Arhiva

Batina

Jovan Ćirilov | 20. septembar 2023 | 01:00
Povod ove kolumne je reč koja je prošle nedelje bila u naslovu mnogih sredstava javnog informisanja, od pisanih do video-snimaka. Procurilo je da se u okrilju manastira Crna Reka, posvećenog arhangelima Mihailu i Gavrilu, primenjuju batine i videli smo snimke kako se surovo kažnjava jedan od štićenika. Ne znam da li ste primetili da, što je pojam neprijatniji, ima više sinonima, i to ne samo u književnom jeziku, nego i u slengu. Uz pomoć Rečnika sinonima Pavla Ćosića i Rečnika slenga Dragoslava Andrića možemo reći da štićenike u Crnoj Reci, kad su neposlušni, batinaju, biju, tuku, udaraju, marišu, makljaju, mlate, devetaju, lemaju, lupaju, tabaju, vošte, šibaju, bubaju, odalame, opiče, opauče, iščibukaju, a ako to rade sistematski, a rade, onda se to u slengu kaže da vešplave. U snimljenom crnorečkom primeru štićenik je dobio dobre batine lopatom. A reč batine kao generečki pojam za radnju nastao je od predmeta za batinanje - batine. A i za tu reč postoji veliki broj sinonima, koji, kao svi sinonimi, imaju manje ili veće razlike u značenju: motka, močuga, štap, šipka, šiba, palica, toljaga, kolac, pritka, čaklja, vrljika, lesa, budža itd. Reč batina u osnovi ima indoevropski koren bath (tući) koji je sadržan i u glagolu biti (ne onog koji znači postojati, već koji znači tući). U nas postoje dve poslovice sa temom batine. Jedna glasi: „Batina je iz raja izašla“, a druga: „Batina ima dva kraja“. Što se tiče prve, ona je, po nekima, stojala u osnovi crnorečkog nimalo nežnog lečenja, sa tim da je aluzija upućena duhovnicima koji su osnovali ovaj neobični rehabilitacioni centar sa protojerejem Branislavom Peranovićem na čelu. Što se tiče druge poslovice, njena primena je već složenija, kao i ceo slučaj. Može se, sa nešto cinizma, reći da se batina sa dva kraja okrenula protiv onih koji su primenjivali batinu kao rehabilitacioni instrument. Čak je i Sinod osudio metode i najavio pokretanje procesa protiv čelnika ovog Duhovnog centra. A s druge strane, čulo da su u Centru neki skinuti sa droge bez batina, a i da su roditelji zavisnika došli da podrže nastavak rada Centra koji im je jedina nada u užasu koji ih je snašao, jer nisu pomogli drugi centri koji imaju dozvolu za rad. Vladika raško-prizrenski Artemije je izjavio da se Centar nalazi u blizini manastira, ali da nije u njegovom sastavu, da se monasi ne mešaju u delatnost Centra, osim klerika Branislava Peranovića, a da je snimak batinanja star nekoliko godina i u tome što je baš sad pokrenuta afera vidi politički motivisan potez protiv njega. I tako ispada da batina zaista ima dva kraja, a istina još više i početaka i krajeva.