Arhiva

Idealan spoj tradicije, nauke i potreba tržišta

Jovanka Matić | 20. septembar 2023 | 01:00
Idealan spoj tradicije, nauke i potreba tržišta
Institut za proučavanje lekovitog bilja „Dr Josif Pančić“ prethodnih decenija uspešno je poslovao, ali je prošla godina nadmašila sve prethodne, jer od kada postoji Institut, 2022. je za njih bila najbolja godina. Dok su neke firme u izuzetno složenim geopolitičkim okolnostima posustale, nalazeći opravdanje u nepovoljnom okruženju nakon pandemije korona virusa i ratnih sukoba u Ukrajini, kolektiv Instituta je u to vreme pravio planove i analize o mogućnostima za povećanje proizvodnje. Cilj je bio da se iskoriste svi potencijali i mogućnosti za povećanje proizvodnih kapaciteta, što je prvi, neophodni korak i za povećanje plasmana njihovih proizvoda. Analize su pokazale da je potencijal Instituta veoma veliki i da nije potpuno iskorišćen, kako sa aspekta naučnoistraživačkog rada tako i sa aspekta proizvodnje. Snažno su krenuli u 2022. godinu na ostvarenje zacrtanih planova, a odgovor je bio - najbolji u istoriji Instituta. O tome koji aduti su im bila odrednica kada su pravili veoma ambiciozan plan za 2022. godinu, direktor Instituta dr Milan Lukić kaže: „Naši naučnoistraživački kapaciteti su zaista veliki, s obzirom na to da imamo 30 naučnih radnika (a od toga 20 doktora nauka), 30 zaposlenih sa stručnim zvanjima koji mogu da rade na kreiranju novih proizvoda. Kad ti proizvodi prođu sva neophodna ispitivanja, njih naša komercijala može da plasira na nova tržišta. U suštini mi smo dokazali da možemo da ispunimo sve potrebe klijenata i da tržištu nudimo širok asortiman vrlo kvalitetnih proizvoda. Prošle, 2022. godine proizveli smo i na tržište plasirali za 30 odsto više proizvoda u odnosu na prethodne dve godine. To je zaista vrlo značajno i veliko povećanje. Pri tome smo ove rezultate postigli u veoma teškoj godini, u kojoj je počeo rat u Ukrajini, a mnoge zemlje sveta dospele na ivicu recesije.“ Da li vam smeta konkurencija, pa i ona nelojalna, jer se sve više proizvoda sličnih vašim pojavljuje čak i na pijačnim tezgama? Institut je naučnoistraživačka institucija, stoga smatramo da treba da budemo primer profesionalnog i etičkog rada. Institut je istovremeno i kompanija koja 90 odsto ukupnih prihoda ostvaruje prodajom sopstvenih proizvoda. To što se na tržištu nadmećemo i sa kompanijama koje nemaju naučnoistraživački deo, za nas je komparativna prednost, vetar u leđa. To pomaže plasmanu proizvoda, jer kupci imaju sigurnost i poverenje u naše proizvode, znaju da su kreirani kao rezultat naučnih istraživanja. Za 75 godina, koliko postoji i radi, Institut „Dr Josif Pančić“ nikada nije imao problema s kvalitetom svojih proizvoda, jer su oni prošli rigoroznu eksternu i internu kontrolu. Da li ste za sve aktivnosti imali odgovarajući kadar? Istraživali smo tržište i na osnovu toga pravili planove za 2022. Nije bilo lako, nije samo od sebe došlo da je ona najbolja godina u istoriji Instituta i kada je u pitanju proizvodnja, plasman na tržištu i naravno finansijski efekat. Ponosan sam i na svih 154 kolega i saradnika koji su dali doprinos da postignemo ovakve rezultate. Prošle godine smo primili četiri mlada naučna radnika iz oblasti farmacije i agronomije, s obzirom na to da nam je naučni kapacitet osnova za proizvodnju, za kreiranje novih proizvoda i investicije, i uopšte za napredak. Predstoji nam podmlađivanje kolektiva, jer starosna struktura zaposlenih nije na zavidnom nivou. Ideja nam je da primamo mlađe ljude koji će da stiču i prihvate znanje od kolega koji su vrsni stručnjaci svog posla. U Institutu je sada zaposleno 30 naučnih radnika, a do pre dve godine je bilo dvadesetak. Da li postoji mogućnost da i u 2023. godini ostvarite tako dobre rezultate kakve ste imali u 2022? Na osnovu odličnih rezultata koje smo imali u protekloj godini, vrlo ambiciozno, ali i realno smo kreirali i planove za 2023. Moj moto je da ono što je dobro može biti još