Ekonomija

Hoće li Ermesova torba skinuti Luj Viton s trona: Industrija luksuza na prekretnici

NIN, Bloomberg | 17. april 2024 | 09:07
Hoće li Ermesova torba skinuti Luj Viton s trona: Industrija luksuza na prekretnici
PROFIMEDIA / Profimedia

U danima kada je najava dolaska Luj Vitona na srpsko tržište, tema o kojoj se prilično priča u javnosti, pojavila se informacija i da bi ovaj brend koji je vodeći u luksuznoj industriji, posmatrajući promet, mogao da bude svrgnut s trona. Imajući u vidu finansijske performanse, ali i poslovnu strategiju kompanije "Ermes", upravo ovaj brend bi mogao da bude opasnost po francuskog i globalnog giganta modne industrije.

Analitičari Siti grupe ocenili su da prodaja proizvođača "Birkin" tašni ide ka tome da dostigne "simboličnih" 20 milijardi evra (21,3 milijarde dolara) do 2027. godine ili čak ranije. Taj broj je, inače, bio prekretnica za modnu marku Luj Viton 2022. godine,  a Ermes je na ozbiljnom putu da ga dostigne i pretekne.

Na nivou grupe, Ermes je ostvario prihod od 13,4 milijarde evra u 2023. godini, a Siti grupa ga ocenjuje kao brend koji ima najpredvidljiviji profil rasta, marže i priliva novca u industriji luksuza. On posebno ističe strategiju cena ove francuske firme, koja se kreće od pristupačne do ultraluksuzne, zatim njenu kontrolu nad distribucijom i mogućnosti da raste u kategorijama izvan sektora kože, kao što su konfekcija, satovi, nakit i posuđe.

Inače, opšte je poznato da su torbe Ermes Birkin izuzetno skupe i jedan od najtraženijih modnih predmeta na svetu. Napravljene su od najfinije kože. Reč je o koži krokodila, noja, koze i guštera.

Iako je postojala zabrinutost zbog usporavanja potražnje za luksuznim proizvodima nakon postpandemijskog procvata, akcije Ermesa su nadmašile deonice drugih luksuznih brendova, sa rastom od 20 odsto u 2024. godini.

Indikator koji prati industriju je porastao za 6,8 odsto u istom periodu, dok je LVMH porastao za 8,2 odsto. Akcije su u ponedeljak porasle za 1,8 odsto, približavajući se tako ceni koju predviđa Šauvet, a to je 2.350 evra. On još od početka 2020. daje ekvivalent oceni "hold", piše Blumberg.

PROFIMEDIA / Profimedia
PROFIMEDIA / Profimedia

Ermes se, inače, smatra otpornijim na pogoršanja u industriji, jer je okrenut veoma bogatim klijentima, kao i jedinstvenom poslovnom modelu, zasnovanom na ograničenim resursima (oskudici) i njihovoj raspodeli. Francuska kompanija treba da objavi novije informacije o prodaji u prvom kvartalu 25. aprila.

Zasada, konglomerat LVMH je najveća luksuzna grupa na svetu, sa svojih 75 brendova koji proizvode razne stvari: od ručnih torbi do šampanjca. Analitičari HSBC-ja procenjuju da samo Luj Viton generiše oko 50 odsto profitabilnosti LVMH i čini 26 odsto prodaje.

Podsetimo, modna kuća Ermes bila je u centru pažnje kada je objavljeno da njen vlasnik želi da usvoji radnika i ostavi mu sve što ima. Međutim, iako neobična, ova odluka francuskog milijardera je ipak očekivana.

Tradicija duga 150 godina

Kako je NIN pisao, Luj Viton je francuska luksuzna modna kompanija koja je osnovana 1854. godine. Proizvodi po kojima je ova kompanija najpoznatija su torbe, cipele, satovi, nakit... Punih šest godina Luj Viton je proglašavan za najvredniju kompaniju na svetu, od 2006. do 2012. godine. Kompanija posluje u više od 50 zemalja sa više od 460 prodavnica širom sveta.

Izveštaj o poslovanju LVMH-a za 2023. pokazuje kontinuitet dobrih rezultata kompanije. Kompanija je prošlu godinu završila sa više od 6.000 radnji širom sveta i prihodom iznad 86 milijardi evra.

Ime Luj Viton je, inače, već više od 150 godina sinonim za luksuz i kvalitet. Od svog osnivanja brend se uspešno nosi sa plagijatorima i stvara nove trendove uspevajući da zadrži veoma visok i kvalitet i cenu proizvoda. Na primer, za novčanik iz nove muške kolekcije kupac bi morao da izdvoji 525, a za naočare za sunce 540 evra. Najjeftinija ženska torba na sajtu košta 1.250 evra.

Dvogodišnji procvat luksuza, nakon perioda korone, učinio je LVMH najvećom kotiranom kompanijom u Evropi po tržišnoj kapitalizaciji. Vlasik kompanije Bernard Arno postao je najbogatiji na svetu, ispred Teslinog Ilona Maska i Amazonovog Džefa Bezos, objavio je Forbs u januaru ove godine. Bogatstvo porodice Arno poraslo dostiglo je 207,8 milijardi dolara, nadmašivši tako bogatstvo direktora Tesle Elona Maska od 204,5 milijarde dolara.