Arhiva

Četvrt veka do brenda

Slobodan Aranđelović | 20. septembar 2023 | 01:00
DAN PRVI: 8. avgusta u 11 časova u Knez Mihailovoj ispred zgrade Kulturnog centra Beograda niški sastav Diksi pogon najavio je Festival. Usledila je konferencija za štampu na kojoj je bilo prisutno oko 20 novinara. DAN DRUGI: 13. avgusta u 11 časova prijem kod gradonačelnika Niša, gospodina Miloša Simonovića na koji su pozvani džezeri Duško Gojković i Bili Kobam, direktor Festivala Ivan Blagojević i prevodilac i konferansije Slobodan Aranđelović. U prijatnom i srdačnom razgovoru gradonačelnik Simonović je obećao još veću pomoć i podršku Festivalu. Interesujući se za karijere i uspehe Gojkovića i Kobama, zahvalio im se u ime Nišlija na učešću na 25. jubilarnom Nišvilu. U 12 časova održana je prva konferencija za štampu u prepunoj sali Medija centra. Gosti su bili Ivan Blagojević, Bili Kobam i Duško Gojković. Blagojević je izneo probleme u vezi gradnje treće bine i problem iseljenja ugostiteljskog objekta sa druge bine, kao i nepoštovanje izvršne presude suda o zatvaranju svih ugostiteljskih objekata na Letnjoj pozornici. Duško Gojković je naglasio da je srećan što je prvi put u životu stigao u Niš i da se raduje susretu sa Nišlijama spremnim da čuju pravi bi-bap. Pomenuo je gradonačelnikovo obećanje rekavši ako održi samo 50 odsto obećanog, džezu u Nišu predstoje bolji dani! Bili Kobam je izrazio zahvalnost na ponovnom pozivu da učestvuje na Nišvilu, naglasivši da se raduje bubnjarskoj radionici koju će voditi dva dana u dvorani Simfonijskog orkestra. Posle večere vodim trojicu najmlađih Bilijevih muzičara i Duškovog pijanistu u šetnju gradom kako bih im pokazao čari “Niša noću”. Jedva sam ih u tri ujutro poterao u hotel jer su bili zadivljeni radom kafića i diskoteka, a posebno Nišlijkama. DAN TREĆI: 14. avgusta oko 11.30 časova u Pobedinoj ulici ispred “Kalče” muzički defile učesnika kao najava otvaranja Festivala u 20 časova. Osim bubnjara, polaznika Kobamove radionice (najmlađi imao samo šest godina) učestvovali su domaći Diksi pogon, Beogradski diksilend orkestar, Keiko Borjeson, Hoze DŽejms, francusko-belgijski duvački Orkestar Veteks, prolaznici i radoznalci. Karneval je delovao kao u stara dobra vremena s početka XX veka u Wu Orleansu. Potpuno “ludilo” zapalilo je grad i izazvalo pometnju u saobraćaju kod “Kalče”. Bila je to odlična najava za kvalitetan Festival i idealan uvod u večernji program kojim je počela četvorodnevna muzička fešta visokog emocionalnog naboja i pozitivne energije. Posle Diksi pogona uz koji je nastupila fenomenalna japanska pijanistkinja i pevačica Keiko Borjeson, nastupio je Beogradski diksilend orkestar uz pomoć Dixie dance shonj ansambla. Dušku Gojkoviću je Ivan Blagojević, direktor Festivala, uručio nagradu za životno delo i pročitao telegram od ministra kulture Republike Srbije Nebojše Bradića da je Gojkoviću odobrena nacionalna penzija, što je izazvalo burne ovacije više od 4.000 prisutnih. Potom je Duško svečano otvorio Festival. Internacionalni bi-bap kvintet Gojkovića u kome su bili, osim lidera, Toni Lakatoš (tenor saksofon), Valter Lang (klavir), Martin Đakonovski (kontrabas) i Dag Sajds (bubnjevi), zapalio je prisutne svirajući kompozicije Gojkovića (“5 ujutro” posvećenu Majlsu Dejvisu), Pola Čembersa i Kenija Dorama. Duško je kompoziciju “Nišvil jubilej” posvetio Festivalu, na veliko iznenađenje prisutnih. Orkestar Veteks je u punom sastavu brojao 20 izvođača a tokom nastupa pridružila im se i Keiko Borjeson plešući i pevajući sa “otkačenim” Flamancima. Bilo je nezaboravno. Sastav Bilija Kobama Kulturni miks činili su, uz lidera Kobama (bubnjevi), Kristof Kravero iz Francuske (klavijature i violina), Baskijac Žan Mari Ekaj (gitara), Francuz Fifi Šajeb (električni bas), Brazilac Marko Lobo (udaraljke) i DŽunior Gil sa ostrva Kirasao (metalni bubanj). Od svih numera, uglavnom sa poslednjeg Bilijevog CD-a “Fruit from the Loom”, najviše se dopala udarna kompozicija “AC DC”. Bili se predstavio kao svestran muzičar i kompozitor neiscrpne imaginacije čije numere zasluženo postaju standardi. Poslednji koncert večeri održali su izvanredni američki pevač Hoze DŽejms i londonski di-džej Bi-Bi-Sija DŽajls Piterson nudeći jedno potpuno novo i originalno viđenje džeza. DAN ČETVRTI: 15. avgusta u Beogradu, u 11 časova u Knez Mihailovoj ispred Kulturnog centra svirali su Egipćani (Eftekasat) i Orkestar Veteks. U 18.30 u biblioteci grada Niša održana je promocija prevoda knjige Leroa DŽonsa “Narod bluza – crnačka muzika u beloj Americi” u izdanju “Utopije”. U razgovoru su