Arhiva

Najava novih rekorda

Lara Vučetić | 20. septembar 2023 | 01:00
Najava novih rekorda
Štada grupa nastavila je da beleži dvocifrenu prodaju i rast profita i tokom prve polovine 2023. Najboljim polugodišnjim rezultatima u istoriji postojanja kompanije doprineo je rast prodaje u sva tri ključna strateška poslovna segmenta Štada grupe - zdravstvenih proizvoda široke potrošnje, generičkih proizvoda i specijaliteta. Uz to, dodatno ohrabruje to što su svi regioni u kojima Štada posluje doprineli razvoju prodaje i profita, zvanično je saopšteno sredinom avgusta iz sedišta kompanije u nemačkom gradiću Bad Bilbelu. Prodaja Štada grupe porasla je u prvih šest meseci ove u odnosu na isti period prošle godine za 16 odsto, na 2,1 milijardu evra. Istovremeno, neto dobit pre kamate, poreza i amortizacije (EBITDA) rasla je skoro duplo bržim tempom, od čak 30 odsto i dostigla je 509 miliona evra. U kompaniji ne kriju zadovoljstvo činjenicom da su samo u poslednjih pet godina uspeli da skoro udvostruče profit. „Svrha, vrednosti i strategija Štada grupe su osnova za naš kontinuirani dvocifreni rast prodaje i zarade. Na dobrom smo putu da ove godine povećamo prodaju na više od četiri milijarde evra, a dobit pre kamate, poreza i amortizacije na milijardu evra. Naša jedinstvena kultura i angažovanje zaposlenih podstiču naše rezultate. Sa dobrim rezultatima u prvoj polovini godine i snažnim pajplajnom nastavljamo uspešan put rasta. Štaviše, naš rejting u održivom poslovanju potvrđuje da smo među prvih 15 odsto farmaceutskih kompanija prema nezavisnim procenama“, izjavio je generalni direktor Štada grupe Peter Goldšmit, komentarišući ostvarene rezultate u prvom polugođu. Dinamičan rast u prvoj polovini 2023. ima dodatnu specifičnu težinu ako se ima u vidu da je Štada grupa i 2022. povećala prodaju za 11 odsto, tako da su prihodi dostigli do tada rekordnih 3,8 milijardi evra, dok je dobit pre kamate, poreza i amortizacije povećana za 17 procenata, na 875 miliona evra. Zato ostvareni rezultati u prvom delu ove godine, kako se konstatuje i u saopštenju, predstavlja nastavak rasta Štada grupe, kako na svim tržištima na kojima posluje, tako i u sva tri strateška segmenta proizvoda, jer je istovremeno povećana prodaja i zdravstvenih proizvoda široke potrošnje, i generičkih lekova i farmaceutskih specijaliteta. Grupa je, takođe, proširila svoj portfolio, tako da sada zdravstveni proizvodi široke potrošnje predstavljaju najveću poslovnu jedinicu po visini prihoda od prodaje, a brendovi farmaceutskih specijaliteta koji se izdaju na recept čine jednu petinu prometa. Istorijskom rastu ključnih pokazatelja Grupe u prvih šest meseci 2023. doprineo je i vršački Hemofarm, jedan od ključnih Štadinih proizvodnih centara, sa pogonima u Srbiji, Bosni i Hercegovini i Crnoj Gori. „Hemofarm grupa je nastavila je da ostvaruje odlične rezultate na tržištu Zapadnog Balkana. Kao regionalni farmaceutski lider nastavili smo rast u segmentu generičkih, CHC i OTC proizvoda, a porast prodaje od 12,8 odsto u odnosu na isti period prošle godine, potvrđuje našu jasnu strategiju da budemo partner od poverenja našim korisnicima“, poručio je Ronald Zeliger, generalni direktor Hemofarm grupe. On kaže i da je posebno ponosan što je Hemofarm ostvario rast u svim segmentima. „Na tržište smo plasirali brojne nove lekove i OTC/CHC proizvode, kao što je femabiotik. Hemofarm je pouzdan partner lekarima i pacijentima i osluškuje njihove navike i potrebe. Nastavićemo da pružamo najaktuelnije farmaceutske proizvode po pristupačnim cenama“, kaže Zeliger. Uspeh Štada grupe, koja je za samo pet godina skoro udvostručila dobit, tim je veći ako se ima u vidu da je to bio veoma turbulentan period. Konkretno, 2020. zbog pokidanih lanaca snabdevanja i drugih posledica pandemije, ceo svet je upao u recesiju, a prema podacima Međunarodnog monetarnog fonda, globalni bruto domaći proizvod je te godine pao za 2,8 odsto, zbog čega su mnogi svetski ekonomisti tu krizu uporedili sa Velikom depresijom iz 30-ih godina prošlog veka. Takođe, svojevrsni kuriozitet je da je Štada najveću dobit u istoriji ostvarila baš u prvoj polovini godine u kojoj je nemačka privreda i formalno upala u recesiju, zbog pada bruto domaćeg proizvoda u dva uzastopna kvartala, a MMF u najnovijoj julskoj prognozi za ovu godinu procenjuje pad BDP-a Nemačke za 0,3 odsto. Sve to, očito, nije omelo Štada grupu da nastavi da ostvaruje, pa čak i premašuje zacrtane ciljeve. U prilog tome svedoče i najnoviji podaci Ministarstva finansija, po