Arhiva

Iskustva iz totalitarizma pretočena u film

TAMARA MARKIĆ | 20. septembar 2023 | 01:00
Film Forman protiv Formana čeških reditelja Helene Trestikove i Jakuba Hejna dokumentarna je priča o stvaralaštvu čuvenog češkog reditelja i scenariste Miloša Formana, a biće prikazana na ovogodišnjem 13. Međunarodnom festivalu dokumentarnog filma Beldoks od 3. do 10. septembra, na više lokacija u Beogradu. Prema rečima rediteljke Helene Trestikove, glavni kriterijum po kojem su snimali bio je da on mora biti razumljiv ne samo ljudima koji su već upoznati sa Formanovim likom i delom, već i onima koji ga upoznaju prvi put. Tako će publika u okviru selekcije Profil imati priliku da se približi liku i delu jednog od tvoraca najvećih remek-dela kinematografije dvadesetog veka. Ali i više od toga. U filmu ne govori se samo o besmrtnim delima koja je ostavio za sobom, od Gori, moja gospođice, preko Leta iznad kukavičjeg gnezda, Kose, Amadeusa, Valmonta, Naroda protiv Larija Flinta, Čoveka na Mesecu i drugih, već i o njegovom privatnom biću i unutrašnjem životu. U razgovoru tim povodom, rediteljka Helena Trestikova se osvrnula na ključni uticaj koji je sam Forman imao na njen rediteljski poziv, proces rada na ovom dokumentarcu, i o novom projektu na kojem je radila tokom prethodnih 17 godina. Šta vam je bila inspiracija za ovaj dokumentarni film? S obzirom na to da su me filmovi Miloša Formana inspirisali još od mladosti, veoma rado sam prihvatila da uradim ovaj dokumentarni portret. Projekat je nastao nakon ponude Češke televizije i francuskog kanala ARTE. Pozvala sam svog prijatelja, kolegu montažera Jakuba Hejnu da radi sa mnom kao koreditelj. Miloš Forman je bio upoznat sa projektom. Bio je zadovoljan njime i odobrio je koncept filma. U to vreme je bio prilično bolestan i nije želeo da ga snimamo. Umro je dok smo još radili na projektu. Na koji način je Forman uticao na vas kao stvaraoca? Formanove rane radove sam gledala još kao dete i zahvaljujući njima sam odlučila da postanem reditelj. Toliko me je „uhvatio“. Miloš Forman je, dakle, ključna figura u mom životu. Naslov Forman protiv Formana zvuči veoma intrigantno. Šta je bila ideja iza naslova – koji Forman je protiv kog Formana? Ideja nam je bila da nazivom filma nagovestimo različite forme Miloša Formana. NJegov život je bio pun kontradikcija, ali to nije konflikt u pravom značenju te reči. Više se radi o naglašavanju veoma različitih stadijuma u njegovom životu: Forman kao siroče i potpuni luzer, protiv Formana kao veoma uspešnog pobednika. Češki Forman nasuprot američkog Formana, i tako dalje. Deluje veoma izazovno prikazati život i karijeru Miloša Formana u dokumentarnoj priči od svega 78 minuta. Kojim kriterijumom ste se rukovodili prilikom odabira materijala? Dugo smo radili na filmu, zato što smo tokom procesa montaže iznova otkrivali nove materijale iz raznih zemalja. To je uticalo na konačnu verziju. Bilo je to poput arheološkog rada. Film se menjao sa vremenom, imali smo nekoliko verzija sve dok se nismo svi složili oko one koja će izaći pred gledaoce. Glavni kriterijum je bio da film mora biti razumljiv ne samo ljudima koji su već upoznati sa Formanovim likom i delom, već i onima koji ga upoznaju prvi put. Bio je to težak, ali predivan posao! Šta ste novo saznali o Formanu tokom rada na filmu? Glavna tema svih Formanovih filmova je sloboda. Nalazim je u različitim formama svega čime se bavio. U transformaciji njegovih iskustava iz totalitarnih režima, u kojima je proveo detinjstvo i mladost, do umetničke forme. Imajući u vidu da to iskustvo nikada nije eksplicirano u prvom planu, njegovi filmovi su još impresivniji. To mi je bila glavna spoznaja tokom rada na ovom filmu. Narator u filmu je Milošev sin Petr Forman. Zašto ste se odlučili za njegov glas i kako je on reagovao na tu ideju? Petr Forman ima glas veoma sličan očevom. To je glavni razlog zašto on u filmu izgovara Miloševe misli. Petr je veoma intenzivno učestvovao u stvaranju filma i puno nam je pomogao da se približimo liku njegovog oca. Šta je vama najfascinantnije u liku i delu Miloša Formana i šta ga izdvaja od drugih reditelja? Pokušala sam da prikažem inostranim gledaocima na koji način je poreklo Miloša Formana uticalo na njegovo delo – njegovo mesto rođenja u Bohemiji i sva istorijska previranja kroz koja je njegova zemlja prošla. Način na koji je sve to uticalo na njegov život i rad. Koje Formanove filmove biste izdvojili kao najbitnije za njega? U češkoj eri to bi bio film Gori, moja gospođice. U njemu je Forman do savršenstva doveo temu apsurda i rad sa naturščicima. U američkoj eri Let iznad kukavičjeg gnezda, na kome je najviše uspeo da iskoristi svoja iskustva iz totalitarizma, i gde je izrazio svoju glavnu temu - potrebu za slobodom. Kakve projekte planirate u narednom periodu? Najviše me zanimaju projekti zasnovani na dugotrajnom posmatranju. Upravo sam završila film o jednoj ženi koja je radila u javnim toaletima, dok je paralelno s tim radila kao prostitutka kako bi obezbedila egzistenciju. Film se zove Eni i snimali smo ga 17 godina. Uskoro će krenuti po festivalima. Takođe, upravo završavam drugi deo filma Rene, o životu sitnog lopova koga sam prvi put ekranizovala 2008. godine.