Arhiva

Strasti samosagledavanja

Đorđe Kadijević | 20. septembar 2023 | 01:00
Strasti samosagledavanja

Foto Petar Dimitrijević

U autorskoj postavci višeg kustosa Evgenije Blanuše, ona evocira istorijske događaje u kojima je začeta ideja državnosti Srbije, predstavlja likove njenih tvoraca, i simbolično aludira na nemilu stvarnost naših dana: ponovnu neizvesnost njenog očuvanja na celovitom, matičnom tlu zemlje... Izložba u Muzeju istorije Jugoslavije, Sto dela iz zbirke Muzeja savremene umetnosti autora kustosa Dejana Sretenovića preferira kritički osvrt koji evocira proces stvaranja identiteta srpskog likovno-vizuelnog stvaralaštva u mandatu visoke ili pozne moderne. Oktobarski salon, ma kako bio koncipiran, uvek ima svoje mesto među najznačajnijim našim umetničkim manifestacijama, baš kao i ovaj 55, optužen zbog javnih sporova koje je izazvao preteranom internacionalizacijom i jednostranošću selektorskog kriterijuma.

Uz pomoć ambasade Holandije, Narodni muzej je realizovao dugo očekivanu prezentaciju slikarstva Pita Mondrijana, klasika moderne umetnosti Evrope i sveta u 20. veku. NJegovo delo sublimira samu esenciju fenomena slikarstva geometrijske apstrakcije. Stalno aktuelnu potrebu samokritičkog preispitivanja promenljive scene našeg savremenog likovno-vizuelnog stvaralaštva, istakao je u Salonu muzeja savremene umetnosti kustos Dejan Sretenović sažetom projekcijom aktuelnog stanja, označenog u reči fluksus - izvorno: talasanje, nepostojanost, kolebanje, variranje... Izložba oslikanih objekata Dušana Otaševića Kuhinjska i druga posla (koja se od prošle godine protegla na ovu) sa eksponatima iz privatne zbirke Trajković, ističe ne samo ime jednog od najznačajnijih stvaralaca na našoj današnjoj umetničkoj sceni, već osvedočava važnu ulogu koju za objektivnu sliku te scene imaju pasionirani kolekcionari.

Nalik ovoj izložbi je i ona, sa obojenim skulpturama slikara Milana Blanuše, priređena u kragujevačkoj galeriji Rima. Ovu listu završava ovogodišnja postavka pančevačkog Bijenala, ne manje zanimljiva od već pomenutih izložbi, sa nazivom Linija vremena - dokumenti 1981.-2012. autorke Suzane Vuksanović, zaokupljene stvaralaštvom radikalno ekstremistički usmerenih istraživača u mediju nove skulpture antiskulpture, ili postskulpture... Finalni memento ovog rangiranja čini sažeta retrospektiva starog majstora slikarstva, sa početka minulog veka, Marka Murata. Gde bi drugde bila nego u beogradskom Narodnom muzeju.