bude”. Koliko je to novca? Jednostavno. Asaf ne odgovara. Ovaj Izraelac poznat je u stranačkim krugovima kao neko ko je prethodnih godina radio predsedničku kampanju Borisa Tadića. Uspeh mu se ne može osporiti, a nema dileme da je i ranije imao iste principe. Asafovu poziciju kod Tominog najjačeg protivkandidata Borisa Tadića, lidera Demokratske stranke zauzeo je, kako tvrde pojedini izvori NIN-a iz DS- a, konsultant s one strane Atlantika - Edvard Goldberg. Inače poznat kao konsultant Baraka Obame tokom izbora 2008. godine, Goldberg je bio i savetnik senatora DŽona Kerija za odnose s Rusijom i bivše zemlje Sovjetskog Saveza u predsedničkoj kampanji 2004. godine. Poseduje široku mrežu konsalting grupa od kojih je jedna, prema nekim navodima, bila angažovana i tokom proteklih predsedničkih izbora u Ukrajini. „U strategiji kampanje osim tima operativaca, kojim rukovode Nebojša Krstić, Srđan Šaper, Marko Đurišić, Branimir Dimitrijević i izbornog štaba, radi i nas petoro potpredsednika. Domaća kuća ‚Komunis’ Ivana Stankovića, radi zvanično za DS zakup medija. Nemamo strane savetnike, osim pomoći sestrinskih partija i njihovih lidera iz sveta“, tvrdi Jelena Trivan, potpredsednica DS. Ona kaže da DS ne treba da plaća lobiste da bi pokazala da ume da komunicira sa svetom. „Nije nama potrebno da plaćamo Đulijanija“, bila je direktna gospođa Trivan, prema čijim je rečima „Angela Merkel tražila u Hanoveru da se vidi sa Tadićem“. Sagovornici NIN-a navode da je dolazak vlasnika Geoksa i Benetona u Srbiju imao za cilj da potvrdi dobre veze demokrata sa svetom. Istovremeno, URS Mlađana Dinkića isključivo se oslanja na domaće marketinške snage, tvrdi za NIN visoki funkcioner URS-a. Kampanju, prema njegovim rečima, osmišljava sam Dinkić, Nikola Papak je zadužen za medije, Igor Avžner za kreativu, spotove, Tomislav Damjanović za organizaciju konvencija, Dejan Restak za onlajn medije, Fejsbuk i društvene mreže. A koliko košta kampanja? Kažu, znaće na kraju. Ovaj tim, kako tvrdi sagovornik NIN-a, radio je do sada sve kampanje i nema potrebe za stranim konsultantima. „Mnogo bolje poznajemo javnost, građane i medije. Stranac da nam govori kakva je kampanja potrebna za naš narod?!“, čudi se funkcioner URS-a. Izvori Blica tvrde pak da je G17 plus tokom proteklih godina imao pomoć DŽeremija Rozmera, koji je 2008. savetovao DS. O „imidžu“ Ujedinjenih regiona Srbije formalno brine konsultantska kuća „Stetkom“ na čijem je čelu Marko Selaković, a u kampanju su uključeni i regionalni konsalting stručnjaci. Među njima je i Krešimir Macan, bivši savetnik za medije Ivice Račana od 2003. do 2007, koji je radio i u Makedoniji za Socijaldemokratski savez Makedonije. Macan tvrdi da ne zna koliko novca je do sada inkasirano i koliko su skupi spotovi kojima se reklamira URS, ali procenjuje da je za iole ozbiljnu kampanju neophodno bar dva miliona evra, dok je promocija predsedničkog kandidata „teška“ najmanje milion evra. On tvrdi da je na kampanji URS angažovan „po prijateljskoj liniji“, da novac s tim nema nikakve veze i da je lično profesionalno zainteresovan da vidi iznutra kako funkcioniše kampanja u Srbiji. MAGIJA Iako nema magičnu kuglu, Macan procenjuje da će kao pobednik iz ove kampanje, inače ocenjene kao retko prljave, Nikolić izaći kao pobednik na izborima, ali da mu to neće obezbediti naplatu milionskih troškova, ujedno i vlast, jer je njegova stranka slabog koalicionog kapaciteta. Smatra da nijedna stranačka kampanja u Srbiji nije „celovita“, već „gomila improvizacija“. „Nikolić kopira Sanaderovu kampanju iz 2003. ’pokrenimo Hrvatsku’, ali on nije uradio sve što je uradio Sanader. Nije stvorio koalicioni potencijal“, vidi kao glavnu grešku ove kampanje Macan. I dok se Ivica Dačić javno hvali kako nema savetnike za vođenje predizborne kampanje, kao i da nijedna strana marketinška agencija neće učestvovati u tom poslu, izvori NIN-a tvrde da kampanju za SPS osmišljava Tomo Babović i njegova agencija „Vočaut“. To Dačiću očito ne smeta da tera po svome. „Šta će meni savetnici za kampanju!? Ako ja sam ne znam da vodim politiku, teško ovom narodu. Kako ćeš sutra da vodiš državu, je l’ treba da ti savetnici budu iz Izraela, Amerike ili Moskve“, upitao je Dačić. Kao „krunski argument“ protiv stranaca navodi da ne znaju šta treba jednom seljaku u Medveđi. „Ne, on zna kako da im uzme pare“, zaključio je predsednički kandidat socijalista. O kampanji Liberalno-demokratske partije brine lider stranke Čedomir Jovanović i tim stalnih saradnika kao i članova ove partije sa inače dubokim uplivom u ovim poslovima. „Inkognito“, firma Nenada Milića koja je radila za DOS, angažovana je na gradskom nivou za kampanju Demokratske stranke Srbije - „različak“. Kampanju Lige socijaldemokrata Vojvodine Nenada Čanka, sa karakterističnom porukom u TV spotu - ćuti i svira na tamburici „Lepa partizanka“ - vodi Tanja Vojtehovski i njena firma „Vojtehovski kompani“. RRA je u utorak zatražila da se zabrani dalje emitovanje tog spota. Ko je koga i koliko platio? Realni izvori i tokovi novca još se kriju od očiju javnosti. Ali, neki od tih skrivenih igrača advertajzinga i konsaltinga ne igraju ovu igru samo novca radi. Pozicije i poslovi u budućnosti ulog su zarad kojeg su bar neki od njih spremni da rizikuju.