Arhiva

Prohujalo pred izbore

Tamara Spaić za NIN iz Vašingtona | 20. septembar 2023 | 01:00
Prohujalo pred izbore
Stotine miliona dolara potrošenih u predizbornoj kampanji za blaćenje aktuelnog predsednika Baraka Obame ili uloženih u zastrašivanje Amerikanaca apokaliptičnim predviđanjima u slučaju da pobedi republikanac Mit Romni, prete da budu zbrisani kišama i poplavama na istočnoj obali. Plaćene predizborne programe i reklame na televizijama zamenilo je izveštavanje o oluji. Nijedna reklama neće stići do sedam miliona ljudi koji su ostali bez struje, neki i na duže vreme. U poslednjoj nedelji pred izbore, uragan Sendi pogodio je istočnu obalu SAD, ugrozio i uplašio više od 60 miliona ljudi i, kad je i oslabio, učinio da neizvesni izbori budu još neizvesniji. Pred dolazak oluje ovde su sve veće agencije koje se bave sondažama raspoloženja birača zabeležile da Romni vodi u biračkom telu, ali su istovremeno Obami dale velike šanse da uz pomoć takozvanih elektorskih glasova ipak osvoji još jedan mandat u Beloj kući. Teško je u trenutku kad tekst ide u štampu - utorak ujutru po lokalnom vremenu - i dok su na ulicama, ispred hotela kilometrima daleko od obale, još parkirani čamci za evakuaciju, predvideti na koju stranu će oluja usmeriti glasače i da li iko iz nje može da izađe kao pobednik. Štabovi oba predsednička kandidata uložili su sve snage da razorni uragan obrnu u svoju korist. Ali kalkulisanje sa žrtvama nevremena - koje u trenu prospe pola metra snega ili potopi pola grada, preteći da nanese štetu od sto miliona dolara - baš i nije preporučljivo. Analitičari u Vašingtonu procenjuju da je udar uragana omogućio veću vidljivost aktuelnog predsednika, koji je u poziciji da brani naciju. S druge strane Obamine pristalice - siromašniji deo stanovništva koji živi u lošijim uslovima i koji je verovatno najviše i pogođen uraganom - mogle bi iduće sedmice biti prezauzete svojim nevoljama nego da izađu na birališta. PRLJAVO Jedno je sigurno, ova kampanja će ostati upamćena po rekordom trošenju novca i po dramatično različitim programima koje, vezano pre svega za ekonomiju zemlje, nude i jedan i drugi kandidat. „Tema broj jedan je ekonomija i fiskalna politika, na drugom mestu je zdravstveno osiguranje i medicinska nega, a na trećem je spoljna politika koja je obeležila prethodne izbore. Kandidat koji 6. novembra ubedi birače da je sposobniji da konsoliduje ekonomiju postaće predsednik“, kaže Vilijam Galston iz Bruking instituta. Desetak dana pred izbore istraživanja agencija su pokazala da Romni ima većinsku podršku u biračkom telu za jedan do dva odsto, ali da Obama vodi u elektorskim glasovima i to 296 prema 241 (NJujork tajms) ili 277 prema 206 (Ipsos). Trik je u tome da se elektorski glasovi dobijaju tako što kandidat koji u nekoj saveznoj državi prođe bolje nosi sve elektorske glasove te države. U desetak država je ishod neizvestan a razlika u rejtingu kandidata veoma tesna. Beskrupuloznost sa kojom se u ovdašnjoj političkoj areni govori o protivnicima prevazilazi očekivanja čak i onih koji su, nedavno iskusivši predsedničku kampanju u Srbiji, navikli na blaćenje i podmetanja. Prebogati Donald Tramp ponudio je tako pet miliona dolara Obami za transkripte sa koledža, aludirajući da je stanovnik Bele kuće nedostojan funkcije koju zauzima, jer je tobože falsifikovao krštenicu, državljanstvo, čitavu biografiju... Romni je u finišu kampanje poručio Amerikancima „Udavite se ili plivajte“, a njegov štab je, uoči dolaska uragana, u Ohaju, državi u kojoj će verovatno biti odlučen pobednik, lansirao lažne podatke o uticaju Obamine politike na propast auto-industrije. Ni demokrate ne ostaju dužne. Svakodnevno bombarduju porukama o tome da će Romni učiniti sve da bogati budu još bogatiji, a siromašni siromašniji, da će onemogućiti sva ulaganja u obrazovanje i zdravstveno osiguranje i novac iz budžeta preusmeriti u naoružanje, pa čak i da će otpočeti novi rat. Žene podsećaju da uz Romnija neće imati pravo da odlučuju o svom telu i o pravu na abortus. A nobelovac Pol Krugman objavio je autorski tekst na portalu Hafington post u kome upozorava da će „50 miliona Amerikanaca, u slučaju Romnijeve