Arhiva

Nuvel akvarel

V. Gordić Petković | 20. septembar 2023 | 01:00
Nuvel akvarel
Želja da ilustruje naraciju i narativizuje ilustraciju Vladimiru Arsenijeviću nije strana: već je udruživao snage sa Zografom na noveli Išmail. Minut produbljuje vezu slike i reči, postajući tematski i strukturno, vizuelizovana varijacija omnibus romana Predator. Valentina Broštean je koautorski likovni pol ovog projekta, koji se sastoji od dvadeset i pet oslikanih narativnih fragmenata, a svaki od njih predočava kako jedan minut jednog dana protiče u jednoj časovnoj zoni. Prva priča o prvom minutu 20. januara 2010. stiže sa Haulenda, nenastanjenog koralnog ostrva na pola puta između Havaja i Australije, mesta gde vreme samuje, „nemo klizi od beskraja do beskraja“. Knjigu zatvara epizoda s Antarktika o odlasku na počinak dvojice usamljenih istraživača. Između te dve tačke stali su Australija i Rusija, Aljaska i Havaji, Kipar i Kurdistan, Solt Lejk Siti i Tihuana, Brazil, Haiti i Portoriko. Minut-priče su interaktivno prepletene: tako svake večeri u osam penzionerka iz Perta Eleonora Gruzlevski-Silber gleda novu epizodu telenovele „Guerita“, ne sluteći da se negde daleko celuloidna tlapnja pretvara u realnost. Naime, glavna junakinja serije, Patrisija Himena Hernandez, pravi primer nevinosti bez zaštite, u istom minutu, ali u Tihuani, gubi tu istu nevinost sa dilerom kokaina, makroom i ubicom El Ćavom. Vizuelno-geografska tura kroz živote usamljenika i desperadosa, umirenih i umirućih, zapravo pripoveda o neiskorenjivom strahu od proticanja vremena. Koliko god drugačije od Damjanova, Pisareva, Tešina i Ugričića, jednominutno putovanje oko sveta Arsenijevića i Brošteanove budi uspavanu poetiku hiperteksta u srpskoj književnosti. Otvara, čak, novu žanrovsku stranicu: nouvelle aquarelle.