Arhiva

Domaći uspeh baziran na svetskim iskustvima

Sanja Stanimirović, direktorka kompanije Testeral iz Jagodine | 20. septembar 2023 | 01:00 >> 1. mart 2023 | 12:00
Domaći uspeh baziran na svetskim iskustvima
Za kompaniju Testeral iz Jagodine sa sigurnošću se može reći da je u inostranstvu izgradila ugled za ponos Srbije. Sanja Stanimirović, njena sestra i brat visoko obrazovanje su stekli na uglednim svetskim univerzitetima, a znanje primenjivali radeći u uglednim svetskim firmama, gde su bili dobro plaćeni. I pored svih pogodnosti koje su imali, odlučili su da se, ipak, vrate u rodnu Jagodinu i uz mukotrpan višegodišnji rad stvore danas uglednu i po svetskim standardima veoma uspešnu firmu. „Kada smo odlučili da nakon perioda potpunog zastoja ponovo pokrenemo privrednu aktivnost, bio je to težak period, takoreći preživljavanje. Nije nam bio prioritet da sačuvamo imovinu, jer je u međuvremenu nismo više ni imali, već da sačuvamo samu ideju i srce biznisa, a shvatili smo da su naši kupci i tržište srce biznisa“, priseća se tih vremena Sanja Stanimirović, direktorka Testerala. „Prioritet nam je bio da najpre dobijemo poverenje dobavljača i kupce koji su pripadali očevoj firmi. U to smo, svesni velikog rizika, uložili svu energiju i znanje. I, krenulo je. Sestra i ja shvatile smo da nam je to jedina šansa, jer smo imale veliku želju da pokrenemo naš biznis ovde, u našoj Jagodini. A ako ne uspemo, druga opcija je bila da odemo u inostranstvo, gde smo obe stekle obrazovanje na uglednim univerzitetima, pa nam je put u svet bio širom otvoren. Tim pre što je sestra pet godina živela u Sjedinjenim Američkim Državama i imala je američki pasoš. Ja sam, takođe, radila u velikim internacionalnim kompanijama, poput Filip Morisa i Karlsberga. Napustila sam, dakle, vrlo dobro plaćeni posao, a uz reputaciju koju sam stekla uvek sam mogla da se vratim tamo i da imam normalan i miran život. Obe smo, međutim, odabrale teži put, jer nam je želja bila da oživimo Testeral. A ne da smo na startu bile u debelom minusu, već i više od toga. Čak je bilo i trenutaka kada smo razmišljale da odustanemo od svega, ali sestra i ja smo imale jedna drugu - kada ja padnem ona me podigne i obrnuto. Od toga nas je, takoreći, odvratila naša velika energija, mnogo uloženog rada i nemerljiva posvećenost, tako da smo uspele, uz Božiju pomoć, da izgradimo Testeral do visokog svetskog nivoa.“ Koliko je dobro obrazovanje koje ste sticale na uglednim univerzitetima pomoglo u stvaranju uspešnog biznisa u Srbiji? Svakako da nam je obrazovanje u visokoobrazovnim institucijama dosta pomoglo, ali i znanje koje smo mi sticale u izuzetno jakim firmama. Filip Moris je jedna od najjačih svetskih firmi, a isto važi i za Karlsberg. Obe kompanije su internacionalno organizovane i u njima možeš da primeniš sve ono što si učio na fakultetu, a tokom posla stičeš i nova, praktična znanja. Sestra je, takođe, radila za firme svetskog renomea, Pradu i Luca&Luca, u kojima je stekla iskustvo i dosta toga naučila o prodaji i marketingu, dok je moj angažman bio više vezan za oblasti organizacije i finansija. Zato smo nas dve odličan tim - ono što je ona znala, ja nisam i obrnuto tako da se međusobno dopunjujemo i ta sinergija doprinosi sve boljim rezultatima. U svakom slučaju, škola nam je mnogo značila, ali to ne bi bila potpuna celina da nismo stekle veliko iskustvo u multinacionalnim, perfektno organizovanim kompanijama, koje su svetski lideri u svojim delatnostima. Uz školovanje i međunarodno iskustvo, jednako toliko je svakako važno i to što je sestri, bratu i meni u genima usađena energija i borbenost u stvaranju, jer u našoj porodici mi spadamo u treću generaciju koja se bavi privatnim preduzetništvom. Da li danas, posle prevaziđenih teškoća i godina koje su za vama, možete reći da je Testeral postavljen na sigurnim temeljima? Nigde ne postoji stopostotna sigurnost, ali celokupna naša strategija fokusirana je na kvalitetnim kadrovima, projektnom birou na koji smo ponosni, jer se čak 95 odsto