Arhiva

Smežuranost koja nadahnjuje

D. Nikoletić | 20. septembar 2023 | 01:00
Smežuranost koja nadahnjuje
Prema definiciji, „višak“ je otpadak, ostatak, škart, deo koji pretekne ... Za multimedijalnu umetnicu Minu Radović, „višak“ je potencijal za stvaranje nečeg novog, čak i kad se radi o višku ljudske kože, što prikazuje izložbom Excess u galeriji Drina u Beogradu. „Moj novi ciklus ulja na platnu različitih formata, prirodno ishodi iz desetogodišnje preokupacije ženskim telom koje je pritisnuto zahtevima savremene potrošačke kulture“, objašnjava Radović. Ovakvim pristupom, mlada slikarka reaguje na uobičajenu praksu društva da odbaci različitosti bilo koje vrste, od drugačijeg mišljenja, do izgleda i načina života koji nisu u skladu sa standardizovanim i društveno poželjnim. „Višak kože je za mene samo metafora u pokušaju da konstruišem novu celinu i istaknem višeslojnost značenja svake ideje, predstave ili objekta“, ona dodaje. Iako i dalje odana apstrakciji, Radović se ne odriče forme, ali ni narativa o različitostima koje grade smisleno društvo, dok ga ukalupljenost degradira i razgrađuje. „Delovi kože na njenim slikama nemaju tendenciju da u potpunosti odbace kontekst koji ih pritiska, i u skladu sa tim se forme prelamaju, prožimaju i sukobljavaju na platnu, dublje ilustrujući upravo društvenu presiju u čijem okviru nastaju“, naglašava kustoskinja Nataša Radojević. Umetnica u viškovima kože vidi lepotu, nju inspiriše izboranost, smežuranost, te ih oživljava na način koji intrigira posmatrača. Jer, tim naborima ona daje ritam i sklad, a kožu pušta da kipi i da se preliva, vraćajući joj i jaku dozu senzualnosti. Tako pravi antitezu savremenom imperativu zatezanja koje se doživljava kao ideal. U prethodnim ciklusima na istu temu ženskog tela, Radović je prvo slikala predimenzionirane figure, a zatim delove tela, da bi se u kratkometražnom filmu Kruženje masti bavila ženskim nezadovoljstvom izgledom koji dovodi do veštačkih transformacija prirodom date estetike. Doktorskim umetničkim projektom, ona je rasvetlila fenomen nasilja nad ženskim telom i prirodnim oblicima, da bi kasnije preispitala i odnos kože i kamena. Izložba Višak traje do 23. aprila. D. Nikoletić