Arhiva

Iza površine

Marija Ćirić | 20. septembar 2023 | 01:00
Iza površine


Klavirski koncert be-mol Čajkovskog svakako podrazumeva odvažnost interpretatora da se upuste u znanu partituru. Naročito ukoliko je navedeno delo, iz razloga nenadanog otkazivanja prethodno planiranog, uvršteno u program samo nedelju dana pre zakazanog datuma! Solista, Nenad Živojinović, student treće godine klavira u klasi Vladimira Cvijića, suvereno se kreće ovim tekstom. Inteligentno pristupa bitnim tačkama partiture i daje im adekvatnu zvučnost, sa najvećom pažnjom osluškuje dirigenta i svoje saigrače u orkestru.

Tumačenje Šostakovičeve Pete simfonije izvanredno je osmišljeno i prezentovano. Bojan Suđić i mladi muzičari rešavaju i ključni zadatak ovog dela: otkrivaju slušaocu značenja koja nisu na površini, a treba ih sugerisati auditorijumu. Dobro su poznate nedaće kroz koje je Šostakovič prolazio u doba Staljinove diktature, naročito tridesetih godina prošlog veka. Posle napuštanja ideje o izvođenju Četvrte simfonije, morao je da učini ustupak u pogledu prilagođavanja vladajućoj ideologiji. Stoga ne čudi činjenica da je Peta simfonija najpopularnija u ovom segmentu kompozitorovog opusa. Važno je, dakle, podvući da se Suđić i simfonijski orkestar FMU ne zadržavaju na komunikativnosti dela, već da insistiraju na njegovom produbljenom, kompleksnijem čitanju. Jasni su obrisi kompozitorove (skrivene) poruke o nepostojanju izlaza; izvođači su srođeni sa ovom muzikom i s lakoćom savladavaju složenu dramaturšku strukturu simfonije. Bojan Suđić izvesno uživa ogroman autoritet, njegovi studenti prirodno usvajaju i konkretizuju date interpretativne zamisli, iskazuju zrelost u zajedničkom muziciranju (što ne isključuje odlična solistička istupanja). Kvalitet nije stigao naprečac. Uzlazna nit traje - orkestar je izrastao u ansambl vrhunske profesionalnosti, sa standardima na koje bi se trebalo ugledati u svim domenima srpske kulture.