Arhiva

Titanik ponovo tone

Dragan Jovićević | 20. septembar 2023 | 01:00
Titanik ponovo tone
Ovoga februara, Titanik se vraća u bioskope, remasterizovan u 4K digital 3D formatu sa dolbi zvukom. Čak iako ste film gledali ranije, ova verzija će učiniti da vam deluje kao da ga gledate prvi put. Iako ove reči reditelja DŽejmsa Kamerona, emitovane u kratkom klipu putem kojeg se obraća direktno publici uoči ponovne premijere tehnološki osveženog i u svakom pogledu najuspešnijeg filma u njegovoj karijeri, zvuče poput vapaja za dodatnom zaradom (kao da mu dve milijarde dolara, koliko je zvanično zaradio za sve ove godine, nisu bile dovoljne!), ipak stari filmski lisac uspeo je u svojoj nameri – da gledamo Titanik kao da ništa o filmu ne znamo! Te 1997. godine, film je koštao više od izrade samog broda koji je potonuo 1912. što je bio jedan od prvih globalnih šokova na početku po svemu nadalje turbulentnog 20. veka. Prekookeansko čudo nije izdržalo svoje prvo putovanje od britanske do američke luke, i čovečja superiornost srušila se pred silom prirode u trenutku kada se brod te nesrećne noći između 14. i 15. aprila sudario sa santom leda... Titanik je bio i ostao jedna od najvećih misterija i tragedija istovremeno. Brojni umetnici bili su inspirisani njegovim potonućem. Prvi film o kobnoj noći prikazan je samo mesec dana nakon incidenta, a realizovala ga je glumica koja je preživela katastrofu. Od njenog (izgubljenog) filma do Kameronovog 1997. bilo je mnogo pokušaja da se priča o Titaniku prenese na veliko platno (usledile su zatim i dve značajne serije, snimljene povodom godišnjice potonuća), ali Kameronov Titanik ipak je nenadmašan u svojoj tehnološkoj superiornosti, koja vešto premašuje seriju dramaturških nelogičnosti. O svim situacijama koje se tako usputno dešavaju baš našim junacima, gospodstvenoj aristokratkinji Rouz (Kejt Vinslet, naravno) i sirotom slikaru DŽeku (Leondardo Dikaprio, treba li reći) prestajemo da razmišljamo dok navijamo iznova da njihova ljubav preživi potonuće, iako unapred znamo kako će se okončati. I opet pomislimo – ipak je bilo mesta i za njega na onoj tabli koja je nju spasila... I opet zaključimo – ali Kameron je nepopustljiv. Baš kao što svoj film drži čvrsto iznad vode, i četvrt veka kasnije.