Arhiva

Obećanja sve jača

P. M. | 20. septembar 2023 | 01:00
Ako je sve bilo kao što je najavljivano, u četvrtak, kad se ovaj broj NIN-a pojavljuje pred čitaocima, „posao veka“, kako je ugovor o zajedničkom ulaganju, kojim torinski Fijat postaje dvotrećinski vlasnik kragujevačke Zastave od početka nazivan, mogao bi da bude pomeren za jedan značajan korak unapred. U sredu, 23. decembra, dakle, Alfredo Altavila, potpredsednik Fijata i Mlađan Dinkić, potpredsednik Vlade Srbije, potpisali su aneks pomenutog ugovora važećeg inače još od septembra prošle godine. Posebnu težinu, i svežinu, ovom aneksu daje činjenica da ga je najavio predsednik Tadić, nakon svoje iznenadne posete centru italijanske auto-industrije i razgovora sa predsednikom Fijata, Serđom Markioneom. Tadić je, što u nedelju iz Torina što u ponedeljak iz Kragujevca, proglasio i sve najvažnije detalje tog aneksa: da će Italijani do kraja ove godine najzad uplatiti prvu tranšu od 100 miliona evra (od ukupno 200 koliko su dužni po ugovoru); da će se ipak proizvoditi novi modeli; da će njihova proizvodnja početi za dve godine i da će „početna proizvodnja“ biti 200.000 automobila! Predsednik Srbije, nije želeo da kaže šta će se tačno proizvoditi u Zastavi, ali spekuliše se da bi to mogla biti dva nova modela marke „fijat“ - gradski automobil klase B, nalik „puntu“, dok bi drugi model bio nešto veća i savremenija verzija pomenutog „punta“. Da podsetimo, ugovorom su predviđena ulaganja Fijata od najmanje 700 miliona evra. Ali, odmah je zapelo, praktično u svemu, a najviše oko ulaganja početnog kapitala u kompaniju „Fijat automobili Srbija“. Ono je odlagano nekoliko puta, a rok za potpisivanje aneksa ugovora i početak proizvodnje istekli su još u martu. Fijat se stalno „vadio“ na svetsku ekonomsku krizu, što, naravno, nije bilo bez svakog rezona, ali su Kragujevčani već počeli da gube nadu da će eks-ju automobilski gigant (d)oživeti staru slavu. Pored postojeće fabrike automobila čija vrednost se procenjuje na 50 miliona evra, Srbija će, planira se, uložiti i 50 miliona evra u novcu, ali i obezbediti svu neophodnu infrastrukturu poput autoputa od fabrike do Koridora 10, obilaznice oko Kragujevca, rekonstrukcije pruge Lapovo – Kragujevac, osnivanja slobodne carinske zone... No, svi detalji oko toga kojom brzinom će partneri ispunjavati svoje obaveze trebalo bi da se znaju, sudeći makar po Tadićevim rečima, nakon potpisivanja aneksa ugovora kada predstavnici Fijata, što je, makar za nas najvažnije, treba da predstave modele automobila koje će proizvoditi u Srbiji, ali i plan svojih daljih ulaganja. I Boris Tadić i Mlađan Dinkić očekuju da će Fijat Srbija postati naš najveći izvoznik, jer je skoro 90 odsto njegove proizvodnje namenjeno izvozu. „Potpuno sam ubeđen da će ovo biti najveći izvoznik u Srbiji, jer kada godišnja proizvodnja dostigne 200.000 automobila to će značiti izvoz od dve milijarde evra, odnosno trećinu ovogodišnjeg izvoza Srbije, rekao je Mlađan Dinkić, čovek koji je takoreći „izmislio“ aranžman sa Fijatom, šta god od njega - aranžmana, a ne od Dinkića ili Fijata - bilo. tok i glavni elementi aranžmana Kalendar • Septembar 2008. potpisan ugovor o strateškom partnerstvu Fijata i Zastave • Oktobar 2008. osnovano preduzeće „Fijat automobili Srbija“ • Mart 2009. istekao rok za potpisivanje aneksa ugovora Fijat ulaže • najmanje 200 miliona evra u novcu • adaptaciju postojećih i izgradnju novih hala • opremu za proizvodnju automobila Ukupno: 700 miliona evra Srbija ulaže • 50 miliona evra u novcu • 50 miliona u halama • 50 miliona kreditne garancije • neophodna infrastruktura Ukupno: 250 miliona evra