učestvovali prevodioci Mimica i Aleksandar Radovanović, sociolog Slobodan Stojanović, Emilija Radmilović kao domaćin promocije i autor ovog teksta. Holandska manekenka i pevačica Đovanka Ostijana nije nastupila jer je tražila da tonska proba traje puna dva sata (krajnje neprimereno i neprofesionalno na muzičkim festivalima), na šta je direktor Festivala odgovorio: “Vežbajte kod kuće, ovde se radi samo tonska proba”. Šteta, jer je zavodljiva Đovanka ostavila izvanredan utisak na konferenciji za štampu. Čak je i zapevala uz pomoć pratećeg vokala a cappella na radost prisutnih novinara. Japanski alt saksofonista Sun Kim svirao je u maniru avangardnog inovatora Orneta Koulmena, a grupa Tarhana (mešavina turskih, holandskih i bugarskih muzičara) kao gosta je dovela legendarnog kavalistu Teodosija Spasova. Svirali su balkanske i turske ritmove, a dve numere su bile u zapanjujućem i teškom ritmu 4/8. Londonska grupa Brand nenj heavies (osnivači i lideri Jan Kinkejd, Sajmon Bartolomju i Endrju Livi) nastupila je sa američkom pevačicom N’Deom Devenport. Tokom koncerta dobili su nagradu Gran pri “Šaban Bajramović” za doprinos razvoju kulture među narodima, koju im je uručio Miodrag Stojadinović, predstavnik fabrike “Filip Moris” iz Niša. Ni tonac grupe, koji je upropastio zvuk, nije umanjio odličan utisak o vrhunskoj pop grupi koja je jednostavno oduševila Nišlije. Niški sastav Plan 9 kao gosta imao je disk džokeja Fanki DŽankija spremnog na iznenađenja. DAN PETI: 16. avgusta rumunski saksofonista Hugo Sigmet, stalno nastanjen u Nemačkoj, svirao je omaž legendarnom Sidniju Bešeu, prvom džez solisti u istoriji te muzike. Američki gitarista Rodni DŽons je nastupio u triju kojem se pridružio i legendarni saksofonista Donald Harison, izazivajući opravdano gromoglasan aplauz. Izvanredna egipatska grupa Eftekasat “oborila je s nogu” sve prisutne svirajući neobičnu mešavinu stilova i ritmova okončanu paklenim kaleidoskopom u kome su dominirali 4/6 i 4/8. Norveška pevačica osobenog glasa i načina interpretacije Sidsel Endresen nastupila je uz Ijana Banga, poznatog disk džokeja i promotera skandinavske džez scene. Proslavljeni Trio Rozenberg zapalio je Letnju pozornicu svirajući poletno džipsi sving (manuš) muziku a kao nagradu Stohelo Rozenberg dobio je diplomu “Bata Anastasijević” u vidu biste cara Konstantina koju mu je uručio gradonačelnik M. Simonović. Prvi put je jedan niški gradonačelnik u istoriji Nišvila stao pred ljubitelje džeza. U publici je bio i ambasador Kraljevine Holandije sa suprugom, svesrdno aplaudirajući tokom punih 90 minuta. Poslednja grupa bio je lokalni sastav Zvuci juga koji je nastao pre nekoliko meseci ali je prašio kao da iza sebe ima dugačak staž. DAN ŠESTI: 17. avgusta Trio samoukog francuskog multinstrumentaliste Jana Vaclava Vaneka izazvao je buru oduševljenja svojim nekonvencionalnim sviranjem na gitari. Fenomenalni bugarski ženski hor Misteriozni glasovi Bugarske nastupio je a cappella pod dirigentskom palicom Dore Hristove a izmamio je salve aplauza. Imponovala je proba hora kraj teniskih terena uz restoran “Nišlijska mehana” dok se čekao prevoz do pozornice. Prisutni su zanemeli a gosti restorana jeli u tišini poput one u crkvi. Za koncert njujorške grupe Wujork ska džez amsambl vladalo je ogromno interesovanje, u publici su bili i gosti iz Ambasade SAD. Muzičari su opravdali nade slušalaca svirajući nadahnuto i poletno. Kultna grupa Leb i sol nastupila je sa programom sastavljenim od pesama sa najnovijeg CD-a, kao gost pevao je Dado Topić. Sve je iznenadio interpretacijama pesama Šabana Bajramovića (“Đelem, đelem” i “Giljan dade”) koje je na romskom pevao čitajući reči uz pomoć naočara, sa papira koji je bio specijalno za tu priliku na njegov izričit zahtev napisan. Taj deo koncerta, normalno, RTS nije snimao! Publika nije puštala grupu da ode sa scene do dugo u noć. Poslednji sastav na Nišvilu 2008. bio je lokalni sastav Citdž band sa kojim je pevao legendarni londonski bluzer Ian Sigal. Bio je to trijumfalan završetak jubilarnog Nišvila. DAN SEDMI: 18. avgusta u beogradskom Studentskom kulturnom centru u “Living rumu” nastupio je Ian Sigal pred oduševljenim poklonicima bluza. Svirka je potrajala do svanuća! ZAKQUČAK: Bez lošeg ili pogrešno odabranog sastava, jubilarni Nišvil postaje vodeći muzički brend u Srbiji. Uz Egzit, na najbolji način promoviše našu zemlju. Poseta od oko 16.000 ljudi, učešće više od 200 izvođača iz 23 zemlje, nijedan incident i nezapamćeno interesovanje medija potvrđuju stav da Niš izbija u najvažnije centre kulture kod nas. S pravom, čini se.