našeg uspeha kreira upravo na tom mestu. Sve što radimo dobro je isplanirano u projektnom birou. Tu rade najkvalitetniji ljudi, mašinski i građevinski inženjeri i arhitekte. Na sve to se nadovezuje ono što je takođe jako bitno, a to su finansije i da u proizvodnji imate kadrove koji sve to mogu da isprate. U Testeralu radi 110 zaposlenih u tri kompanije, na dva kontinenta. Proces rada kreće od projektovanja, proizvodnje, pakovanja i transporta. Nismo se opredelili za standardne, tipske dimenzije, već se svi naši proizvodi rade i projektuju na osnovu zahteva kupaca. Porodična kompanija se bavi proizvodnjom aluminijumskih vrata, prozora, fasada i konstrukcija. Da li uspevate da zadovoljite i kupce sa probirljivog inostranog tržišta i da svoje proizvode plasirate i van Srbije? Naravno, mi čak 90 odsto svojih proizvoda izvozimo, najveći deo kupcima iz Švajcarske i Sjedinjenih Američkih Država, a zna se da su to dva najzahtevnija strana tržišta, što dovoljno govori koliko su proizvodi iz Testerala visokokvalitetni. Uz ove dve zemlje, naši proizvodi se izvoze i u Evropsku uniju. U Americi smo najviše zastupljeni u NJujorku i Čikagu, a trenutno pregovaramo o mogućnostima izvoza na još jedan kontinent, u Australiju. Po svim parametrima Testeral se svakako svrstava u biznis lidere u svojoj delatnosti, da li planirate da i dalje razvijate kompaniju? U našim planovima uvek stavljamo akcenat na razvoj. U budućnosti, s obzirom na to da smo zahvaljujući dobrim kontaktima u međuvremenu osnovali i ćerku-firmu u SAD, planiramo da napravimo još nekoliko sličnih. Amerika je velika zemlja i velike su mogućnosti, pogotovo što smo tamo veoma dobro prihvaćeni i ostvarujemo dobre rezultate. Tako ćemo moći da direktno prodajemo naše proizvode, a ne preko posrednika, što je potpuno drugačija priča. Ono što smatram posebnim komplimentom i priznanjem jeste da su nam Nemci poverili opremanje njihove ambasade u Beogradu. Bio je to dosta zahtevan posao, ali smo mi sve uspešno završili. Inače, najveći deo našeg posla usmeren je ka inostranstvu. To, naravno, ne znači da smo zapostavili domaće tržište. Nedavno smo ugovorili veliki posao, opremanju kompleksa stambenih zgrada sa oko 3.500 stanova u Višnjičkoj banji u Beogradu. Širenje tržišta, naravno, podrazumeva i povećanje proizvodnje, i sigurno ćemo morati da razmišljamo i o proširenju poslovnog prostora. Nažalost, trenutna geopolitička i ekonomska situacija u svetu ne garantuje nikome, pa ni nama, da ćemo ostvariti sve planove. Ali ćemo svakako pokušati da ih pretočimo u stvarnost. Na osnovu vašeg obrazovanja i prethodnog iskustva, koje ste stekli u velikim stranim korporacijama, sigurno ste i vrlo zahtevni kod odabira kadrova, a s druge strane brojni poslodavci žale se da ne mogu da nađu adekvatnu radnu snagu. Da li i vi imate sličnih problema? Činjenica je da živimo u malom gradu, što podrazumeva da ne možete da nađete gotove kadrove, već morate da ih školujete. Zato smo se odlučili za drugačiji pristup i biramo dobre studente, koji pokazuju interesovanje za posao u našem preduzeću. Neke vaše kolege žale se da Vlada Srbije veću pažnju posvećuje i više podsticaja usmerava stranim nego domaćim kompanijama. Kakvo je vaše iskustvo? Delite li to mišljenje? Ne mogu da kažem da nas uopšte ne vide, ali smatram da to apsolutno nije na nivou na kome bi trebalo da bude. Stranim preduzećima se daju mnogo veće subvencije iz budžeta za investicije, a zaboravlja se da nema ekonomske stabilnosti i bez jake domaće privrede. Domaći investitori ne traže posebne uslove, već da se podsticaji izjednače sa onim što se daje stranim investitorima. Ja sam često u svojim nastupima na stručnim skupovima u Privrednoj komori Srbije i Udruženju poslovnih žena, čak i u prisustvu visokih funkcionera iz Vlade Srbije, ukazivala na ovu neravnopravnost prema domaćim investitorima, ali su svuda te reči ostale samo „mrtvo slovo na papiru“, jer se ništa ne menja. Krajnje je vreme da se ovaj problem reši i neravnopravan tretman ispravi. Jovanka Matić