Arhiva

Novac sa mirisom benzina i krvi

Dejan Potkonjak | 20. septembar 2023 | 01:00
Novac sa mirisom benzina i krvi
Mnogo puta tokom 62 godine postojanja, Formula jedan je pokazala da nije obična sportska disciplina, čak je mnogo drugačija i od ostalih automobilističkih klasa. Po performansama automobila i kvalitetima vozača definitivno je perjanica, ali status „cirkusa“ zaslužila je u prvom redu zbog svega onoga šta se događalo i događa se oko samog asfalta. Ove sezone u sportu koji čvrstom rukom u svojoj devetoj deceniji života vodi Berni Ekleston ima svega, pa niko ne može da se požali da su mu četiri prve trke sezone bile dosadne. Fraza „ali, krenimo redom...“, ovoga puta nema svoje mesto, kako je veoma teško hronološki složiti šta se sve događalo tokom ovih nešto manje od dva meseca, pošto su radnje koje su dovele do zapleta situacije na stazi počele mnogo ranije, još kada su saopštena tehnička pravila vezana za sezonu 2012. godine. Nije bilo mnogo izmena u odnosu na pravila koja su važila prethodne godine, ali čini se da su i te male promene bile dovoljne da poremete, pre svih, šampionsku ekipu „Red Bula“. Zabrana nekih aerodinamičkih „pomagala“, kao što su dvostruki difuzor i „F-vod“, koji su, svaki na svoj način, povećavali brzinu bolida u krivinama i na pravcu, dovelo je do toga da su ostale ekipe, posebno najbliži pratilac „Meklaren“, uspeli da tokom zimske pauze izmenama na svojim automobilima nadoknade koju desetinku sekunde u odnosu na „crvene bikove“, što se pretočilo i u rezultate na početku sezone. DŽenson Baton i Luis Hamilton su konstantnim vožnjama sakupili dosta poena na prve tri trke i poveli u generalnom plasmanu, a samo neobjašnjivo loše izdanje u Bahreinu sprečilo ih je da na toj poziciji ostanu i pred mini pauzu od tri nedelje, do pete Velike nagrade, koja se vozi u Španiji. Od ostalih ekipa treba pohvaliti napredak dva tima čiji dobri rezultati nikoga ne dovode u euforiju, pošto se nekako čini da je bilo samo pitanje dana kada će i oni postati konkurentni. Lotus, sa povratnikom Kimijem Raikonenom, meša se među vodeće još od Australije, kada je drugi vozač, takođe sa novom šansom u „cirkusu“, Roman Grožan, odlično izvezao kvalifikacije, ali nije imao sreće da rezultat ponovi i na trci. Loša sreća pratila ih je i kasnije, sve do Bahreina, kada se sve poklopilo, pa su oba vozača bila u odličnim izdanjima, osvojivši drugo i treće mesto, s tim što je Finac možda i propustio šansu za pobedu. Gume Sa druge strane, Mercedes je uspon performansi zaokružio pobedom u Kini koju je zabeležio Niko Rozberg, a deluje da je ona došla u pravi čas, s obzirom na to da u vreme ekonomske krize koja prilično drma automobilsku industriju, menadžeri u bordu „Dajmlera“ sigurno nisu bili radi da još neki duži vremenski period ulažu milione u projekat koji ne donosi rezultate na nivou ugleda giganta iz Štutgarta. Što se „srebrnih strela“ tiče, ostaje još samo da proradi Mihael Šumaher. On je, iako to ne radi često, podigao glas protiv „Pirelijevih“ guma koje se prilično troše, kao jedan od bitnijih elemenata za scenario trka koje smo do sada gledali. Vozač Mercedesa žalio se da gume već posle samo desetak krugova više „ne drže“, pa vozači dolaze u situaciju da, umesto da voze maksimalno svaki krug, veći deo vremena provode štedeći „obuću“ automobila. Iz „Pirelija“ su, međutim, grubo odgovorili da je Šumaher poslednji koji bi trebalo da se buni, s obzirom na to da se nije žalio u „svoje vreme“, kada je „Bridžston“, tadašnji snabdevač svih ekipa, gume razvijao isključivo po njegovoj želji... Prava istina je, međutim, da „Pireli“ ne pravi dogotrajnije gume jer to ne odgovara Eklestonu, pošto „bogu Formule jedan“ to deluje kao jedan od recepata za dobre trke. „Kada čujemo izjave da su u ekipama zadovoljni gumama, znamo da ćemo posle samo nekoliko minuta dobiti poziv od gospodina Eklestona da odmah menjamo specifikacije“, čulo se iz „Pirelija“... A u Ferariju su, nažalost, gume najmanji problem. Očajne performanse „skuderije“ donekle je ublažila pobeda Fernanda Alonsa na konfuznoj kišnoj trci u Maleziji, ali svi u ekipi su svesni da su još prilično daleko od šampionskog izdanja na koje su „tifozi“ navikli. Sezona nije počela prema očekivanjima ni za „Red Bul“, ali pobeda aktuelnog dvostrukog šampiona Sebastijana Fetela u Bahreinu i izbijanje na prve pozicije u plasmanima vozača i konstruktora postavila je stvari na svoje mesto, što neki tumače i kao trenutnu slabost „Red Bula“ zbog tehničkih izmena kojima se nisu prilagodili na vreme. Sezona nije mogla da počne zanimljivije, s obzirom na to da su na četiri trke pobedila četvorica vozala iz isto toliko ekipa. Tako se još jednom pokazalo da se, kao i u svakom cirkusu, i u Formuli jedan sve vrti isključivo oko novca, a ove sezone publika jedino ima sreće što se i na stazi događa mnogo zanimljivih stvari koje imaju veze i sa takmičenjem, a ne samo sa silnim milijardama. Mala pauza će, definitivno, svima dobro doći, nekima da smire strasti, a drugima da malo dorade automobile, pa sledećih nekoliko trka mnogu da budu ključne kada je u pitanju zanimljivost čitavog šampionata. Mnogi navijaju da se nastavi „trend“ različitih pobednika, što se nije desilo još od 1982. godine, kada je na 16 trka 11 vozača osvajalo Velike nagrade, a glavni „tipovi“ su Hamilton, Raikonen i Šumaher - njihovi uspesi značili bi da se „cirkus“ ponovo uzvraća udarac. Velika nagrada Bahreina Senka na zadovoljstvo menadžmenta Formule jedan bačena je jedino zbog trke u Bahreinu, koja je održana tokom demonstracija u kojima je čak bilo i žrtava. Ekleston je po svaku cenu cenu želeo da se trka održi, tvrdeći da problemi u Manami, koja je vrlo blizu staze, nisu toliko veliki, zbog čega izazvao negodovanja, ali se nijedna ekipa nije usudila da ne dođe na trku, plašeći se Bernijeve reakcije. „Fors Indija“ odlučila je da propusti drugi trening u petak po podne, pre svega bezbednosti svojih ljudi prilikom povratka u hotel u večernjim satima, pošto su prethodnog dana već osetili vrelinu i miris Molotovljevog koktela koji je završio na haubi njihovog minibusa. Zato su kažnjeni neprikazivanjem ni u jednom kadru tokom kvalifikacija u TV prenosu, zbog čega su mogli da imaju mnogo packi kod sponzora. Berni zna da boli samo po džepu...