pobede, ostati bez medicinske pomoći i zdravstvenog osiguranja“. Obamini glasači kojih je mnogo među siromašnim Afroamerikancima i Latinosima, onima koji zarađuju jedva sedam dolara na sat, i sa kojima je NIN razgovarao u Vašingtonu, deluju potpuno sluđeno i još ne znaju za koga će glasati. Lično su mnogo više očekivali od Obame koji im je nudio perspektivu, a tako razočarane dodatno ih je pokolebala Romnijeva kampanja o nesposobnom predsedniku. Na drugoj strani, većina Obaminih vernih glasača među visoko obrazovanom populacijom, pogotovo u Vašingtonu i NJujorku, iskreno je uplašena od mogućnosti da Romni pobedi. „Postao sam zaista nervozan. Ovo je trenutak kad odlučujemo o tome da li će umesto za decu i programe školovanja novac otići u besmisleno naoružanje, da li će srednja klasa ostati bez zdravstvenog osiguranja, čak i da li će biti rata. Romni i republikanci su sebični, ništa ih drugo ne zanima osim da uvećaju sopstveno bogatstvo, zaštita životne sredine im je na poslednjem mestu“, kaže za NIN Rej, kamerman u ranim četrdesetim godinama, poreklom iz Čilea. TROŠAK Jednodušna je ocena da su ogromne razlike između demokrata i republikanaca i da se one produbljuju na ideološkoj osnovi. U samom centru tih ideologija su, kao i uvek, interes, profit, novac. Za razliku od dosadašnjih informacija da su predsednički kandidati na ovu kampanju potrošili koliko i u onoj iz 2008, Centar za odgovornu politiku iz Vašingtona objavio je istraživanje iz koga se vidi da je potrošena čak milijarda dolara više nego pre četiri godine. Utvrdili su sumu koju su sakupile organizacije koje sa strane podržavaju jednog ili drugog kandidata. U pitanju su tzv. „super pacs“, komiteti za političku akciju povezani sa moćnim pojedincima ili organizacijama koje podržavaju jednog ili drugog kandidata. Prema podacima dobijenim od federalne agencije za kontrolu finansiranja kampanja, ali i informacijama o novcu sakupljenom preko „super-pakova“, Obama je najviše novca dobio od malih donatora iz akademskog sveta i iz softverskih i internet-kompanija: sa Kalifornijskog univerziteta (ukupno preko milion dolara), od zaposlenih u Majkrosoftu (761.000), Guglu (737.000), pojedinaca iz vlade (614.000) i sa Harvardskog univerziteta (602.000). Romniju je, pak, najviše novca stiglo od banaka: Goldman Saks (994.000), Benk of Amerika (921.000), Morgan Stenli (827.000), DŽP Morgan (792.000) i od Kredit Svis grup (618.000). „Cena kampanje ovde raste brže od inflacije“, kaže za NIN Ričard Danham, urednik u listu Hjuston hronikl, podsećajući da je enormne troškove kampanja omogućio Vrhovni sud SAD 2010. kada su nad njim dominantan uticaj imali republikanci. Novac prikupljen preko „super-pakova“ pretežno je otišao na negativne kampanje i na blaćenje protivnika. Prema istraživanju Centra za odgovornu politiku, od 200 miliona dolara koje su tri grupe koje podržavaju Romnija potrošile samo tokom pretposlednje nedelje oktobra, 88 odsto je otišlo na negativne, napadačke kampanje, a od toga je 83 odsto bilo direktno upereno protiv demokrata. „Novac iz senke“, kako nazivaju novac koji stiže sa strane iz takozvanih neopredeljenih grupa, i koji je trošen na pozitivne kampanje, otišao je većinom Romniju. Zanimljivo je takođe da je Volstrit bio mnogo manje darežljiv u ovoj kampanji prema Obami nego pre četiri godine, kada su odatle stizali mnogi finansijeri demokratskog kandidata. Odatle je sada Obami došlo svega 5,5 miliona dolara, dok je Romniju dodeljeno tri puta više - 18,3 miliona.  Ključna poprišta Izbore će odlučiti glasanje u državama Ohajo, Virdžinija, Severna Kalorina, NJu Hempšir, Florida, Kolorado, Viskonsin, Ajova i Nevada. To su one čuvene „sving“ (u ovom kontekstu: neodlučne) države u kojima je rezultat tesan i nikada se ne može sa sigurnošću predvideti na koju će se stranu birači prikloniti. U njima se do poslednjeg dana vodi bitka jer sve elektorske glasove koje svaka od njih ima odnosi pobednik, bez obzira na to kako je tesno odneo pobedu. Država Broj glasova Obama (u % ) Romni (u % ) Virdžinija 13 48 47 Ohajo 18 49 46 NJu Hempšir 4 49 47 Florida 29 48 48 Kolorado 9 48 47 Viskonsin 10 50 46 Ajova 6 49 46 Nevada 6 50 46