Arhiva

Dobro je biti član amss - brenda koji zaslužuje poštovanje

Jovanka Matić | 20. septembar 2023 | 01:00 >> 20. jul 2016 | 19:52
 Dobro je biti član amss - brenda koji zaslužuje poštovanje


Osnovan je 1921. godine . Po svojoj formi je udruženje građana sa ciljem da se prvenstveno bavi mobilitijem, bezbednosti u saobraćaju, sportom, automobilizmom i motociklizmom.

spad države i nepovoljna ekonomska situacija doveli su do toga da mnoga velika proizvodna preduzeća, državne kompanije i neka udruženja građana, zbog negativnog poslovanja, danas više ne postoje. Auto-moto savez Srbije je bio dodatno opterećen, jer više nije mogao da funkcioniše po sistemskom rešenju i načinu po kome je ranije postavljen, a koji je podrazumevao sigurnije i lagodnije poslovanje. Imao je i višak zaposlenih, sa izuzetno velikom prosečnom starosti radnika i slabom kvalifikacionom strukturom.

Kriza je naročito bila produbljena 2006. i 2007. godine i pretila je ozbiljna opasnost da se ovaj naš ugledni Savez ugasi. Prihodi i rashodi nisu bili ujednačeni, a poslovanje je dodatno opterećivao sukob generacija. Neuspešno su tražena razna rešenja, putem pozajmica i kredita, ali ona nisu donela nikakav boljitak. Neizvesnost je trajala do polovine 2014. godine kada je izabran novi menadžment od koga se konačno tražio odgovor kakva sudbina očekuje AMSS. O tome da li je tada verovao da Savez može da se oporavi razgovaramo sa predsednikom Mirkom Butulijom.

Mogu reći da sam bio zabrinut i uplašen kada sam potpuno sagledao u kakvom stanju je Auto-moto savez Srbije. Došao sam na čelo kuće koja nije imala više ništa - iznesene su mnoge stvari, dokumentacija, osnovna sredstva. Poslovanje svih kompanija je bilo ugroženo. Bilo je mnogo ružnih dešavanja i sukoba. Insistirao sam - i kada se sve to dešavalo, a i pre nego što će se dešavati - na tome da mi naše probleme moramo rešavati unutar naše kuće, a ne na ulici. Jer, na takav način se problemi sigurno ne mogu rešiti, a veliku štetu nanose brendu AMSS i loše se reflektuje na celokupno poslovanje . Postojale su duboke podele među zaposlenima i svi su očekivali više nego što dobijaju. Starosna struktura zaposlenih bila je preko 50 godina. Ti ljudi su, ipak, želeli da rade, ali su ih savremeni trendovi načina poslovanja prevazišli. Nisu bili u situaciji da se permanentno edukuju i prihvate nove trendove tržišnog poslovanja koji podrazumeva da morate biti konkurentni, izlaziti klijentu u susret i pratiti šta radi konkurencija. Pored toga morate imati i fleksibilan sistem koji će brzo reagovati na promene na tržištu.

Smatram da su ranije sistemsko rešenje i način funkcionisanja Saveza omogućili lagodno poslovanje jer je bilo dosta sredstava. U takvim situacijama čelni ljudi Saveza su se ponašali opuštenije i kadrovska struktura nije ispunjavala potrebe Auto-moto saveza tadašnje Jugoslavije. Bilo je viška zaposlenih koji nisu imali svoje radno angažovanje i kvalifikaciona struktura nije odgovarala potrebama. Sve je to tada Savez mogao da izdrži zbog načina finansiranja.

I pored tako loše situacije prihvatili ste da dođete na čelo AMSS, koje poslovne poteze ste smatrali prioritetnim i hitnim?

Današnji Auto-moto savez Srbije je nastavio i zadržao najveći deo kontinuiteta tadašnjeg velikog saveza Jugoslavije u smislu članstva u međunarodnim organizacijama i načina rada. Savez je i dalje bio uvažavan kao institucija, doduše manje sistemski, a više po prethodnoj slavi.
Svestan sam da sam prihvatio veliku odgovornost, ali postojala je i moja lična odgovornost i - upornost da moram da uspem. Znao sam da će mi, ako ne uspem, biti pripisani svi bivši i budući promašaji i neuspesi koje je Savez imao, a s obzirom na situaciju koju sam zatekao bilo bi realno i da ne uspem.

