Arhiva

Dvocifreni rast prodaje i dobiti dokaz da smo na dobrom putu

Lara Vučetić | 20. septembar 2023 | 01:00
Štada grupa, u okviru koje posluje i vršački Hemofarm, ostvarila je snažan rast i u 2022. godini. Na globalnom nivou, uprkos komplikovanoj geopolitičkoj situaciji, kompanija sa sedištem u nemačkom gradiću Bad Vilbelu, koja ima 13.000 zaposlenih u više od 50 zemalja sveta, ostvarila je rast prodaje od 11 odsto. Prihodi od prodaje na nivou cele grupe dostigli su lane rekordnih 3,8 milijardi evra, dok je dobit pre kamate, poreza i amortizacije (EBITDA) porasla za 17 procenata, na 875 miliona evra. Ovaj rezultat predstavlja nastavak rasta Štada grupe, kako na svim tržištima na kojima posluje, tako i u sva tri strateška segmenta proizvoda, jer je istovremeno povećana prodaja i zdravstvenih proizvoda široke potrošnje, i generičkih lekova i farmaceutskih specijaliteta. Grupa je, takođe, proširila svoj portfolio, tako da sada zdravstveni proizvodi široke potrošnje predstavljaju najveću poslovnu jedinicu po visini prihoda od prodaje, a brendovi farmaceutskih specijaliteta koji se izdaju na recept čine jednu petinu prometa. „Uprkos izazovnom geopolitičkom i ekonomskom okruženju, Štada je uspela da 2022. ostane na svom snažnom putu rasta na kome se nalazi poslednjih godina. Širom tri strateške poslovne jedinice zdravstvenih proizvoda široke potrošnje, generike i farmaceutskih specijaliteta, proširili smo našu ponudu za pacijente i zdravstvene radnike putem lansiranja novih i proširenja linija postojećih proizvoda, dodatno poboljšavajući našu poziciju na tržištu i osiguravajući pouzdano snabdevanje proizvodima“, kaže Peter Goldšmit, generalni direktor Štada grupe. Uz povećanje korigovane prodaje za 17 procenata, na 1,62 milijarde evra, zdravstveni proizvodi široke potrošnje postali su prošle godine najveća poslovna jedinica Štada grupe, koja je povećala svoj udeo u ukupnom prometu na 43 odsto. Snažan učinak, znatno iznad tržišnih proseka, rezultat je kombinacije organskog rasta i uspešne integracije nedavnih akvizicija, navode u kompaniji. Da podsetimo, dok se svet još borio sa pandemijom i strahovao od recesije, Štada je sredinom 2021. postala vlasnik 16 Sanofijevih etabliranih lokalnih i regionalnih brendova zdravstvenih proizvoda široke potrošnje, a od novembra iste godine počela je da ih distribuira u 20 zemalja širom Evrope. Zahvaljujući, između ostalog, i toj akviziciji Štada je u mnogim zemljama povećala učešće na tržištu zdravstvenih proizvoda široke potrošnje, a primetno je da je trend rasta nastavljen i tokom 2022. Goldšmit je prošlog leta, na konferenciji za novinare u Berlinu, izneo podatak da je prodaja zdravstvenih proizvoda široke potrošnje u prvom polugođu bila 729,2 miliona evra, pa iz godišnjih rezultata proizlazi da je prodaja u drugom polugodištu povećana na 890 miliona evra. Drugi po veličini segment Štada grupe čine generički proizvodi, čija je prodaja u 2022. povećana za šest odsto, na 1,44 milijarde evra. Sa tim prihodima od prodaje Štada je lane, po rečima Goldšmita, nadmašila nekoliko svojih ključnih konkurenata. Dodatno ohrabruje i činjenica da su prihodi od prodaje generičkih proizvoda u prvom polugođu bili 697 miliona, a u drugom oko 743 miliona evra. Nedavna lansiranja novih generičkih proizvoda kao što su sitagliptin, sitagliptin/metformin, pregabalin i lakosamid, osnažila su poziciju kompanije kao četvrtog po veličini dobavljača generičkih lekova u Evropi po vrednosti, precizira Goldšmit i navodi da je prošle godine udeo ovog segmenta poslovanja u ukupnoj prodaji bio 38 odsto. Konačno, i Štadin segment farmaceutskih specijaliteta držao je korak sa celokupnom grupom, pošto je korigovana prodaja porasla za 11 procenata, na 741 miliona evra. To drugim rečima znači da praktično skoro svaki peti evro prihoda Štade potiče od prodaje farmaceutskih specijaliteta, čiji je udeo u ukupnoj prodaji 19 odsto. Osim rasta svih segmenata poslovanja, podjednako je važno i što se više nego ispravnom pokazala strategija Štade koja se svodi na veoma široko geografsko prisustvo, jer