Arhiva

Apstraktni pejzaži

LJiljana Stojanović | 20. septembar 2023 | 01:00
Retrospektivna izložba u Galeriji SANU slika Milorada Bate Mihailovića, jednog od zadarskih buntovnika iz prošlog veka, blistava je definicija stava čitave jedne generacije. NJegovo slikarstvo je karakteristično za mnoge napore i napore mnogih da se raskine s važećim akademskim likovnim postulatima i krene u osvajanje slobode u vreme kada je socrealizam bio važeća estetika. Izložba je podeljena na tri tematske celine. Prva se odnosi na parisko razdoblje i apstraktne pejzaže, druga na stvaralaštvo u vreme njegovih putovanja i boravka na relaciji Beograd-Pariz-NJujork, a treća na najranije razdoblje - od prisustva figure do njenog iščeznuća. Nije se, dakle, krenulo hronološki, već obrnuto - in medias res. Tako se posetilac na samom ulazu u galeriju sretne sa najznačajnijim Mihailovićevim slikama ogromnih dimenzija, apstraktnih formacija i ekspresivnih pulsiranja. To su platna u čijem se središtu događa slika ispunjena pastuoznim namazima boja nanesenih špahtlom i hladnim ili vrućim koloritom, s belim akcentima prodora svetlosti. Upravo te slike iz pedesetih i šezdesetih godina prošlog veka, nastale u Parizu, uvode, s pravom, posetioce na ovu veliku retrospektivnu izložbu, koju je SANU u saradnji sa galerijom RIMA iz Kragujevca priredila povodom stogodišnjice rođenja buntovnika akademika. Izloženo je 111 radova iz porodične zaostavštine, privatnih kolekcija, galerije RIMA i Muzeja savremene umetnosti, među kojima su neka prvi put predstavljena javnosti. Prikazan je slikarev prtljag, koji je Bata Mihailović nosio sa sobom, od svojih mladalačkih dana do kraja života, gde se nalaze i neka najznačajnija dela naše savremene umetnosti. Iako je, otišavši u Pariz, bio zatečen novom estetikom, Bata Mihailović se nije priklonio oštroj i krutoj geometriji apstraktne umetnosti niti njenoj lirskoj varijanti, koje su tada bile u trendu. Sebe je našao u nefigurativnom slikarstvu, tzv. apstraktnom pejzažu, na šta upućuju i neki nazivi njegovih slika. Ipak, lirska nota koja je prisutna na platnima ogleda se u njegovom intimističkom doživljaju izvesnih pojava u prirodi.