Arhiva

Značaj kulture usklađenosti poslovanja

Snežana Minić, direktorka Sektora za pravne, opšte poslove i ljudske resurse Milenijum osiguranja | 20. septembar 2023 | 01:00
Značaj kulture usklađenosti poslovanja
Savremeno poslovanje u finansijskoj industriji podrazumeva obavljanje svakodnevnih poslovnih aktivnosti društva za osiguranje, unutar kompleksno regulisanog pravnog okvira. Važećim Zakonom o osiguranju (koji je stupio na snagu 26. decembra 2014, a počeo je da se primenjuje 27. juna 2015) i pratećim podzakonskim aktima, uvedena je formalnopravno u pravni okvir društava za osiguranje - Kontrola usklađenosti poslovanja (Compliance) u okviru jedne od ključnih funkcija u osiguranju – sistema internih kontrola. U velikoj meri su i savremeni trendovi poslovanja i regulativa Evropske unije (čiji se standardi, pored implementacije u procesu usvajanja i izmene propisa, implementiraju i posrednim putem u poslovanje domaćih privrednih subjekata uvođenjem internih politika i postavljanjem standarda poslovanja od strane njihovih akcionara iz Evropske unije) uslovili da Compliance dobije na pažnji i značaju, ne samo kod finansijskih institucija već i kod ostalih privrednih subjekata u Srbiji. Compliance odnosno organizaciona jedinica, koja je u jednoj kompaniji zadužena i odgovorna za kontrolu usklađenosti poslovanja, nije i ne treba da predstavlja usko stručan sektor odvojen strogim granicama od ostalih funkcija i organizacionih jedinica u kompaniji. U procesu implementacije, razvoja i praktične organizacije obavljanja poslova kontrole usklađenosti poslovanja, postepeno se kreirala i svest o tzv. Compliance kulturi, odnosno kulturi integriteta. Razvijena Compliance kultura u jednoj kompaniji, kao i u svakom sistemu ili organizaciji, podrazumeva pre svega poznavanje, vrednovanje, uvažavanje i primenu načela zakonitosti (poslovanje u skladu sa propisima i internim aktima), dobrih poslovnih običaja, primenu standarda struke u određenoj delatnosti i etike u poslovanju (etičkih kodeksa i kodeksa korporativnog upravljanja). Osnovni ciljevi i uloga Kontrole usklađenosti poslovanja su pružanje savetodavne podrške radi sistemskog obezbeđivanja usklađenosti poslovanja sa propisima i integracija i saradnja u okviru kompanije po svim pitanjima usklađenosti poslovanja i uređenosti procesa u cilju unapređivanja sistema internih kontrola. Na ovaj način se, putem saradnje, po mom mišljenju, razvija i integriše Compliance kultura u jednoj kompaniji, čime se ostvaruje visok nivo svesti o značaju usklađenosti poslovanja ne samo u smislu zakonitosti već i u smislu poslovne etike i dobrih poslovnih običaja. Uloga i svakodnevni posao Kontrole usklađenosti poslovanja u Milenijum osiguranju se zasniva na saradnji, stalnom razvoju procene rizika, unakrsnim procesima i mešavini savetodavno-upravljačkih nezavisnih aktivnosti, koji se tiču cele kompanije. Zabeleženo je tokom poslednjih nekoliko godina sve veće interesovanje za funkciju Kontrole usklađenosti poslovanja, od strane različitih stejkholdera: stručne javnosti, zaposlenih, menadžmenta, i visoko obrazovane radne snage kao potencijalno zaposlenih, koji smatraju ovu oblast za karijerno perspektivnu.