Ekonomija

Kad na srpsku platu dođe Luj Viton: Jesmo li tržište za tašnu od 3.000 evra

Marica Jovanović | 15. april 2024 | 08:04
Kad na srpsku platu dođe Luj Viton: Jesmo li tržište za tašnu od 3.000 evra
EPA / EFE/OLIVIER MATTHYS

Svetski poznati modni brend Luj Viton trebalo bi da dođe u Beograd, i to najkasnije do 2026. godine. Ovom najavom predsednika Aleksandra Vučića, tokom posete Francuskoj, otvorena je diskusija na temu zašto i pored ranijih najava i dalje nismo na mapi ove francuske luksuzne kompanije, ali i koliko smo kao tržište podobni za dolazak luksuznih brendova. Tim pre, što je Beograd evropska metropola koja je uveliko na mapi turista iz najbogatijih zemalja sveta, što imamo više od 30.000 milionera na zvaničnoj listi najbogatijih, ali i "elitno" tržište nekretnina.

Brendovi poput Ripleja, Dizel, Lakoste, Klejvin Klajn, Tomi Hilfiger, odavno su prisutni širom Srbije. Srbi ovde pazare i Selin, Emporio Armani, Majkl Kors, UGG, Karl Lagerfeld, Maks Maru... Svi oni prisutni su i u regionu, a pojedine zemlje imaju i luskuznije brendove. Prodavnicu Luj Viton već neko vreme imaju Rumuni i Mađari, kao i prodavnicu italijanske modne kuće Bulgari. Radnju ovog brenda u našem komšiliku imaju i Cnogorci, dok su našoj zemlji proizvodi dostupni samo u određenim zlatarama. Dior se u širem regionu pojavljuje u Turskoj, Grčkoj, Italiji i Češkoj, ali i u Crnoj Gori.

EPA / EFE / ORLANDO BARRIA

Jesmo li spremni za dolazak luksuznih brendova? Mnogi podaci pokazuju da Beograd već parira svetskim prestonicama po potražnji za luksuznim nekretninama i uslugama u restoranima, koji su u cenovnom rangu sa jednim Parizom, Londonom, Rimom...

Bojan Stanić iz Privredne komore Srbije, kaže za NIN da se naša zemlja po mnogim kriterijumima u razvoju može svrstati u grupu tržišta u nastajanju. Navodi da smo u proseku zemlja sa nižim nivoom dohotka i da ovde kupovna moć stanovništva nije toliko snažna da bi motivisala luksuzne brendove na dolazak.

"Poslednjih pet godina Srbija ima ekspanzivne stope rasta, ako isključimo pandemijsku godinu. I samim tim dolazi do značajne kumulacije kapitala u zemlji, što kroz privrednu aktivnost, što kroz strane direktne investicije i kroz druge vidove ekonomske integracije. U tom smislu formira se grupa sa visokom kupovnom moći. To su ljudi koji se bave biznisom i njihovi članovi porodice. Poslednjih 15 godina na postojeću grupu se dodalo oko 100.000 ljudi koji imaju visoku kupovnu moć i oni mogu da kupuju ovakve brendove i da utiču na dolazak luksuznih brendova. Nije to zato što smo se sad odjednom svi mi obogatili već zato što postoji jedna grupa ljudi koja je platežno sposobna da može da podržava takvu tražnju", ocenjuje Stanić.

EPA / EFE/OLIVIER MATTHYS
EPA / EFE/OLIVIER MATTHYS

On ukazuje i da poslednjih godina pokušavamo da nadoknadimo sve što smo izgubili tokom 90-ih godina i da nam je zato važno da imamo što više investitora u svim segmentima. Iako dolazaka skupih brendova neće suštinski uticati na povećanje izvozne strukture, što bi imalo uticaj na ekonomske rezultate naše zemlje, dolazak jednog od najskuplih brendova na svetu, bila bi stvar prestiža i signal da je stanovništvo Srbije platežno sposobnije, da postoji progres i da se on vidi kroz interesovanje svetskih brendova da budu prisutni na našem tržištu.

Modna kreatorka Verica Rakočević ukazuje da Srbija postaje zemlja luksuznih brendova i da je izuzev modnih, ovde mnogo i tehnoloških svetskih brendova.

"Luj Viton sigurno nije za građane sa prosečnim platama. Nije ni u Nemačkoj za prosečnog Nemca, i nigde u svetu. U pitanju je brend za visoko platežne ljude. A, mi imamo registrovanih 30 milijardera i 35.000 milionera. Zašto bi oni ostavljali pare u Italiji ili bilo gde u svetu, ako to mogu kod nas", kaže kreatorka.

Ona ukazuje da su osim domaćih, tu i milioneri iz komšiluka, iz Hrvatske, Crne Gore, Slovenije, Makedonije, kojima bi mnogo bliže bilo doći kod nas u šoping, a najveći benefit za zans bio to što bi na ovaj način postavili Beograd na mapi svetskog brenda.

Tradicija duga 150 godina

Luj Viton je francuska luksuzna modna kompanija koja je osnovana 1854. godine. Proizvodi po kojima je ova kompanija najpoznatija su torbe, cipele, satovi, nakit... Punih šest godina Luj Viton je proglašavan za najvredniju kompaniju na svetu, od 2006. do 2012. godine. Kompanija posluje u više od 50 zemalja sa više od 460 prodavnica širom sveta.

Izveštaj o poslovanju LVMH-a za 2023. pokazuje kontinuitet dobrih rezultata kompanije. Kompanija je prošlu godinu završila sa više od 6.000 radnji širom sveta i prihodom iznad 86 milijardi evra.

Ime Luj Viton je, inače, već više od 150 godina sinonim za luksuz i kvalitet. Od svog osnivanja brend se uspešno nosi sa plagijatorima i stvara nove trendove uspevajući da zadrži veoma visok i kvalitet i cenu proizvoda. Na primer, za novčanik iz nove muške kolekcije kupac bi morao da izdvoji 525, a za naočare za sunce 540 evra. Najjeftinija ženska torba na sajtu košta 1.250 evra.

Dvogodišnji procvat luksuza, nakon perioda korone, učinio je LVMH najvećom kotiranom kompanijom u Evropi po tržišnoj kapitalizaciji. Vlasik kompanije Bernard Arno postao je najbogatiji na svetu, ispred Teslinog Ilona Maska i Amazonovog Džefa Bezos, objavio je Forbs u januaru ove godine.

Bogatstvo porodice Arno poraslo dostiglo je 207,8 milijardi dolara, nadmašivši tako bogatstvo direktora Tesle Elona Maska od 204,5 milijarde dolara.