Arhiva

Svog tela gospodar

Slobodan Ivkov | 20. septembar 2023 | 01:00
Svog tela gospodar
Za američke prilike neobično - ali s obzirom na to da štrajk nije baš tamošnje svakodnevno iskustvo ne i neočekivano - u početku obustave rada u Holivudu koja traje preko 100 dana došlo je do konfuzije oko toga da li štrajkuju samo scenaristi filmova i serija (TV, kablovskih, striming...), ili se bune holivudski pisci uopšte, na različite načine vezano za filmove - što nije svejedno. Potom, kada je postignut konsenzus - pa se počelo govoriti o štrajku (teksto)pisaca - opet čudno, pominjani su drastično različiti brojevi članova udruženja štrajkača, od 60.000 do 80.000, što je takođe vidno nesaglasje. Potpuni haos je nastao kada su se probudili i glumci, te prvi put od 1960. godine zajedno zaštrajkovali s piscima. Konačno je standardizovana i medijski pitka, zaokružena cifra od 160.000 članova Udruženja filmskih glumaca - Sindikata američke federacije umetnika TV i radija (SAG-AFTRA), koji se bune protiv Alijanse filmskih i TV producenata (AMPTP). Veoma pojednostavljeno, pisci srazmerno dobiti traže veće honorare (uzevši u obzir inflaciju), uz izdvajanja za zdravstveno i socijalno osiguranje, dok su glumci - ne samo plavuše i plavušani - osim tih zahteva, konačno razumeli sopstveni problem koji je očigledan i nama kao filmskoj publici, još od filmova kao što je bila kod nas transkribovana Simona (originalno S1mOne) iz 2002. i još neki, snimljeni pre i posle tog filma sa Al Paćinom, kao pravim glumcem. Zašto pravim? Genijalni scenarista filma Trumanov šou Endrju Nikol, ali i reditelj koji je zbog nečega - do nivoa svađe - bio nezadovoljan režijom tog fascinantnog filma od strane Pitera Vira, sam je bio kompletan autor oba posla na izvanrednim, dalekovido osmišljenim filmovima Gataka iz 1997. o društvenim klasama, kastama, hijerarhiji i selekciji na osnovu genetskih analiza i Simona, priče o digitalno dizajniranoj tobožnjoj filmskoj glumici koja postaje svetska zvezda, a čije kompjutersko poreklo se krije od javnosti. Još pre godinu dana, oboleli glumac Brus Vilis, koji se povukao iz aktivnog rada, bio je iznenađen kada je video sebe u reklami za Megafon, rusku telekomunikacionu kompaniju. Dipfejk je tvrdio da joj je Vilis prodao prava na svoj lik, što je on demantovao. U Holivudu glumcima lakše ide oko suđenja za honorar nego za ostvarivanje kompletnog vlasništva nad svojim likom, pogotovo ako ste u dilu sa državom. Na primer, Skarlet Johanson, filmska superherojka Crna Udovica koja je često u belom kostimu - a ima žutu (plavu) kosu koja je u stvari crvena, izjavila je u julu 2021. medijima da je na glavnu ulogu Crne Udovice, ruske špijunke Nataše Romanovne u koju je zaljubljen Hoki iz Osvetnika, čekala 10 godina, još od prvog filma o Osvetnicima iz 2012. Ozarena i očarana! Životno ostvarenje! Dirljivo! U avgustu 2021. je iznela da je namah zaprepašćena i da računa da je izgubila 50 miliona dolara time što je film Crna Udovica izložen na striming servisu Dizni plus, a to nije pisalo u ugovoru, po kojem joj pripada deo zarade od prodatih ulaznica, bez dozvole za drugačije emitovanje. Presavila je sa advokatom tabak! U oktobru 2021. dobila je na sudu tih 50 miliona dolara! Plus njena izjava da se raduje budućim zajedničkim projektima s istom firmom! To mi zvuči kao naša suđenja sa Štrabagom! Holivudski glumci nisu morali da idu u bioskop - što i nisu mogli duže vreme zbog pandemije - ali kod kuće je valjalo da čitaju stripska izdanja, pa da posredno shvate šta se valja iza brega. Na primer, i u Srbiji je za vreme proglašene epidemije - čiji kraj još nije obznanjen - verovatno upravo zbog opšte izolacije i konfuzije, relativno nezapaženo proteklo publikovanje prevedene enciklopedije