Svet

Kako firme iz Hrvatske i Italije pomažu izgradnju ruskih vojnih brodova

BBC | 21. april 2024 | 17:23
Kako firme iz Hrvatske i Italije pomažu izgradnju ruskih vojnih brodova
EPA / EFE/ALEXEI NIKOLSKY/SPUTNIK/KREMLIN / POOL

Ruska vojna brodogradilišta, koja su pod međunarodnim sankcijama i grade ili popravljaju, između ostalog, i brodove za rusku ratnu mornaricu, od kojih su neki učestvovali u ratu u Ukrajini, nabavljaju delove iz evropskih zemalja uz pomoć kompanija iz Hrvatske i Italije, tvrdi ruski servis BBC.

U decembru 2023. ruski predsednik Vladimir Putin stigao je u Severno brodogradilište u Sankt Peterburgu da podigne zastavu na tri nova broda mornarice. Među njima je bio mali raketni brod "Naro-Fominsk", a Putin je rekao da su brodovi tog tipa nekada gađali "položaje militanata u Siriji" iz Kaspijskog mora, a da sada ispaljuju krstareće rakete na Ukrajinu.

Brodogradilište Zelenodolsk u Tatarstanu, na primer, razvilo je vojne patrolne brodove tipa 22160, koji se proizvode i u drugim ruskim brodogradilištima. Takav je i "Sergej Kotov", koga su ukrajinski plutajući dronovi potopili. Zelenodolsk je prilikom razvoja tog broda 2017. kupio delove od holandskog proizvođača Discom.

To brodogradilište pod određenim sankcijama EU je od 2019, a pod sankcijama SAD od 2018. zbog događaja u Ukrajini. Međutim, isporuke delova iz EU nastavljene su i 2020. i 2021. godine, ali ne direktno, već preko šeme sa posrednicima.

Nakon početka invazije na Ukrajinu, brodogradilište je gotovo odmah došlo pod sankcije EU – u martu 2022. godine. Ali fabrika je nastavila da kupuje opremu od Evropske unije i SAD. To je postalo moguće zahvaljujući isporukama preko posredničkih kompanija, od kojih neke sankcionisano brodogradilište poseduje zajedno sa partnerima iz EU.

Sami proizvođači opreme često nemaju informacije o tome ko je krajnji primalac robe i ne mogu uvek da se postaraju da oprema neće završiti u sankcionisanim preduzećima.

Slučaj hrvatske kompanije Adria Vinč

Ruski servis BBC navodi da je jedna od kompanija koja pomaže u posredovanju pri nabavci robe za ruska brodogradilišta – hrvatska kompanija Adria Vinč, koja isporučuje palubnu opremu za civilne i vojne brodove.

Kako je bivši direktor hrvatske kompanije Adria Vinč Milivoj Peruzović rekao za BBC, kompanija posluje u Rusiji više od 20 godina.

„U početku smo počeli da radimo u brodogradilištu u Sankt Peterburgu, a postepeno smo proširili naše veze širom Rusije“.

Posle prvih sankcija 2014, podseća Peruzović, menadžment kompanije odlučio je da nastavi saradnju sa ruskim partnerima.

Brodogradilište Zelenodolsk je 2016. godine zajedno sa hrvatskom kompanijom Adria Vinč osnovalo zajedničko preduzeće Adria Vinč Zelenodolsk u Rusiji u okviru „programa supstitucije uvoza“.

Šema koju sada koristi brodogradilište uređena je na sledeći način. Fabrika u Zelenodolsku je deo brodograditeljske korporacije Ak Bars, koja, zauzvrat, pripada Holding kompaniji Ak Bars - sve kompanije su registrovane u ruskoj Republici Tatarstan. Deo Zelenodolskog brodogradilišta je u vlasništvu vlade Tatarstana.

Holding Ak Bars u Adria Vinč Zelendolsk je vlasnik skoro 51 odsto, ostatak pripada hrvatskoj kompaniji.

Osim podružnice u Zelenodolsku, hrvatska kompanija je i jedini vlasnik Adria Vinča u Moskvi – kompanije koja takođe redovno snabdeva Zelenodolsko brodogradilište rezervnim delovima.

