Arhiva

Pecanje čitalaca

Lidija Kujundžić | 20. septembar 2023 | 01:00

Dr LUC KINKEL, urednik onlajn izdanja nemačkog “ŠTERNA”

Nemačka je epicentar fudbalske groznice zvane World Cup 2006. od koje se očekuje i da pogura lokalnu ekonomiju... Istovremeno, Nemačka je i zemlja magazina (oko 6000!), čiji urednici trenutno uglavnom trljaju ruke sabirajući koliko evra će uzeti od oglašivača. Koliko će ko trljati ruke zavisi i od toga koliko je para i truda prethodnih godina uloženo u sopstvena on-lajn izdanja. Prema podacima Verband DeutcherZeitschriftenverleger, prošle godine je oko 271 miliona evra potrošeno da bi se razne reklame i baneri našli na sajtovima nemačkih medija, što je skoro 11 puta više nego 1998.

Dr Luc Kinkel, zamenik glavnog i odgovornog urednika http://njnjnj.stern.de (onlajn izdanja Šterna), u intervjuu za NIN objašnjava zašto su onlajn izdanja toliko značajna za jedan od najvećih nemačkih nedeljnika sa milionskim tiražom. Na početku razgovora naglašava:

- U današnje vreme svaki veliki magazin mora da ima home page, svoje elektronsko izdanje, zbog imiya, ali i komunikacije sa čitaocima... Pogotovo ako želi da privuče mlađe čitaoce. Prethodne generacije su bile fokusirane na magazine i dnevne novine. Mlađe generacije imaju na raspolaganju divlji miks medija – od SMS-a do kompjuterskih igrica i interaktivnih mapa. U njihovom svetu Internet ima veoma važnu ulogu i ako ne želite da izgubite ove čitaoce morate da imate svoje elektronsko izdanje. I to ne bilo kakvo, već odlično. U slučaju Šterna govorimo o pet miliona korisnika nedeljno koji dođu na naš sajt.

Zašto su “klikovi” na sajtu značajni?

- U Nemačkoj su „klikovi” na sajtu novčić koji vas hrani. NJima merimo uspešnost, tako

da tačno znamo koliko jedinstvenih korisnika (uniljue users) imamo na sajtu. Ukoliko imate puno jedinstvenih korisnika, možete da se ubeđujete sa ljudima iz marketinga i oglašivačima jer uvek možete da kažete: “Mi smo čak veći od normalnog štampanog magazina.”

Kakve koristi od toga ima Štern koji se štampa na papiru?

- Sajt se takođe koristi i kao platforma za distribuciju magazina. Preko onlajn izdanja možete da se pretplatite i na Štern na papiru, što je izuzetno ugodna pozicija za izdavača. Pre ste morali da odvojite mnogo, mnogo para kako biste platili ljude koji su trčali na sve strane, sa magazinom u ruci, i ubeđivali ljude da se pretplate. Preko sajta pretplata je jednostavnija i brža, a to je ono što današnji čitaoci traže.

S jedne strane, u srcu svakog Internet korisnika je da ono što želi dobije besplatno, a, sa druge strane, mediji su investirali milione evra očekujući profit od onlajn izdanja. Većina nije uspela da povrati uloženo, tj. nisu profitabilni. Da li je to slučaj i sa stern.de?

- Ono što znam kao urednik jeste da mi trošimo pare, ali se i profit definitivno povećava. Stopa rasta je otprilike između 30 i 50 odsto godišnje. Čak i ako, kao ja, niste mnogo spretni sa brojevima, na prste možete da izbrojite koliko vam je godina potrebno da povratite uloženo. U našem slučaju mislim da ćemo za dve, možda tri godine moći da kažemo: OK, sada stern.de generiše značajan profit. Sve u svemu, mi smo još finansijski zavisni od Šterna, ali imamo svoje ljude za razvoj biznisa.

Šta je ono što razlikuje stern.de u odnosu na konkurente kao što su “Špigl” i “Fokus”?

- Špigl ima najveći sajt od svih nemačkih magazina, ali ono što mi pokušavamo jeste da integrišemo mnogo fotografija. Stern.de želi da se nametne kao vizuelni lider i da privučemo čitaoce dobrim dizajnom i odličnim foto-galerijama i foto-reportažama na sajtu. Otkrili smo da korisnici u tome uživaju jer je kratko, brzo i zabavno.

Gotovo sav sadržaj na stern.de je besplatan. Da li postoji nešto što naplaćujete, recimo pristup arhivi?

- Arhive su besplatne kao i sve ostalo na našem sajtu. Jedini izuzetak su komentari Hansa Ulriha Jergesa. On svake nedelje piše za print magazine i svi ga smatraju veoma značajnim i uticajnim novinarom. Mislim da nije preterano ako kažem da je jedan od vodećih političkih novinara u Nemačkoj. Ako želite da pročitate šta je on napisao, morate da platite jedan evro. Međutim, koliko znam, ovaj biznis ne funkcioniše najbolje jer, kao što ste rekli, svi na Internetu očekuju da dobiju sve – za yabe. Takođe, na, jednom od sajtova koji pripada Šternu, korisnici mogu za određeni iznos da kupe prostor na kome mogu da objave svoje fotografije i komentare. Ovo je izuzetno uspešan poslovni model jer svi mogu da vide sve slike besplatno, ali objavljivanje fotografija se pretvorilo u neku vrstu takmičenja ko je najbolji. Povremeno izaberemo najbolje fotografije i objavimo ih u papirnom izdanju, što je dodatni motiv za korisnike da odvoje novac.