bolje, naravno uz prethodne analize i procene. Tako je bilo i kada sam se odlučivao da li da dođem u Institut. Sagledao sam koliko ja mogu da doprinesem da on radi još bolje. Sumirali smo mesečne rezultate i kvartalni rezultat i vrlo smo zadovoljni kako smo realizovali planove u prvom tromesečju ove godine, i pored toga što imamo sve veću konkurenciju na domaćem tržištu. Ušli smo u nove kanale prodaje, koje ranije nismo koristili, u nove apoteke i neke druge prodajne lance, a istovremeno povećali kapacitet prodaje preko kanala koji su nam i do sada bili dostupni. Nije bilo lako, pogotovo što na tržištu nema dovoljno stručnjaka za prodaju i marketing. U startu naša prodaja i marketing nisu mogli da isprate povećanu proizvodnju i povećani obim prodaje, pa smo i tu službu nedavno kadrovski ojačali. Naravno da povećanje broja zaposlenih iziskuje i povećanje troškova, ali je suština da nam uvek više rastu prihodi nego troškovi. Moram da istaknem da i za ovu godinu planiramo značajan, dvocifren rast prihoda od prodaje. Uz to, kad god se, zbog povećane tražnje, ukaže potreba, proizvodnju organizujemo u dve smene i to je već dalo pozitivan efekat na povećanje proizvodnje. Da li postojeća oprema i proizvodni pogon mogu da prate stalna povećanja tražnje i plasmana? Od investicija koje smo planirali da bismo povećali proizvodne kapaciteta, neke smo već realizovali, a za neke je u završnoj fazi priprema neophodne dokumentacije. Za njih se već dve godine pripremamo i to će biti najveće investicije u istoriji Instituta. Radili smo vrlo ozbiljno i stvorili uslove da možemo značajne investicije da finansiramo iz sopstvenih sredstava. Dodatni razlog za te investicije je što će one doprineti da se smanje troškovi proizvodnje, pa će Institut biti još konkurentniji na tržištu. Pogotovo, da ponovim, ako se ima u vidu da su naši proizvodi već prepoznati na tržištu kao bezbedni, sigurni i pouzdani. Novi kapacitet i nova oprema će nam omogućiti da za njihovu proizvodnju koristimo savremena tehnološka rešenja, da budemo daleko produktivniji i da proizvodimo mnogo brže i mnogo više nego do sada. Da li sve investicione aktivnosti Institut sam finansira ili ima pomoć od države i međunarodnih fondova? Od države imamo finansijsku podršku, kada je u pitanju realizacija naučnih i stručnih projekata. Naša primarna delatnost je, naravno, naučnoistraživački rad, a dopunska je proizvodnja, te nemamo mogućnosti da apliciramo za investicije kod domaćih fondova jer smo državna institucija. Očekujemo da ćemo od državnog fonda dobiti sredstva za adaptaciju apoteke i savetovališta, a gotovo je izvesno da ćemo kroz refundaciju dobiti određena sredstva i od evropskih fondova. Da li povećanje proizvodnje podrazumeva da ćete više pažnje posvetiti izvozu? Što se tiče izvoza, do sada su naši proizvodi išli u Republiku Srpsku, Crnu Goru, a ove godine smo krenuli da se širimo i na tržište ostalog dela Bosne i Hercegovine. U Severnoj Makedoniji imamo ozbiljne pregovore sa dve kompanije. Pregovaramo, ali još uvek nisu završeni pregovori i za plasman naših proizvoda na tržište Italije. Očekujem da će tu biti dobri rezultati i tako bismo ušli i na tržište Evropske unije, što stvara mogućnost da preko njih uđemo i u neke druge zemlje Unije. Nadamo se i dobrom ishodu pregovora sa Slovenijom, jer za svojih 75 godina Institut je bio veoma poznat i uvažen na celoj teritoriji bivše Jugoslavije. Kako u budućnosti vidite Institut „Dr Josif Pančić“? Uporedo sa novim, velikim investicijama, radimo i na projekciji plana proizvodnje i prodaje do 2028. godine. U sve te planove ulazimo vrlo obazrivo, ali svi podaci i analize govore u prilog tome da nas očekuju godine odličnih rezultata. Naravno da ćemo morati u hodu neke od tih planova i da menjamo. Recimo, iz Evropske unije su nam preporučili da poradimo na redizajnu ambalaže. Mi jesmo Institut s veoma dugom tradicijom i prepoznatljivim brendom, ali se moramo menjati i pratiti trendove savremenog tržišta. Jovanka Matić