Tako je u avgustu 2022. godine isporučena oprema koju je proizveo francuski Šnajder elektrik preko kompanije Adria Vinč koja ju je isporučila svojoj ćerki firmi u Moskvi.

Isporuka preko trećih zemalja

TANJUG / AP / AP Photo, File
TANJUG / AP / AP Photo, File

Milivoj Peruzović je potvrdio da je hrvatska kompanija posle invazije Rusije na Ukrajinu prestala da direktno isporučuje robu brodogradilištima i počela da prodaje preko ruske podružnice Adria Vinč Zelenodolsk.

Ta firma prodavala je opremu uglavnom Zelenodolskom brodogradilištu, ali ne samo njima, kaže Peruzović, tvrdeći da nisu znali ko je krajnji primalac opreme.

Zahvaljujući projektnim brojevima brodova navedenim u carinskim deklaracijama, jasno je da su rezervni delovi stigli i za brodove ruske mornarice i drugih agencija za sprovođenje zakona.

U maju 2022. godine, hrvatska Adria Vinč isporučila je svojoj podružnici u Moskvi seriju opreme sopstvene proizvodnje, ali i drugih proizvođača iz EU, kao što je nemački Špon und Burkhart, a ta oprema, prema deklaraciji, išla je za brodove za logističku podršku tipa 23120, od kojih su neki učestvovali, na primer, u bitkama za Zmijsko ostrvo u Crnom moru.

Na sličan način je stigla i oprema iz Finske u maju 2022, ili iz Švedske, preko druge ruske kompanije, a poreklo joj je iz Švedske. Isporuka je išla preko kineske podružnice švedske kompanije Jova.

Milivoj Peruzović otvoreno priznaje da zbog sankcija isporuke u Rusiju nisu obavlljane direktno

"Pronašli smo način da vršimo isporuke preko trećih zemalja. Na primer, preko Turske, preko posredničkih kompanija u Rusiju. Takođe sam uspostavio kontakt sa posrednicima u Kini i nastavili smo da radimo: to je bila naša odluka da nastavimo da radimo [sa partnerima u Rusiji]. Jer sankcije su sankcije, a stvari idu uobičajeno. I to se nastavilo sve dok nismo prodali kompaniju", tvrdi on.

Delovi stizali iz Nemačke, Italije, Poljske...

Adria Vinč nije jedina evropska kompanija koja nastavlja da isporučuje rezervne delove za ruske mornaričke brodove nakon ruske invazije na Ukrajinu.

Tako su u oktobru 2022. u Sankt Peterburg stizali delovi iz Nemačke za pomoćne brodove, čiji je zadatak transport municije i utovar na podmornice i brodove na otvorenom moru. Ti delovi se koriste za brodske dizalice, uz pomoć kojih se municija, kakve su krstareće rakete, prebacuje u ratne brodove.

Proizvođač tih dizalica je italijanska kompanija Melcal, koja je takođe u isto vreme isporučila delove.

Glavni kupac delova za ovakva plovila bilo je Kronštatsko trgovinsko-industrijsko udruženje. Sudeći po podacima iz otvorenih izvora, Kronštatsko trgovinsko-industrijsko udruženje, proizvodi sopstvenu opremu za brodove i aktivno uvozi delove iz inostranstva.

Glavna kancelarija kompanije Melcal, sudeći po njihovom sajtu, nalazi se u Italiji, ali postoje predstavništva, na primer, u Nemačkoj i Kini, a donedavno i u Rusiji.

Opremu te kompanije u Rusiju su dopremale turske, kineske i firme registrovane u Hongkongu, a ona uključuje i delove za dizalice na brodovima na nuklearni pogon.

Delovi za ledolomce

EPA / EFE/ANATOLY MALTSEV
EPA / EFE/ANATOLY MALTSEV

Ruski ledolomci, koji su pod upravom Atomflota, delom Rosatoma, su civilni brodovi, ali su i oni pod američkim sankcijama od maja 2023. kada su one uvedene Rosatomu. Međutim, delovi za njih dopremani su u Baltičko brodogradilište (pod sankcijama SAD i EU) iz EU i SAD preko turskih i kineskih kompanija. Najčešće je kupac bio Runitor iz Sankt Peterburga (deo grupe kompanija Morsudsnab, koja distribuira rezervne delove, uključujući i one za rusku mornaricu).