kojima je Hemofarm i dalje u grupi najvećih izvoznika iz Srbije. Samo u prvih šest meseci vršačka kompanija je kupcima iz inostranstva isporučila robu vrednu 199 miliona evra. Da su proizvodi Hemofarma sve traženiji na svetskom tržištu ukazuju i zvanični podaci Ministarstva finansija, po kojima je 2021. prosečan mesečni izvoz Hemofarma iznosio 18,3 miliona evra. Već prošle godine je povećan na skoro 22 miliona, a u prvoj polovini ove godine je porastao za 50 odsto, na 33 miliona evra mesečno i tim tempom bi izvoz Hemofarma do kraja godine mogao po prvi put da premaši 400 miliona evra. To sigurno ne bi bilo moguće da od 2006. Štada u Hemofarm nije investirala više od 400 miliona evra. Prošle godine je u strateške projekte Hemofarma uloženo 25 miliona evra, a proletos je Ronald Zeliger potvrdio da su i ove, 2023. planirane investicije od oko 30 miliona evra. Uz Hemofarm, Štada bi uskoro mogla dobiti još jedno veliko izvozno pojačanje, jer su u međuvremenu nadležne institucije Evropske unije potvrdile da je njihova nova fabrika u Vijetnamu u skladu sa strogim evropskim standardima dobre proizvođačke prakse (GMP), što će omogućiti izvoz u Evropu i kontinuiranu pouzdanost snabdevanja. Iz kompanije poručuju i da će Štada nastaviti da unapređuje svoj doprinos održivoj isporuci lekova. Uz napomenu da je nezavisna agencija Sustainalytics smanjila, odnosno poboljšala njihov rejting rizika sa 26,7 u prvoj polovini 2022. na 21,6 u prvih šest meseci ove godine, iz Štade ističu da će predstojeće objavljivanje drugog Globalnog izveštaja o održivom poslovanju detaljno izložiti njihove brojne ESG inicijative širom sveta. Štada će, kao i svake godine, u septembru predstaviti rezultate svog „Zdravstvenog izveštaja za 2023“, devetog po redu istraživanja, sa više od 32.000 učesnika iz 16 zemalja. Istraživanje će pružiti vredne uvide u fizičko i mentalno zdravlje, te dobro stanje populacije. Štada je usko usklađena sa Ciljem 3 održivog razvoja Ujedinjenih nacija o dobrom zdravlju i blagostanju, istovremeno ispunjavajući našu svrhu da brinemo o zdravlju ljudi kao pouzdan partner, poručuju iz kompanije. „Kada su u pitanju zdravstveni proizvodi široke potrošnje, nekoliko lansiranja i proširenja kapaciteta, zajedno sa uspešnom integracijom nedavnih akvizicija, doveli su do korigovanog povećanja od 19 odsto, na 870,6 miliona evra u prvoj polovini 2023. Nadmašivši performanse tržišta u nekoliko kategorija proizvoda, zdravstveni proizvodi široke potrošnje predstavljali su najveći od tri strateška poslovna segmenta, čineći 42 odsto prometa Štada grupe. Status dobrog partnera za saradnju u oblasti zdravstvenih proizvoda široke potrošnje Štada je dodatno potvrdila polovinom jula ove godine najavom akvizicije još jedne grupe brendova od Sanofija“, navodi se u saopštenju. U oblasti generičkih proizvoda, brojna nova lansiranja doprinela su poboljšanju korigovane prodaje Štada grupe za osam odsto, na 756,2 miliona evra u prvoj polovini 2023. Generički proizvodi činili su 37 odsto prodaje Grupe. Pouzdanost snabdevanja tržišta ostvarena je kroz snažne investicije u zalihe, internu izgradnju kapaciteta i dvostruki izvor aktivnih supstanci. Time je Štada nadmašila tržište i ostvarila najbolji maloprodajni rezultat u nekoliko zemalja. Porast udela na tržištu ostvaren je u brojnim zemljama, uključujući Austriju, Bugarsku, Hrvatsku, Dansku, Francusku, Litvaniju, Rumuniju, Srbiju, Sloveniju i Švajcarsku. Nekoliko lansiranja u terapeutskim kategorijama, kao što su kardiovaskularna oblast i dijabetes, doprineli su tako dinamičnom rastu na svim tržištima. Konačno, i prodaja specijaliteta povećana je za 24 odsto, na 432,1 milion evra u prvoj polovini ove godine i u strukturi prihoda Grupe je učestvovala sa udelom od 21 odsto. U saopštenju se precizira i da Štada ima bogat pajplajn u oblasti generičkih proizvoda i specijaliteta/biosimilara, kao i u oblasti zdravstvenih proizvoda široke potrošnje, koji će snažno doprineti razvoju neto prodaje do 2030, i konstantnom protoku novih proizvoda, koji osiguravaju budući rast. „Sjajna budućnost Štada grupe je još jednom potvrđena snažnim rezultatima u prvoj polovini godine, sa dvocifrenim rastom u prodaji i profitu. Svrha i vrednosti Štada grupe su osnova za vrhunske rezultate naših zaposlenih, što nas vodi do agilne implementacije strategije sa gore pomenutim rastom tržišta u oblasti zdravstvenih proizvoda široke potrošnje, specijalitetima i generičkim proizvodima“, zaključio je generalni direktor Peter Goldšmit. Lara Vučetić