19.05.
2024.
Iva je iz Kruševca otišla u fabriku ribe na Aljasci: Za mesec zaradiš 10.000 dolara, ali još pamtim šta se kolegi desilo
Iva je iz malog mesta u Srbiji otišla da radi na drugi kraj sveta.
Takozvani alternativni izdavač i minimalistički skromna oprema, to su prateća obeležja što sasvim priliče ovom kratkom romanu, ili dužoj noveli, a prvoj knjizi Barbi Marković (1980), koju je samo previđajući neposredne autorske naznake moguće gurnuti u bezbednu ladicu s etiketom “generacijske književnosti”.
Ova pregnantna pripovest o beogradskim “klaberima” i njihovom zatvorenom svetu celonoćnih izlazaka i celodnevnih razabiranja od prve stranice, tačnije od epigrafske napomene koja prethodi samoj priči, sklopljena je, naime, na način koji dovodi u pitanje isključiva etiketiranja pomenute vrste. Pozivajući se na kultnog, u poslednje vreme i kod nas često prevođenog i igranog austrijskog pisca Tomasa Bernharda (1931-1989), i namenjujući svom neobičnom ostvarenju status svojevrsnog “remiks” pripovedanja po ugledu na jednu od njegovih ranih pripovetki pod naslovom Hodanje (1971), Markovićeva je, čini se, predupredila moguće prigovore o generacijskoj samodovoljnosti i intelektualnoj autističnosti. Valja reći da se, po utisku ovog čitaoca, pri svemu tome ipak ne radi o površnom ili pomodarskom prisustvu “berndhardovštine”, već pre o dubljem, takoreći strukturalnom dosluhu, koji punu težinu dobija onda kad se, negde u drugoj polovini knjige, u igru čitanja i razumevanja eksplicitno uključi još i vitgenštajnovski misaoni horizont, zahvaljujući stalnoj, minucioznoj pripovedačkoj tematizaciji logičko-jezičkih paradoksa prisutan zapravo još od samog njenog početka.
Neće, otuda, biti neumesno ako se kaže da je Izlaženje inteligentno zamišljena pripovest koja svojom ukupnošću prerasta sumorno i izolovano iskustvo tek jednog, posleratnog i postembargovskog naraštaja, sve vreme, na prvi pogled, upravo svedočeći samo o njemu. Pripovedajući o Bojani, Milici, Banetu, Milošu i ostalim fanatičnim prestoničkim klaberima koji svoje dane i noći troše između krajnje posvećenosti i krajnje zasićenosti, između “kuliranja” i prikrivenog očajanja ili otvorene rezignacije, Barbi Marković u isti mah – što je možda ovde i najizrazitiji bernhardovski momenat – pripoveda i o posledicama sveukupne kolektivne izolacije, tek filtriranim kroz generacijski žargon i mentalitet. Slengovski “sužen” rečnik, odnosno situaciona škrtost i repetitivnost ovde su, pri tome, u službi neprekidnog narativnog fokusiranja kroz preosetljivu, idiosinkratičnu svest ovih “izuzetnih autsajdera”, iz čega, gotovo iznenađujuće, a u stvari neizbežno, proizlazi jedva prikrivena dramatičnost njihove, do golih mentalnih razmera svedene kamerne storije.
Baš u tom stešnjenom prostoru “trenja” između simptomatično osiromašenog jezika, fatalno skučenih života i hiperrefleksivne svesti junaka-pripovedača pojavljuje se onaj neprestano obnavljajući “višak” koji predstavlja moguću literarnu značajnost ove naizgled neupadljive knjižice. Bez kompleksa zajmeći stil (“ohlađena” ekspresija, megaparagrafska naracija) i izražajni sklop (jezičko-logička “igrivost”) od Bernharda, Vitgenštajna i možda još ponekog, a primenjujući ih na “neprimereno” prozaične i naizgled (s)misaono ispražnjene tehno-generacijske sadržaje, Izlaženje na veoma precizan način tematizuje u dobroj meri opšte stanje kroz jedan naraštajno paradigmatičan senzibilitet. (Pre)naglašeno tekstualno insistiranje na medijskim amblemima, u obliku di-d`ej remiks-listinga, predstavlja pri tom neku vrstu manirističkog duga tom istom senzibilitetu, kao što, s druge strane, diskretno podrugljivo doticanje postmodernizma upućuje na traganje za sopstvenim stilom, koji ne bi bio tek puko oponašanje ili pak oponiranje, već autentičan glas situacije i vremena, sposoban da bitno izrazi, ali i premaši neposredne podsticaje.
Sudeći po svemu, Izlaženje je retko zrelo debitantsko ostvarenje, minimalistički zamišljena knjiga o generacijskim nevoljama i nadgeneracijskim paradoksima koja je, čini se, u okviru takvog koncepta, a uz zanemarljive gubitke, uspela da ostvari gotovo maksimum efekata. I mada to ne mora nužno da bude i jemstvo za budućnost, Barbi Marković valja upamtiti kao jedno od onih književnih imena koja obećavaju, a njenu knjigu kao pravi izdanak jedne nove, dosad zapravo beletristički neprepoznate osećajnosti koja se, zahtevajući svoj etabliran kulturni oblik, njome možda prvi put superiorno oglašava u ovdašnjoj književnoj javnosti.
19.05.
2024.
Šest meseci uoči američkih izbora niko sa sigurnošću ne može da se kladi na to kakav će biti ishod.
15.05.
2024.
Iako se nekima čini da je smena došla iznenada, bolji poznavaoci prilika ističu da je ona bila očekivana i neophodna.
19.05.
2024.
U dubini šume na Staroj planini zjapi zaboravljeni rudnik uranijuma.
15.05.
2024.
"Treba stalno da budemo svesni činjenice da ako hoćemo da deca čitaju, treba i mi da čitamo decu"
20.09.
2023.
Pitanje je kako je najlakše ostvariti obećanu predaju Kosova, a da ne bude velike štete po armaturu vlasti? Pa u haosu, kako je to uradio Milošević sa krajiškim Srbima. Može biti da zato Vučić sad najavljuje potencijalni egzodus Srba sa Kosova
20.09.
2023.
Šta očekivati u zemlji u kojoj je u nedelju na Pinku prilog o gazdi te televizije Željku Mitroviću trajao deset puta, a u ponedeljak dva puta duže nego o sukobima na severu Kosova u kojima je poginulo najmanje pet, a ranjeno duplo više ljudi