Turske kompanije su tako za Runitor i druge kupce dopremale delove iz Španije, Nemačke, Poljske i Italije - ukupno 16,5 miliona dolara samo za period jun–jul 2023.

Kompanije povezane sa ruskom mornaricom kupuju robu od dva glavna evropska dobavljača. To su hrvatski Adria Vinč i letonski Marine Sistems.

Sudeći po podacima iz otvorenih izvora, predsednik i akcionar Adria Vinča Milivoj Peruzović redovno je putovao u Rusiju od 2015. godine – posetio je Murmansk, Kalinjingrad, Tatarstan, uključujući i utakmice hokejaškog kluba AK Bars. U julu 2022. godine, kako prenosi portal korabel.ru, najavljeno je da će se sastati sa generalnim direktorom brodogradilišta Okskaja kako bi razgovarali o detaljima izgradnje dva civilna broda.

"Dobro ste istražili"

U razgovoru za BBC Peruzović izbegava da odgovori da li je znao da je oprema iz Evrope namenjena ruskoj mornarici.

"Odbijam da ovo potvrdim (smeh). Informacije koje ste otkrili... Dobro ste istražili. Možda je ovo istina. Ali odbijam da ovo potvrdim. Ali mogu reći ovo: imali smo zajedničko preduzeće [sa brodogradilištem u Zelenodolsku] - Adria Vinč Zelenodolsk. I mi smo ih snabdevali. A kome prodaju - vojsci, ili nekom drugom... Ne znam", rekao je on.

Sudeći po izveštaju Adrije Vinča za 2022. godinu, jedan od glavnih kupaca opreme bila je Rusija. U 2022. godini, količina isporuka u Rusiju iznosila je više od 700.000 evra – 21 odsto od ukupnog broja operacija Adria Vinč. Istovremeno, u izveštaju za 2022, kompanija ukazuje da sankcije Evropske unije „imaju direktan uticaj“ na njene aktivnosti.

Ukupno, od februara 2022. do jula 2023., kompanije povezane sa hrvatskom Adria Vinč ili njenim podružnicama u Rusiji isporučile su 1,2 miliona dolara rezervnih delova.

U decembru 2023. kompaniju je kupio Global ofšor inženjering, takođe registrovan u Hrvatskoj. Lokalni mediji u objavili da je novi vlasnik Matko Zuanić, a ta kompanija ima podružnice u Turskoj i UAE.

Milioni za Italijane

Peruzović je za BBC rekao da su novi vlasnici odlučili da odbiju isporuke Rusiji zbog mogućih rizika, ali da istovremeno nastave da održavaju obaveze prema podružnici Adria Vinč Zelenodolsk. Sam Peruzović planira da nastavi saradnju sa Rusijom i rekao je da sada traži pouzdane partnere.

Italijanski Melcal je takođe dugogodišnji partner ruskih brodograditelja.

U 2019. godini objavljeno je da je kompanija sklopila ugovor sa korporacijom za izgradnju brodova AK BARS (koja uključuje brodogradilište Zelenodolsk) i trgovinsko-industrijskim udruženjem Kronštat. Strane su se dogovorile o isporuci Rusiji i proizvodnji italijanske opreme u ruskim pogonima.

Nakon izbijanja rata u Ukrajini, oprema Melcala se šalje u Rusiju ne direktno, već preko Turske, Hongkonga ili Kine. Ukupno, od oktobra 2022. do jula 2023. godine, ruske kompanije su potrošile 255.000 dolara na njihovu opremu.

Zelenodolsko brodogradilište nastavlja da gradi brodove za mornaricu. Ministar odbrane Rusije Sergej Šojgu je 2. aprila ove godine rekao da će brodogradilište Zelenodolsk isporučiti mornarici pet raketnih brodova do 2025. godine, a uskoro će biti porinut i peti patrolni brod projekta 22160, „Viktor Veliki“.

Tagovi