Arhiva

Razbijene granice

Ana Kalaba | 20. septembar 2023 | 01:00
Razbijene granice
Festival nesvrstanog stripa Novo doba još jednom je okupio umetnike iz celog sveta i domaćoj javnosti učinio vidljivom autorsku strip scenu - kroz niz atraktivnih izložbi „razbacanih“ po alternativnim centrima (i ulicama, terasama, napuštenim zgradama...) Beograda i Pančeva, ali i bučnim koncertima, neobičnim performansima, projekcijama... Izložbena prezentacija, kako je naglašeno, obuhvata „raspon od poštenog klasičnog pristupa preko autorskih, alternativnih i andergraund bezobrazluka, sve do eksperimentalnog stripa kroz uobičajene i nekonvencionalne, pa čak i pompezne vidove prezentacije“. Miro Župa predstavljen je kao vodeći haiku-strip autor iz Splita. Francuz Leo Kvivro u svojim radovima spaja snažne uticaje „film noara, opskurnih aspekata japanske pop kulture i nadrealizma“. Pat Morijarity (SAD) svoje komentare na društvenu realnost nudi kroz upečatljivu pank-rok estetiku, a Matje Dežardins (Francuska) mračnim, grotesknim, psihodeličnim plakatima... „Kao da se sve vreme traži definicija nesvrstanog stripa. To je strip dosta oslobođen žanrovskih odrednica, nije komercijalan i nema tipične strip kodove. Kao takav, podrazumeva jak autorski izraz i svest o okruženju u kojem nastaje, oslobođen uslova tržišta i želja publike. Kada je reč o ovom izdanju Novog doba, posebno je izražena multimedijalnost. Ne interesuju nas klasične strip forme, već preplitanje različitih medija koji se prevode u domen stripa. Pristup muzičara koji su nastupili na festivalu bliskiji je andergraund stripu, nego što su to autori komercijalnog stripa - navode organizatori. Zvučna slika festivala takođe je neobična - od Hora penzionera čiji je nastup, ironično, otvorio Novo doba, preko različitih nojz i treš muzičkih egzibicija (od kojih ste neke mogli da čujete sad i nikad više) pa do nekih potpuno uvrnutih iskustava „određenih“ kao, na primer, frik-folk hip-hop ili „postpanični tonovi kraja jedne epohe“. U video-program stali su i filmovi Želimira Žilnika i projekti „Fijuk laboratorije“ i Mubareć performans, a organizovana je i fanzin radionica za decu, buvljak stripa, tribine... Festival Novo doba je takvim programom, čini se, potpuno razbio granice ne samo strip forme, već umetnosti uopšte, nametnuvši se kao festival modernog angažovanog kreativnog izraza na svim nivoima. Kao univerzalno Novo doba umetnosti, koje komunicira s prošlošću, ali neprestano ispituje nove dimenzije. Koje insistira na ideji, na autentičnosti stila, više nego na preciznosti linija i tonova. Koje se ne svrstava, ali se jasno razlikuje od komercijalnog. Novo doba donelo je i više od toga - ostavljajući trag i na mestima koja nisu rezervisana za umetničku prezentaciju. Neki od izložbenih radova ostali su trajno na nekim zidovima nastavljajući da skreću pažnju, upozoravaju, provociraju, a posetioci su segmente festivala mogli da ponesu i u svakodnevicu, sirovo ištampane na majicama, zajedno sa gomilom tema za razmišljanje.