kompanija posluje u oko 120 zemalja. A upravo su, kaže Goldšmit, sva velika tržišta doprinela rastu grupe u 2022. „U skladu sa našom svrhom da brinemo o zdravlju ljudi kao pouzdan partner, Štada ostaje posvećena tome da omogući pristup esencijalnim i cenovno dostupnim lekovima u svim zemljama u kojima poslujemo. Ponuda brojnih rešenja za pacijente i zdravstvene radnike širom sveta rezultat je jedinstvene kulture i posvećenosti više od 13.000 zaposlenih širom sveta“, ističe Goldšmit. I pored brojnih geopolitičkih i makroekonomskih turbulencija, koje su poremetile globalne lance snabdevanja i povećale inflatorne pritiske, Štada je tokom 2022, po njegovim rečima, uspela da poveća svoju proizvodnju i isporuči oko 1,2 milijarde pakovanja lekova u oko 120 zemalja. Za generalnog direktora Štada grupe, dobri proizvodni i finansijski pokazatelji za prošlu godinu dobijaju dodatnu specifičnu težinu s obzirom na to da je kompanija tokom 2022. još jednom proglašena za najboljeg poslodavca u Evropi. Sve to za Goldšmita je svojevrsna garancija da će Štada utabanom stazom održivog razvoja nastaviti i ove godine. „Naš široki portfolio atraktivnih lokalnih brendova u segmentu zdravstvenih proizvoda široke potrošnje i snažniji komercijalni obuhvat u rastućem sektoru farmaceutskih specijaliteta, dopunjuju široku ponudu generičkih proizvoda putem kojih Štada dugi niz godina omogućava pristup visokokvalitetnim, cenovno pristupačnim lekovima. S druge strane, raznovrstan portfolio Štada grupe u svim glavnim terapeutskim kategorijama, zajedno sa našim prisustvom u Evropi, Evroaziji, Aziji i Pacifiku, na Bliskom istoku i severnoj Africi, obezbeđuje nam da ne zavisimo od nekog posebnog proizvoda ili regiona. Zaključivši 86 poslova za preuzimanje licenci tokom 2022, uveren sam da Štada ima pravi pajplajn, portfolio i tim da održi naš zamah rasta u 2023“, zaključuje Goldšmit. Pun doprinos dvocifrenom rastu prihoda od prodaje i profita dao je i vršački Hemofarm, koji je ostao među top 10 lokacija Štada grupe u pogledu prodaje, kao i jedan od ključnih proizvodnih centara. „Hemofarm je nastavio da raste u 2022. i ostao regionalni farmaceutski lider, kao i broj jedan u segmentu generičkih, CHC i OTC proizvoda. Proširili smo portfolio i povećali efikasnost proizvodnje, sa ciljem da budemo glavni partner našim korisnicima u ključnim segmentima. U 2022. proizveli smo 308 miliona pakovanja, što je povećanje od 6,8 odsto u odnosu na 2021“, kaže Ronald Zeliger, generalni direktor Hemofarma i naglašava da je visok kvalitet Hemofarmovih proizvoda, od kojih se mnogi izvoze u zemlje EU, potvrda stručnosti i posvećenosti zaposlenih, kao i ulaganja u najsavremenije proizvodne pogone. Proizvodi Hemofarma sve su traženiji i na svetskom tržištu, o čemu svedoče podaci da je 2021. prosečan mesečni izvoz iznosio 18,3 miliona evra, prošle godine je povećan na skoro 22 miliona, a ove godine na 27,5 miliona, s obzirom na to da je stranim kupcima Hemofarm izvezao 55 miliona evra samo u januaru i februaru. To svakako ne bi bilo moguće da od 2006. Štada u Hemofarm nije investirala više od 400 miliona evra, s tim što je prošle godine u strateške projekte uloženo 25 miliona evra. Priča o uspešnoj 2022. ne bi bila kompletna bez podsećanja na veliko priznanje vodeće organizacije za merenje rejtinga u oblasti zaštite životne sredine, socijalne politike i odgovornog upravljanja (ESG) Sustainalytics, koja je na osnovu više od 70 indikatora upravljanja, u decembru 2022. objavila novu listu, na kojoj je Štada grupu uvrstila među prvih 10 odsto od više od 1.000 farmaceutskih kompanija koje Sustainalytics ocenjuje na globalnom nivou u pogledu ESG rizika. Uz to, Štada se plasirala u gornju trećinu više od 15.000 globalnih kompanija koje ocenjuje Sustainalytics. Priznanje je usledilo nedugo nakon što je Štada prvi put objavila globalni Izveštaj o održivom razvoju, u kojem na više od 140 stranica detaljno navodi aktivnosti koje preduzima širom sveta kako bi napravila pozitivan uticaj na ljude i njihovo zdravlje, ekonomiju i životnu sredinu. Lara Vučetić