Prethodno sam četiri godine bio direktor u AMS Osiguranje a.d. koje se dosta razvilo u tom periodu. To potvrđuju dobri rezultati i tržišni udeo. Bilo je to malo osiguranje sa malim tržišnim udelom koje je većinom orijentisano na polise osiguranja od auto-odgovornosti. Prodajni kanali su bili faktički samo kroz AMSS, a prodajna mesta na tehničkim pregledima. Osiguravajuća kuća se u tom periodu razvijala i relativno dobro je poslovala, ali je bilo neophodno obezbediti dalji razvoj uvođenjem dodatnih vrsta osiguranja i stabilno se pozicionirati na tržištu.

Naša firma Gas petrol je bila u dugu od preko 20 miliona dinara i sa svih strana joj je pretila blokada, a sama kompanija Auto-moto savez Srbije bila je opterećena kreditom od preko milion evra.
Takva situacija zahtevala je iznalaženje veoma brzih rešenja. Gas petrol je imao 14 stanica i mesečno je pravio između dva i po do tri miliona dinara gubitka. Mi smo to presekli tako što smo napravili mini konkurs gde smo uključili najozbiljnije distributere gasa sa namerom da izdamo stanice. Cilj nam je bio da postignemo najbolju cenu, a drugi motiv da zakupac preuzme sve zaposlene. Tražili smo od zakupaca da garantuje da će u roku od godinu dana isplatiti dug. Auto-moto savez Srbije i lokacije gas stanica su dosta atraktivne tako da je bilo zainteresovanih i iz Slovenije, a dosta kompanija iz Srbije. Pregovarali smo i prihvatili najbolju ponudu od našeg najvećeg dobavljača i poverioca Europetrol. Postigli smo dobar dogovor. Dali su nam najveću moguću cenu i prihvatili sve naše uslove.

Napravili smo dobar partnerski odnos jer su nam pomogli da izađemo iz bezizlazne situacije. Pumpe se sada renoviraju. Oni po ugovoru imaju obavezu da ulože značajna sredstva i da osposobe pumpe za prodaju i drugih vrsta goriva.
Preduzeće AMSS d.o.o. koje se bavi tehničkim pregledom vozila ima veliku konkurenciju. Shvatili smo da menadžeri nemaju snagu da se bore sa takvom konkurencijom. Preduzeće smo reformisali tako što smo u našem sastavu zadržali poslovne jedinice koje su bile zdrave, pozitivno poslovale i koje su imale dobar menadžment. Tamo gde smo procenili da, zbog jake konkurencije i nesposobnog menadžmenta, nismo mogli da organizujemo posao onako kako bi trebalo da bude, u takvim sredinama smo počeli da organizujemo franšizni sistem. Uspeli smo sa privrednicima iz tih sredina da organizujemo posao.

Sada sa zadovoljstvom mogu reći da nijedna naša poslovna jedinica u ovom preduzeću ne posluje negativno. Sve te neophodne promene su izazvale podele između mlađih koji imaju svoju viziju savremenog poslovanja i starijih radnika. Iskustvo svakako treba ceniti, a sa druge strane savremenost i neminovne promene nose mladi ljudi. Uspeli smo da napravimo homogeni tim gde su svi radili u interesu Saveza i verovali da će sutra biti bolje. Posebno mi je drago što su meni verovali i prihvatili moje razmišljanje. Nije bilo pojedinaca koji su se bunili i smatrali da više rade od drugih.

Može li se konstatovati da je Auto-moto savez Srbije danas zdrava kompanija koja uspešno posluje?

Još nismo dostigli nivo poslovanja koji želimo i kako smo planirali, ali u većem delu jesmo. Velika stvar je što smo uspeli da promenimo način razmišljanja kod zaposlenih. Da se u AMSS i njenim kompanijama vrednuje rad i stručnost. Napravili smo takozvane platne razrede, a uvešćemo i sistem bonusa i motivacije, jer svaki rad ne može, kako je to ranije bilo, biti isto vrednovan.

Uspešnost jedne kompanije, između ostalog, ogleda se i u tome koliko je opremljena savremenim informacionim tehnologijama. Jeste li i u ovoj oblasti uspeli da uvedete novine?

Uradili smo kompletnu reorganizaciju AMSS. Uspostavili smo nove sisteme kontrole, uveli nove softvere za knjigovodstvo. Oni imaju mnogo više aplikacija za izveštavanje, jer pravovremeno izveštavanje je neophodno za planiranje budućih poteza.
Naš operativni centar smo potpuno modernizovali. On sada plasira apsolutno pravovremene informacije i, što je najbitnije, one su potpuno tačne. Sarađujemo sa mnogim medijskim kućama koje koriste i preuzimaju naše informacije.
Imamo odličnu saradnju i sa graničnom policijom, carinom i sa svim drugim državnim organima, pa i sa meteorološkim zavodom. Mi smo vid servisa koji sublimira sve te informacije i brine se da one dođu do onih kojima su namenjene i neophodne.

