Arhiva

Izvestan pogled

NIN | 20. septembar 2023 | 01:00

Ideja je bila jednostavna: Hjalti Karlson i Jan Vilker iz njujorškog dizajn studija otići će na dvanaest dana u Srbiju, od svih drugih mesta na planeti baš u Srbiju, i “poneti” svoje oči, uši, zatim laptop komjutere i fotoaparate da otkriju tu, njima daleku i neznanu, zemlju. Slušaće, gledaće, razgovaraće , ješće i piće, dakle kompletan doživljaj, a što je bitno, svakog dana će načiniti po jednu stranicu za Publikum kalendar 2005.

Tako se i dogodilo. U julu ove godine njih dvojica su boravila u našoj zemlji i rezultat tog “istraživanja s ljubavlju” bio je prezentovan u beogradskom Bezistanu pre nekoliko dana na svečanoj promociji kalendara. Podrazumeva se da su autori bili prisutni. O svom srpskom iskustvu su, između ostalog, rekli : “Uglavnom smo osetili kontradiktornu mešavinu optimizma i sumnje... Kad nam je rečeno, kao turistima, da je Beograd ružan, pomislili smo kako je to zaista znak manjka samopoštovanja, plašili su se da ćemo ismevati njihove standarde. A mi smo se od početka osećali kao kod kuće. Ozbiljno govoreći, NJujork ne izgleda mnogo bolje”.

I, kako su nas videla njih dvojica? Ornamentika srpske narodne nošnje prepoznata je kao grafika sa kompjuterskih igrica, Brozova bista je trodimenzionalna glava u bestežinskom stanju obrađena na laptopu, grb s dvoglavim orlom podseća na staroegipatski zapis i sve tako, neobično. Po meri 21. veka.

Publikom kalendar pojavio se prvi put pre jedanaest godina kao alternativni kulturni projekt da bi vremenom prerastao u jedan od najkvalitetnijih poduhvata te vrste kod nas. Najnoviji broj, tako, izgleda prilično razigrano, sa originalnim i zanimljivim rešenjima za svaki mesec u godini, a polazište svakog jeste neko obeležje Beograda ili Srbije - bila to Kosovka devojka ili, pak, devojka iz nekog beogradskog kafića.

Publikum kalendar 2005. biće izložen do kraja oktobra u Bezistanu.