Marvelovog superherojskog univerzuma. Prodavale su se kod nas u knjižarama sa stranim izdanjima i originalne američke knjige o poreklu likova. Jednu iz 1974. sam kao klinac oko 1980. kupio u nekadašnjoj Jugoslovenskoj knjizi, smeštenoj u prizemlju Palate Albanija na Terazijama. Tu je uobličio lično Sten Li, a ovu Adam Brej. Izgleda spektakularno! Divot-izdanje! Velik format (visina skoro 31 cm, a širina 26 cm), tvrd povez, pun kolor, korice sa štampanom presvlakom, prvoklasna hartija „kunstdruk“ oko 135 grama, atraktivan grafički dizajn, Indeks pojmova, 200 str... Svega tu ima do mile volje, od likova do njihovih nebrojenih sokoćala (ruka robota GLUP-N, fazni merač Erika Selviga, vibranijumska kandža...), ali hajde da, kao što na stvari gledaju diplomate, prvo vidimo čega to u njoj - nema! Postoje Zahvalnice, od one Bojanu Čapeku do Trini Trana, ali i pored toga što se radi o fotografijama - nigde nema imena glumaca! Digitalizovani su, deimenovani i standardizovani! U Uvodu prva rečenica: Marvelov filmski univerzum (MFU) niz je epskih filmova koji beleže... Čudno, ne pominju se ni filmovi sa Marvelovim likovima od pre ne mnogo više od decenije i to: Fantastična četvorka iz 2005. i Fantastična četvorka: Uspon Srebrnog Surfera (kod nas zbog nečega, još od 1975: Letača) iz 2007. Što je najsmešnije, u ta dva filma glumac Kris Evans je glumio DŽonatana - DŽonija Storma, tzv. LJudsku Baklju iz F4, a onda - kao da se to nikada nije dogodilo - u istom Marvelovom svetu, sa istim fiktivnim likovima, postaje Kapetan Amerika! Ne leži mu, brate! A da uopšte prihvati ulogu Kapetana Amerike, ubedila ga je - mama! Već na početku snimanja tražio je zbog nervoze - psihologa. Za časopis Roling stoun dao je intervju u kojem je detaljno opisao svoju socijalnu anksioznost, zasnovanu na strahu da će postati poznata ličnost. Hvala bogu, ova fobija se javlja samo kada javno istupa, ide po crvenom tepihu, učestvuje na premijerama, dok mu osim terapeuta najviše pomaže čitanje budističkih spisa i meditacija... Lično sam sedamdesetih čitao kako su Crnog Pantera ubili u stripovima, jer su rasni nemiri, u vreme nastanka tadašnjih svezaka šezdesetih, sa stilizovanom (a bogme i pravom) crnačkom stisnutom pesnicom, paljevinama i uzvicima Black power! učinili ovaj lik malo nezgodnim za akcione bitke superheroja, pogotovo sa belcima! Kad, evo ti ga opet kao da se ništa u tom smislu nije dogodilo! Da se razumemo, nemam ništa protiv što je živ, zdrav i veseo, ali dosta više restarta, postistine i postistorije... Ovakvu knjigu, enciklopediju i leksikon, monografiju vezanu inicijalno za strip, pa i film kao medijum kroz koji su „propušteni“ i javnosti distribuisani stripski likovi i serije - u Srbiji do sada nismo imali. Veoma zanimljivo je da je srpski izdavač aktera „univerzuma Marvel“, Čarobna knjiga, isti onaj koji je u koloru i tvrdom povezu objavio mnoge dragocene knjige o Betmenu, Supermenu i drugima iz „univerzuma DC-a“ - dakle likovima Marvelu konkurentske kompanije - što je i u svetu retko. S druge strane, sistematski je u obimnim knjigama (bez problema, svaka 500-700 stranica!) na roto-hartiji objavio u crno-beloj tehnici - i što je najvažnije integralno - sve klasične epizode Osvetnika, Derdevila, Spajdermena... Konačno smo popunili narativne „rupe“ iz ranog detinjstva, praznine u serijama epizoda koje su, prvo novosadski nedeljnik Panorama, a potom i različite edicije gornjomilanovačkih Dečjih novina objavljivale pomalo haotično. Na kraju, praštajte što nisam pisao o onome o čemu se inače mrsi kada su povod superheroji i njihove tuče: o ritualizovanom nasilju sa naglašenom pozom, afektiranom ekspresijom i patetičnim eskapadama... Drugi put. Ovako je veselije! Nama, ne i glumcima. Slobodan Ivkov