Arhiva

Poruka u boci

Vesna Knežević Ćosić | 20. septembar 2023 | 01:00
Poruka u boci


Po broju aktivnih korisnika Fejsbuk je na prvom mestu s preko milijardu i trista hiljada korisnika mesečno, slede ga Gugl, Pinterest, Instagram (milion novih fotografija na dan) i Jutjub (100 sati novog video-materijala u minuti). Ništa čudno onda što u toj neverovatnoj džungli virtuelnog sveta raste potražnja za stručnim ljudima različitog profila, od kojih se veliki broj može svrstati u nova zanimanja.

Jedni od najtraženijih su svakako administratori novih društvenih mreža, tzv. Community i Social Media marketing menadžeri, za koje upućeni kažu da su kao prst i nokat. Oni kontrolišu sadržaj i komuniciraju s korisnicima, drže sajber zajednicu na okupu u labavoj koaliciji, u umiljatoj relaciji su s korporacijama i oglašivačima, te se trude kako znaju i umeju da usreće jedne i zadovolje druge.

Iako im je zanimanje u oblaku, onlajn društveni menadžeri moraju da budu s obe noge na zemlji i odgovorno rade na prvoj liniji odbrane virtuelne zajednice, koja očas posla može da se raspadne usled bujice hejta, zlonamernog napada hakera, ili prosto dosade, a razmaženi korisnici poput ptica selica presele kod konkurencije. Za vrat im pritom duvaju menadžeri marketinga, koji nemilosrdno mere, prate i analiziraju sadržaj, potrebe i rezultate, gnjave s prilagođavanjem i kanalisanjem sveg tog haosa (čitaj cenzura), guraju kao besni sve one odvratne, gnjavatorske promotivne kampanje, nagradne igre za koje korisnici i ne mare mnogo, iako vremenom izmučeni pristaju na sve. U prevodu, koalicija društvenih i marketing menadžera vodi onlajn zajednicu i od njihove posvećenosti, kreativnosti i što ne reći, beskrupuloznosti (bar kad je mučenje s reklamama u pitanju) zavisi uspeh celog tog virtuelnog posla, koji običnom korisniku liči na besplatni vrtić za veliku decu, što nema veze s mozgom.

Sledeće top-novo zanimanje je tzv. SEO ekspert (Search Engine Optimisation), koji stvarno zna kako radi internet i veb-pretraživači, pa uz pomoć trikova i mehanizama vadi sajtove iz dubina interneta i izvlači na površinu i to ne bilo kakvu, nego visoko pozicioniranu. Dobar SEO zlata vredi, on je najbolji prijatelj svakog ozbiljnog vlasnika veb-sajta, poslovni provodadžija koji se obožava i plaća onoliko koliko traži.

Tu su naravno i takozvani pisci poruka u boci ili i copywriteri, koji pišu kao na dugme na temu koja im se baci, s pecaroškim namerama da ulove korisnika svojim mudrim, duhovitim, pametnim, provokativnim i ostalim porukama. Dobar copywriter, ali stvarno dobar, ume da umota PR tekst kao šarenu bombonu, da gnusno i neprivlačno saopštenje za javnost nafiluje medom i mlekom, da drži konce promotivnih materijala, dakle piše kao žar-ptica svoje poruke u boci, koje stvarno stižu do korisničkih ušiju. Podrazumeva se da sem žongliranja rečima, ima razna znanja, koja uključuju već pobrojana tri nova zanimanja (SEO, društveni i marketing menadžer).

Ne treba zaboraviti ni sistem administratore, koji znaju servere do u sitna crevca, Linux, Windows i sve što treba, plus instalacije, optimizacije i održavanja. Rame uz rame za realizaciju ovog novog vrlog sveta bore se i stara zanimanja - testeri, softveraški inženjeri i veb-developeri, koji imaju svoje supspecijalizacije i podele na primer prema operativnim sistemima koje hendlaju (Android, iOS i Windows Phone), plus dizajneri i grafički radnici koji vizualizuju svu tu magluštinu korporativnih identiteta, reklama, pakovanja itd.
Rečju, dok se korisnici igraju i troše vreme, čitava armija novih mozgolipača radi nevidljivo, poput čarobnjaka iz Oza i vuče konce, da navučeni na društvene mreže budu još navučeniji. Ko voli i ume, može i da se nađe u ovim novim profesijama, koje su zaživele i pod srpskim internet nebom.

Zloćudni Android

Android dominira tržištem pametnih mobilnih telefona, ali je i vodeći prema količini zloćudnog softvera koji napada mobilne uređaje, rezultat je istraživanja tržišta F-Secure, koji napade klasifikuje u tzv. familije pretnji na temelju izvornog koda i ponašanja. Pa je tako OS Android meta u 275 familija pretnji od mogućih 277, za razliku od iOS i Symbian-a, koji su target operativni sistem za samo jednu porodicu pretnji.

Zukerberg popustio

Fejsbuk je rešio da korisnicima omogući anonimno pristupanje aplikacijama na društvenoj mreži, s idejom vodiljom da ojača rasklimano poverenje i ponudi nove oblike kontrole nad informacijama, što neki analitičari tumače i kao popuštanje Zukerberga pred pritiskom korisnika. No, sve je svetlosnim godinama udaljeno od anonimnosti na FB, ali je novina to da tvorci raznoraznih aplikacija ipak neće imati pristup ličnim podacima ljudi, što jeste napredak.