Da li ste zadovoljni saradnjom sa evropskim auto-klubovima?

Imamo intenzivnu međunarodnu saradnju sa svim klubovima u okruženju i Evropi. Članovi smo FIA-e Svetske međunarodne organizacije koja se bavi i mobilitijem i auto-sportom, takođe smo članovi i FIM-a, svetske moto-organizacije. Međunarodne organizacije AMSS cene kako apsolutnog lidera u regionu što se tiče mobilitija, sporta i načina kako smo organizovani, kao i po tome koliko sredstava ulažemo u preventivu, sport i uopšte u unapređenje delatnosti koje su nam bitne.



Inostrani partneri imaju veliko poverenje u AMSS i često nam se obraćaju. Međunarodni ugled i uspešna saradnja sa FIA i evropskim auto-klubovima donose veliki ugled ne samo AMSS već i našoj zemlji. Stalno unapređenje usluge pomoći na putu za svoje članove i one inostranih klubova, kroz stalnu modernizaciju voznog parka i kontinuiranu obuku vozača-mehaničara, svrstava ga među najuspešnije klubove u Evropi u oblasti pružanja pomoći na putu. Dostigli smo da su vreme i kvalitet naših intervencija ocenjeni tako da smo svrstani među prvih 10 u odnosu na sve evropske klubove, čak smo jedne godine proglašeni kao najbolji klub u Evropi.

Da li smatrate da je zakonskom regulativom potpuno uređeno poslovanje Auto-moto saveza Srbije?

Poznato je da na našim putevima imamo takozvane pirate, divlje šlep službe. Postoje jasne indicije da čak i namerno izazivaju nezgode, pogotovo strancima i naplaćuju im velike iznose za usluge. Ovo se naročito događa na putu Koridora 10. Ova oblast je, doduše, regulisana Zakonom o javnim ovlašćenjima AMSS, ali su posle toga nastali novi zakoni koji su u koliziji sa ovim zakonom. To je prouzrokovalo da se stvorio haos i bezakonje. Doduše, nešto je preduzeto, a nešto je i u toku.

Kada je piraterstvo uzelo previše maha, najveća nemačka organizacija, sa preko 20 miliona članova, na svom fejsbuk-profilu je upozorila svoje članove koji prolaze kroz Srbiju da budu oprezni jer su na putu pirati. Oni su nama poslali ovlašćenje da u njihovo ime pokušamo da rešimo ovu situaciju.

AMSS je organizovao svoje posebne patrole na auto-putu, da bi donekle smanjio napad pirata na strana vozila. Mi se uključujemo i nadamo se da će ovaj problem biti u dogledno vreme rešen i zakonskim odredbama. Desilo se ono na šta je AMSS u poslednje dve godine stalno ukazivao, jer nije dobro da se Srbija nađe u takvom kontekstu kod stranaca, pogotovo kod Nemaca koji su nam izuzetno dobri partneri.

Da li se danas za Auto-moto savez Srbije može reći da je dobrostojeća kompanija?

Bili smo prinuđeni da se okrenemo sami sebi, da preživimo, jer novi način tržišnog poslovanja ne može da nosi stari sistem koji je bio postavljen na drugačijoj osnovi. Stvorili smo tim koji je verovao meni ja sam verovao njima i mnogo smo radili, nije postojalo radno vreme, a kako smo radili govore rezultati. Danas se, nakon dve i po godine, zaista može reći da je Auto-savez Srbije jedna od dobrostojećih firmi u Srbiji.

Dobro je biti član Auto-moto saveza Srbije, jer paket koji mi dajemo zaista omogućava sigurnost na putu svakom našem članu. Ne postoji član koji se našao u nekoj bezizlaznoj situaciji, a da njegov problem nije rešen, bez obzira na to koliki je kvar i gde se vozilo nalazi, kao i ta činjenica i da li kod sebe ima ili nema novca . Mi naše članove uvek bezbedno dovedemo na pravu adresu. Imamo članski paket koji pokriva celu Evropu. To znači da ukoliko nas naš član pozove iz bilo koje države u Evropi, mi smo tu da pomognemo. Rešavamo problem od hotelskog smeštaja, u slučaju saobraćajne nesreće do neograničene šlep službe... Mi smo dovozili automobile iz Norveške gde je vrednost transporta daleko prevazilazila vrednost vozila.

Tu smo, za naše članove i kada se dešavaju uobičajene bezazlene nezgode, kada, recimo, zbog akumulatora vozilo neće da upali. U slučaju kvara, šlepovanje vozila, na kilometražu od 140 kilometara, član ne plaća ništa. To je samo deo pogodnosti koje dobija član AMSS.