Arhiva

Digitalna čokolada

Vesna Knežević Ćosić | 20. septembar 2023 | 01:00
Digitalna čokolada


Business Insider, ugledni američki veb-sajt koji futuristički najavljuje tehnološke pravce i analizira globalne poslovne informacije, prepoznaje četiri glavna trenda u 2014. godini. Prvi se odnosi na smrt potrošačke odanosti prema jednom brendu, tipičnu za fanove Eplovih proizvoda. Očekuje se tehnološko otrežnjenje i imunitet na sirenski zov kompanija koje nameću kupovinu svih uređaja od istog proizvođača.

U toj racionalizaciji pomagaće takozvani računarski asistenti, softverski alati koji ne pate od sentimentalnosti, skockani na štednju para i vremena, osetljivi na odnos cena i performansi. Programski relaksirani od padanja na marketinšku lepljivost, oni će pomoći čoveku da ne ispadne glup u društvu pametnih stvari (The Internet of Things). LJudi će ih konsultovati za sve živo, kao nekad proročišta u antičkoj Grčkoj, samo džepnog formata. Bočni efekat biće preoblikovanje načina na koji procenjujemo svet oko sebe.

Četvrti i peti trend za 2014. odnose se na komunikativnost i upravljanje (umesto upotrebe glasa, više ćemo mahati rukama), komercijalizaciju aplikacija za poslovne korisnike svih fela, te personalizaciju trgovine pomoću već zakotrljanih fora (šibanje ciljanih informacija na smartfon, prepozavanje lica u dućanu). Ko se čudi šta nas je to snašlo, treba da zna da je SF pisac Isak Asimov još pre pola veka u tekstu Poseta Svetskoj izložbi 2014. godine sve to predvideo bolje od Nostradamusa, napisavši da će ljudi nastaviti da se povlače iz prirode kako bi napravili sredinu koja im više odgovara, te opisujući pametne stvari i trendove iz budućnosti.

Međutim, Asimov nije predvideo da se kompjuterizovane i robotizovane naprave neće držati njegova tri legendarna zakona robotike, koja glase: robot ne sme povrediti ljudsko biće niti ustezanjem od delanja dozvoliti da ono bude povređeno, robot mora da se povinuje naređenjima koje dobija od ljudskih bića izuzev kada su ona u suprotnosti sa prvim zakonom i robot mora da štiti svoju sopstvenu egzistenciju izuzev u slučaju kada je ta zaštita u suprotnosti sa prvim i drugim zakonom. A upravo to se dešava, jer čačkanje po privatnosti i sakupljanje ličnih podataka nesumnjivo povređuje ljudska bića i ne uklapa se u ova tri zakona.

Na tržištu je sve više aplikacija i gedžeta koji omogućavaju kršenje ljudskog prava na privatnost, poput friško najavljene Sonijeve pametne narukvice SmartBand, prve iz serije nosivih uređaja SmartWear. Japanski gigant predstavio je ovu dranguliju na sajmu elektronike u Las Vegasu i pokazao kako funkcioniše u kombinaciji sa plastičnim uređajem koji sadrži akcelerometar i daje podatke o svakom pokretu korisnika, kada stoji, hoda, leži, priča sa prijateljima, gleda TV, visi na društvenim mrežama, spava, vodi ljubav itd.

Primedbu da ovakav sistem na zastrašujući način prikuplja lične informacije i šalje ih ljubomornim partnerima, posesivnim roditeljima i obaveštajnim agencijama, Soni je oduvao odvratnim objašnjenjem da je dao na znanje koje podatke korisnici predaju i kako će biti korišćeni te da nudi mogućnost da korisnik odustane pre nego što nastavi. Kruna licemerja je Sonijev zaključak da prikupljanje podataka o nama samima pomaže da se bolje shvatimo. Kompanija LG takođe je predstavila pametnu narukvicu Lifeband, ali ona samo prati zdravstveno stanje vlasnika. Povezana s pametnim telefonima (koje pokreću Android ili iOS), prenosi podatke na aplikaciju LG Fitness, odnosno MyFitnessPal, Runkeeper ili MapMyFitness.

Kome je muka od pominjanja pametnih narukvica, nanogvica i ostalih sprava tog tipa koje se u Srbiji vezuju za kriminalce, a ipak bi da okusi neki novi gedžet, može već za koji mesec da se baci na digitalnu čokoladu. Na CES-u u Las Vegasu predstavljeni su i 3D štampači koji prave hranu, a proizvode koji iz njih izlaze su testirali i posetioci. Štampanje hrane izgleda kao naučna fantastika, ali to je upravo ono što rade 3D printeri za hranu, kaže novinar BBC nakon probanja čokolade tek izašle iz 3D štampača, za koju tvrdi da ima prilično dobar ukus.